Onderwerp:

even voorstellen 8 jaren 4 maanden geleden #43326

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Wat een luxe zoveel ruimte! :ohmy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

even voorstellen 8 jaren 4 maanden geleden #43327

  • Jacques Graulus
  • Jacques Graulus's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 11
Beste Paul,

Ja wat moet ik zeggen, je bent kennelijk al heel wat verder dan ik dacht.
En dit is inderdaad de goeie weg die je bewandeld.

Anderzijds wil je nu bedraden en knippen oefenen op binnen bonsai en dat
heeft minder zin denk ik.

Als je dat echt nu wil doen(en dat is inderdaad zeer zinvol)kan je beter een pre-bonsai kopen.
Een goeie pre-bonsai is een boom, waar de stam, wortelaanzet(nerabi) en de eerste
takken aanzet al voor jou gedaan zijn.
Deze hoeven niet zo heel duur te zijn.(50,100,150€ zijn zowat de prijzen)
Pre bonsai bomen zoals veldesdoorn, Azalea, eik, zelkova enz... zijn verkrijgbaar in pre bonsai kwekerijen.

Wat betreft de zelkova op de foto. Het eerste wat je moet doen is de grond bovenaan wat wegkrabben en weg borstelen
tot de volledige wortelaanzet(nerabi) bloot komen te liggen. Doe dit voorzichtig om geen wortels te beschadigen!
Neem een foto en het uitzicht van de blote oppervlakte wortels zal bepalen of de boom bonsai rijp is.

Is dat niet het geval kan je toevlucht nemen in meer gevorderde technieken zoals wortels enten, maar dat is een ander verhaal...

Dan bekijken we de stam, persoonlijk vind ik hem al wat dik voor Zelkova, maar dat is moeilijk te zeggen op deze foto.
Zelkova wordt veelal gevormd in een borstelstijl(broomstyle). Dat wil zeggen dat ge de stam op een bepaalde hoogte zult
moeten aftoppen. Best is de boom daarna in een trainingskist te zetten en niet meer in volle grond. Dat werkt gemakkelijker!
Een trainingskist is een lage en brede kist of pot, maar wat groter dan een bonsaipot.

Daarna is het wachten op de lente en hopen dat hij goed uitschiet waar de aftopping gebeurt is. Het eerste jaar is een kwestie
van de boom de goeie omstandigheden te geven om volop te laten takken aanmaken. Bemesting, watergift en standplaats zijn dan belangrijk.

Aan de foto van de Zelkova te zien denk ik dat ge bij de veldgroei van deze Zelkova niet 2x per jaar gesnoeid hebt?
Ik hoop dat ge wel één maal per jaar ondergraven hebt, want anders zou de wortelaanzet kunnen tegenvallen?

Voor de Zelkova is het niet belangrijk, maar voor andere soorten is het belangrijk dat als ge de veld opkweek begint met een jonge plant, dat ge het jonge stammetje wat beweging geeft. Dus wat bochten maakt in de onderstam met wat losse bonsai draad.

Hopelijk helpt dit. Stuur maar eens een foto van de nerabi en de stam van korter bij.

Mvrg
Jacques

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jacques Graulus.

even voorstellen 8 jaren 4 maanden geleden #43328

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Niet om je kennis te minimaliseren, maar:
Je zegt dat je een zelkova hebt 'uitgegraven'. Dat is echter geen courante boom, die je naar mijn mening niet zo maar ergens aantreft. Zelfs gewone tuincentra hebben deze boom niet in hun aanbod.
Ben je wel zeker dat het een zelkova is? (In een pré-bonsai zaak zou deze boom reeds een verdere vorming hebben gehad).
Zelkova's hebben, voor zover ik het weet, geen bruine, maar eerder een groen-grijze stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

even voorstellen 8 jaren 4 maanden geleden #43331

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Hoi Jacques,

Fijn om te horen dat ik op de goede weg zit! Haha

De boompjes in de tuin zullen echter wel een jaartje of 3 nodig hebben voordat het bruikbaar materiaal is.

Wat betreft de binnen bonsai de grote ficus buig ik de takken wat van naar onder en snoei ik deze bij om mooie etages te vormen.
Het ficus bosje probeer ik alleen de stammen met wat draad wat vorm te geven.
De theezans houd ik alleen een beetje bij met snoeien.
Dus hier valt niet heel veel op te oefenen.

Ik ben nu ongeveer een klein jaartje actief bezig. Begonnen met 1 klein boompje, tot een hele collectie soorten die ik nu bij elkaar heb voor de toekomst.
Ik was van plan volgend voorjaar te gaan kijken voor een goede pre-bonsai met mooi nerabi 
Ik ben enkele maanden terug in Duitsland bij een shop geweest van bonsai.de en daar hadden ze wel mooi materiaal staan.

Wat betreft de zelkova,
Ik heb deze van de week uitgegraven en in pot gezet zodat ik op die plek weer wat nieuwe boompjes kon plaatsen.
Ik heb deze dus deels zn wortels af moeten steken en de echte wortels staan nu wat dieper in de pot zodat deze stevig staat en niet omvalt,
Ik denk dat ik deze dus beter kan laten rusten en wachten tot of deze goed aanslaat in het voorjaar en dan de wortel aanzet blootleggen om te kijken wat ik ermee kan. Zal tzt. Wat foto's plaatsen!

Of is het beter om deze nu uit de pot te halen wortels te bekijken stam af te knippen en dan kijken of deze in het voorjaar aanslaat?
Kan me namelijk voorstellen dat het voor de plant meer energie kost om de hele stam weer in bloei te zetten?

Ik heb deze zelkova opgetrokken uit zaad, deze staat nu naar schatting een jaartje of 5 in de tuin.
Ik had toen niet de intentie hier iets met bonsai mee te doen, dus heb deze niet netjes 2 x per jaar gesnoeid, nu denk ik had ik maar…. Haha

Wat betreft de wortel aanzet is dit inderdaad niet veel soeps!

Bedankt voor je nuttige tips! Ik kan hier zeker wat mee met de bonsai in de nursery!

Gr, Paul

@Marcellucas Ik ben hier ook heel blij mee en hoop dat ik hier wat mooi materiaal kan opkweken 

@Ivan

Ik ben er wel zeker van dat het een Zelkova Serrata is, tenzij de zadenboer me opgelicht heeft, maar daar ga ik niet vanuit. Opgekweekt uit zaad nu naar schatting jaartje of 5 oud.
Wat betreft de stam en kleur, zal nog ff proberen een foto te uploaden.

Gr, Paul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

even voorstellen 8 jaren 4 maanden geleden #43335

  • Jacques Graulus
  • Jacques Graulus's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 11
M.i. kan je uitgraven, hard terugsnoeien van takken en wortels en oppotten best allemaal
gelijk doen. Maar dan wel in het vroeg voorjaar!
De boom is normaler wijze hard teruggesnoeid dus geen enkel probleem als de wortels dan ook compacter
zijn teruggesnoeid.

Het oppotten moet natuurlijk niet direct in een klein bonsai schaaltje maar
in iets lichtjes groter. Een beetje 'oversized'.

Het jaar daarop kan je nog altijd in een gepaste (kleinere) pot zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts