Onderwerp:

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53760

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Orlando schreef : Ik had dat probleem in mei. Mijn schoonmoeder verzorgde mijn bonsai en dat ging altijd goed tot dat zij op een rotonde van haar fiets werd gereden en iemand anders het moest overnemen. Er is niets dood gegaan maar wel loof/takken afgestorven. ik ga dan ook maar investeren in een irrigatiesysteem. Bij Deshima Bonsai kun je je bomen neerzetten voor €5 per boom per week.

:unsure: sterkte


een irrigatiesysteem gebruik ik ook regelmatig voor zo'n dagen, maar heb wel al eens een paar bomen (niet echt waardevolle, gelukkig) verloren door een faling van het systeem. Dus regelmatige controle van het systeem is ook wel aan te bevelen. Of je maakt gebruik van een "dubbel" systeem. Ik gebruik irrigatie en een verneveling van 2 verschillende systemen als ik 1 a 2 warme dagen weg ben. Kost wat tijd om het naar behoefte in te stellen en het duurste systeem kan eens falen maar ik ben blij dat zulke systemen bestaan. Het falen was eerlijk gezegd ook wat mijn fout...

Gardena heeft nu ook een systeem die je met je smartphone kan bedienen :woohoo: Als je ergens op een terras een drankje besteld kun je zeggen: "geef mijn bomen ook maar iets te drinken" :lol: Kostprijs ga ik wel niets over zeggen :dry: Maar als dit kan voorkomen dat je waardevolle bomen verliest is het wel vlug terug gewonnen...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53762

  • Jaco
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Ik heb om die redenen micro drip van gardena gekocht, met een timer er,bij voor op de kraan. 2x per dag water, toch een geruster gevoel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53764

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Opvallend is dat lariks en meidoorn het hardst getroffen zijn. Een paar meidoorns zijn alle bladeren kwijt en ik hoop dat die gewoon al in winterslaap gaan. Een aantal lariks zijn het merendeel van de naalden kwijt. De boorent lariks maakt alweer nieuwe toefjes. Van het bos was waren van de zeven bomen er al doe niet opgekomen in de lente en nu lijkt nog maar 1 boom in leven. .. oh ja, de mume is ook het meeste blad kwijt.

Dennen hebben nergens last van. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53765

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Ach, bladval hoeft niet ernstig te Zijn.. Ik Zuid-Frankrijk zag ik vorige week ook al een hoop bomen met slaphangende bladeren en herfstkleuren of al kalend..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53773

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Vraag: moet je dan nu (hard) terug snoeien of juist niet? Over het algemeen zijn de takken nog groen onder de bast.


Snoeien met het idee om nu nog nieuwe groei te stimuleren of juist niet? Of juist de winter toestand in laten gaan? We hebben nog één maand zomer te gaan. ..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53778

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Niet snoeien, wel regelmatig sproeien bijvoorkeur met hb101. bomen niet in volle zon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53779

  • Jaco
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Wat een pech!
Zou de meidoorn niet alsnog vanzelf weer uitlopen? Die kunnen heel veel aan van overstroming tot droogte...
Van lariks weet ik het niet, is wel een dilemma!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53780

  • Jaco
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
wat is hb101, en wat doet het?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53795

  • MoniqueVeltrop
  • MoniqueVeltrop's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 231
  • Ontvangen bedankjes 40

Jaco schreef : wat is hb101, en wat doet het?


Zie: www.bonsaiempire.nl/forum/verzorging/214...pje-gekocht?start=10
Dea 'schrijft'
... er bestaat een misverstand dat HB101 bladbemesting/voeding is.
Wanneer we het over voeding hebben voor bomen/planten dan hebben we het in principe over de NPK verhouding (stikstof, fosfor, kalium).
HB101 bevat geen enkele van deze stoffen, maar alleen vitaminen en (spoor)elementen. Dit is weldegelijk bruikbaar en nuttig voor bomen, maar het is dus geen voeding in de algemene zin van het woord.

En: www.bonsaihoek.nl/HB-101-bladbemesting-v...er-for-bonsai-100-ml .

HB-101 is een natuurlijke plantaardige vitalizer. Effectief voor het kweken van verschillende soorten planten en bestaat uit extracten van dergelijke langlevende bomen zoals ceder, Japanse cipressen, dennen en weegbree.
Het is zeermakkelijk te gebruiken.
Het enige wat je hoeft te doen is te verdunnen met water en dan te spuiten op de planten.

Verdunning 1 à 2 druppels per 1 liter water.

Bron: Google :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

auw.. 7 jaren 7 maanden geleden #53798

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
HB 101 bevat wel degelijk NPK,
als ook een aantal andere voor de plant direct opneembare voedingstoffen en mineralen.
Het is dus ook bruikbaar als bladmest, echter is er minder NPK aanwezig als in bv een visemulsie oplossing.

HB 101 kan je zowel gieten als spuiten. Bomen die er erg sterk op reageren zijn sylvestris en azalea.
Het gebruik van HB 101 is 1 ml per liter, en dat is meer dan 1 a 2 druppels.

Bomen die slecht starten of groeien hebben vaak veel baat bij HB 101.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts