Onderwerp:

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64898

  • vandeB
  • vandeB's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedenavond,

Ik ben Jos, 42 jaar en woon op de Hondsrug. Midden in dit heerlijke natuurschoon, leef ik het drukke bestaan van een gezin, twee kinderen, een kat, werk en een nieuw huis met de nodige klussen. En ik mag graag ontspannen :huh: Ik pak regelmatig wat aan, dus met verloop van tijd is er wel resultaat te zien. Nu de lente is begonnen ben ik weer buiten bezig. Voor het eerst heb ik een lap grond van 550 m2, met een tuin van 27 x 12 meter :S Aangezien ik de groene vingers heb van een amateur, heb ik zoveel zin om hier wat moois van te maken als een snuivende stier die een aanloop gaat nemen.

Onlangs heb ik ook de bonsai ontdekt. Ik vergaap me aan de volmaakte schoonheid die ik op YouTube voorbij zie komen, ervaar het ontzag voor al de tijd, geduld, kennis, kunde en liefde die in deze boompjes gelegd worden. Een prachtig bonsai boompje moet haast wel een tevreden spinnende oude kater zijn in de schoot van zijn baasje.

Zoals gezegd ben ik een nederige amateur in deze kunst, maar het fascineert me mateloos. In de komende dertig of veertig jaar, die me nog resten, kan ik nog wel wat leren en wat moois zien opgroeien. Mijn eerste boompje is een ficus microcarpa ginseng. Inmiddels weet ik dat dit niet echt veel met bonsai heeft te maken, maar ik zal 'm vertroetelen omdat het m'n eerste is.

Wat ik al geleerd heb is dat ik veel bomen moet verzamelen. Één keer in de drie maanden mijn microcarpa knuffelen zal niet volstaan om het vlammetje brandende te houden, dus ik ga boompjes verzamelen. Ergens langs de kant van een zandpad groeien allemaal één en twee jaar oude scheuten van eiken en berken. Beuken, kastanjes, dennen en andere bomen weet ik ook wel te vinden, een buxus en een ficus zijn ook snel aangeschaft.

Ik zie een bonsai beukenlaan voor me, een pad van kiezelsteentjes en mos er omheen. Een eikenbos, één boom is scheef gewaaid, een andere eik leunt zwaar op een bonsai hunebed. Een terras op een zonnige plek moet mijn werkplek gaan worden en de mooiste boompjes zullen er uitgestald staan ...

Maar eerst moet er nog heel veel water door de zee en er is nog van alles te leren. Ik zal nog heel veel meelezen op dit forum en ter zijne tijd zal ik zeker uit jullie kennis en inzicht willen putten.

Tot dan met vriendelijke groet,
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64899

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Welkom.
En veel plezier gewenst in de komende 30 tot 40 jaar. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64900

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930
Jos, ik weet niet wat je als beroep hebt, maar je schijft leuk, geromantiseerd! Ik wordt nu al bijna jaloers op je woonomgeving, hoewel de plek waar ik woon (de Bollenstreek) ook niet verkeerd is. Maar hier is in het wild niet veel te vinden helaas. Probeer er wel voor te waken dat je niet alles maar te pas en te onpas de grond uitrukt, zodat het op vandalisme begint te lijken, maar kies je materiaal wel overwogen. Maar doe dit niet zonder dat je materiaal een goede overlevingskans kunt bieden. Het blijft tenslotte levend materiaal, iets waar je zuinig op moet zijn!
Welkom hier in ieder geval, met bonsai raak je nooit uitgeleerd. Ik ben al 23 jaar besmet met het bonsaivirus en ben er achter dat hoe meer ik weet, hoe meer ik nog moet leren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64906

  • Lys-Ann
  • Lys-Ann's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 1
Welkom Jos,

Mooi geschreven post!

Ik ben zelf ook nog maar kort op dit forum, en een absolute beginner in bonsai, hier valt veel te lezen en leren.

Veel plezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64908

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Welkom !
Mooi verhaal en lekker enthausiast !
Ik ben nu een jaar bezig met bonsai en dit forum is een geweldige bron van info en voor vragen zit je hier ook goed !

Ik heb niet zon grote tuin maar misschien ook wel goed als ik zie wat ik allemaal in mjjn kleine tuintje verzameld heb in een jaar haha

Veel plezier gewenst in deze prachtigd hobby!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64910

  • vandeB
  • vandeB's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt allen. Ik ben geïnspireerd, zeg maar. ;)

Marco buijsman schreef : Jos, ik weet niet wat je als beroep hebt, maar je schijft leuk, geromantiseerd! Ik wordt nu al bijna jaloers op je woonomgeving, hoewel de plek waar ik woon (de Bollenstreek) ook niet verkeerd is. Maar hier is in het wild niet veel te vinden helaas. Probeer er wel voor te waken dat je niet alles maar te pas en te onpas de grond uitrukt, zodat het op vandalisme begint te lijken, maar kies je materiaal wel overwogen.


Ik woon hier werkelijk prachtig. Vrij uitzicht op een licht glooiend landschap. Plat proat'n tuss'n de boer'n. Er is hier werkelijk zoveel natuur dat een paar boompjes, met zorg uitgegraven, niet gemist worden. Een gedeelte van de tuin wil ik gebruiken om wat boompjes terug te planten en daarna heb ik nog genoeg andere klussen. Maar binnenkort wil ik wel eens mijn botte bouwmarkt snoeischaar in een buxus zetten :evil: Ik weet het, ik moet ook investeren in goed gereedschap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64923

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Welkom op het forum Jos en veel plezier gewenst in je nieuwe hobby!
Ben zelf ook een "Hondsrug" bewoner.
In welk dorp op de mooie Hondsrug woon je als ik vragen mag?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64924

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Welkom, inderdaad mooi geschreven post. Als ik zelf niet gebeten was door de microbe zou ik na het lezen van jouw schrijfsel wel gebeten zijn! :) :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64925

  • vandeB
  • vandeB's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0

Hank schreef : Welkom op het forum Jos en veel plezier gewenst in je nieuwe hobby!
Ben zelf ook een "Hondsrug" bewoner.
In welk dorp op de mooie Hondsrug woon je als ik vragen mag?


Op het meest noordelijke puntje van Borger :) En jij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Goedenavond, even voorstellen. 6 jaren 11 maanden geleden #64930

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

vandeB schreef :

Hank schreef : Welkom op het forum Jos en veel plezier gewenst in je nieuwe hobby!
Ben zelf ook een "Hondsrug" bewoner.
In welk dorp op de mooie Hondsrug woon je als ik vragen mag?


Op het meest noordelijke puntje van Borger :) En jij?


In Gieten, een kilometer of 10 ten noorden van Borger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren