Onderwerp:

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75700

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Niet om weer een zoveelste discussie te starten over dit onderwerp maar niet elke boom in pot is een bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75702

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Beste Dohmen,
leer liever eerst bonsai kweken met meer courante planten.
Als je daarover voldoende kennis hebt kan je kweken wat je maar je wilt.
Maar laat dit forum hiervan vrij aub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DidierDeblaere, Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75705

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Tevens als je de zoekfunctie van het forum gebruikt is er al ergens een topic over precies hetzelfde als wat je hier vraagt waar de antwoorden te vinden zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75744

  • Teun1
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ja het kan.
Maar het is pittig. Je zult dan onder een lamp moeten gaan, binnen zonder bijlichten redden ze het niet. Je zult ook continu moeten spuiten tegen beestjes.

Mijn record staat op 5 jaar. Daarna bezweek de plant toch echt. Langer dan dat zou moeten kunnen, met de juiste zorgen en het juiste lichtschema (tenminste 17 uur per dag licht). Dat betekent vrijwel automatisch dat je er een kastje voor moet bouwen. Dan kun je net zo goed een kweektent opzetten, dan valt er nog wat te roken ook. Wiet geeft daarnaast geen backbuds, je zult dus volledig op de topgroei moeten leunen, dat gaat automatisch richting een literati.

Punt is, om het legaal te houden, zit je vast aan hennep die nooit mag bloeien. Die produceert minder actieve stof, en zolang je de aankoopbon bewaart dan val je binnen de mazen van de wet; je kweekt immers geen psychoactieve bestanddelen. En ook niet met het doel om drugs te verwerven.

Ik wil de discussie toch wel aan gaan, want het is weer gezegd!
Of je het een bonsai mag noemen? Tsja, mogen mensen de bomen die in een bonsaipot staan ook zomaar een bonsai noemen? De Japanners zijn niet erg kritisch in hun omschrijving, en de afgelopen 30 jaar zijn ze zelf ook aardig van die traditie aan het afwijken. Ik zie hen wel als autoriteit op het gebied.. Als ze er zelf niet zo moeilijk over doen, waarom hanteren wij dan die belachelijke standaard wel? Om hen zo goed mogelijk na te doen? Dat gaat niet als we niet dezelfde flexibiliteit hanteren. Om het beter te doen dan zij? Waar halen we het lef vandaan om ze in hun eigen nationale traditie te willen verslaan, en de overmoedigheid dat we dat überhaupt kunnen? Daar lopen we een paar honderd jaar op achter.
Zolang niemand mij het verschil tussen een niet-bonsai en een wel-bonsai duidelijk kan maken, tot op de regel precies, klinkt het toch echt als apekool. Dat elitaire gelul komt me echt de keel uit. Het geeft een vage schijn dat iedereen die een beetje vernieuwend is, het per definitie fout doet, en jij doet het altijd goed omdat jij wel weet wat bonsai is.

Vat 't in een enkele zin of alinea samen, de hele definitie van bonsai zonder ambigue boodschap, en dan wil ik best accepteren dat er niet-bonsai en wel-bonsai bestaan. Maar zolang niemand dat doet, of kan doen, zelfs Japanners niet, denk ik dat 't beter is om daar geen standpunt over in te nemen. Het is makkelijk om te zeggen dat iets geen bonsai is, dat wel. Maar zeg me eens wat een bonsai wel is. Maak mij eens duidelijk wat het verschil dan is. Krampachtig kaders willen hanteren is prima, maar dan moet het kader duidelijk zijn. Blijkbaar is het niet flexibel zoals in Japan, maar Statisch. Dat betekent dat het vast ligt. Dat betekent ook dat er een heldere definitie is. Die heb ik blijkbaar gemist.

Een wietbonsai voldoet aan alles: een flinke nebari, een oud-uitziende bast, karakter in groei en beweging, verweerd uiterlijk, zelfs bladreductie, dood hout en jins zijn mogelijk. Maar het mag geen bonsai zijn.. Eenieder die dat durft te zeggen, is in mijn ogen verplicht om dan even aan te halen wat een bonsai wel zou moeten zijn. Als dat te moeilijk blijkt, denk ik dat het beter is om zulke uitspraken niet te doen. Als je zo ver gaat om je vingers daar aan te branden, dan verzorg ik graag het vuur. Het is nogal wat om te zeggen namelijk, dat het maken van een verweerde en oud uitziende plant met karakter in een kleine pot, geen bonsai is.

Ik wil graag verlicht worden, klaarblijkelijk weten jullie meer dan ik.
Ik verwacht dat het volgende gebeurt: iemand poneert een definitie, die vervolgens gecorrigeerd wordt, en opnieuw gecorrigeerd wordt, en dat wordt herhaald tot in de eindigheid. Dat zou betekenen dat die definitie flexibel is. Zoals met veel kunstvormen het geval is. Dat is niet erg denk ik. Dat moet kunnen. Alleen moeten de kunstenaars daar in mee durven gaan. Bonsai is geen ambacht, het is een kunstvorm. Het lijkt me goed dat we dat ook zo behandelen. Als iemand een overtuigende bonsai kan maken van een wietplant, dan vind ik dat meer getuigen van artistiek vermogen dan een juniperus in een pot rammen en een stuk bast strippen om het vervolgens een bonsai te noemen.

Voor mij persoonlijk, is de definitie rekbaar en flexibel. Daar mogen we van mening in verschillen, maar dan wil ik dat je die mening goed kunt onderbouwen voor jezelf. De volgende keer dat je zoiets zegt, wil ik graag zien dat je benoemd waarom het dan geen bonsai is. Dat heb ik nog niemand zien doen namelijk. Keer op keer zie ik nukkige reacties die neer komen op de rekbaarheid van het begrip, het schoorvoetend toegeven dat er eigenlijk geen strakke definitie is. Bewijs het tegendeel. Ik zal dan de eerste zijn die zijn woorden terugneemt. Ik wil ook graag kaders hanteren en strakke definities hebben.. de autist in mij schreeuwt er om. Maar zolang niemand die weg plaveit, ga ik er ook niet over lopen. Met harde stenen smijten om een verkeerde weg te duiden, heeft dan ook geen enkele zin. Maar dat is wel wat er gebeurt. Ik zie graag een beetje reflectief vermogen. Ik wil best concessies maken en mijn gedachtegoed bijstellen, maar dat kan pas als er redelijk tastbare opties zijn. Die zijn er nu niet. Het lijkt me daarnaast goed om, ten alle tijde, uitspraken te vermijden die niet te onderbouwen zijn. We zijn immers geen politici.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eric R, Adorian88, rayholland

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75745

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Van mij mag elk bonsai noemen wat hij bonsai wil noemen.
Maar er zijn toch wel dingen die vaak terugkomen zoals dat het over een plant moet gaan dat verhout, ouderdom, fijne vertakking, verhoudingen die kloppen,
tapsheid, nebari vooral bij loofbomen, een unieke boom.
Heeft de boom dat nog niet kun je eerder over een startplant of pre bonsai spreken.

Als je een boom ergens uitgraaft en je zet hem in een pot is het dan direct bonsai?
Steek een zaadje in een pot en het komt uit, is het dan een bonsai?

Als je het letterlijk vertaald wel, maar dan doe je tekort aan de bomen die jaren training achter de rug hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75746

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zo Teun, dat is een heel epistel, waar je ook had kunnen zeggen.. "Voor mij is het niet duidelijk wat nu eigenlijk een bonsai wel is. Is er een definitie waar een bonsai aan moet voldoen om bonsai te heten?"

In mijn ogen is bonsai de kunst van het kweken van miniatuurbomen die in alle eigenschappen overkomen als een oude doorleefde boom, zonder dat hier de acties van de mensenhand in terug te vinden zijn.

Daarbinnen kan je dan allerlei losse eisen gaan stellen als wortelvoet (Stabiele verbindin met de grond), tapsheid (Geen storende verdikkingen of onverklaarbare verjongingen in de stam), mate van vertwijging (In schaal tot de grootte van de boom & stijl van de bonsai, maar minimaal toch wel 3 nivo's, 4 of 5 is beter), blad grootte in verhouding tot de boom etc.

Ik heb het ook wel eens lang uitgeschreven: bonsaitechniek.nl/wat-is-een-bonsai/

Zoiets zocht je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75747

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
De definitie bonsai is kort, krachtig en alles omvattend [ Boom in pot]. Hier is geen enkele discussie over mogelijk, tevens is hier van afwijken niet mogelijk. Er zijn geen specificaties of beslissende eigenschappen aan te verbinden. De volwassen boom is bepalend. Deze dient te worden benaderd, evenaard of zelfs overtroffen.

Het is dus niet plant in pot, afgezaagde tak in pot, jonge boom / zaailing in pot.

Het punt in deze wietbonsai discussie is dat de exacte wietsoort niet is gedefinieerd. Hierdoor gaan verschillende forum lezers uit van het een ander uitgangspunt. Want niet elke variant is gelijk. Volgens Wikipedia zijn er 3 familie klassen van struik naar 6 meter hoge boom. De struik kan nooit als bonsai gezien worden. De 6 meter hoge variant mogelijk wel.

Dus specifeer de juiste wietsoort en we bouwen daar op verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75748

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Sjors Boomschors schreef : De struik kan nooit als bonsai gezien worden. De 6 meter hoge variant mogelijk wel.


Sorry, maar dat is een benadering waar ik geen vla van kan maken. Er zijn schitterende bonsai van struiken, zoals potentilla en rozemarijn.

de SOORT doet er niet toe. Het is het eindresultaat wat bepaald of je het een bonsai mag noemen.

De grootste zorg die ik heb ik de leeftijd; Ik kan me nauwelijk voorstellen een geleefde indruk te krijgen bij kruid-achtigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75749

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Nu gaat het een hele rare kant op. Een mini-boom in pot waarvan het volwaardige exemplaar niet in volgroeide staat bestaat. Das een wanna-be-tree :huh:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Wietbonsai 5 jaren 9 maanden geleden #75750

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Sjors Boomschors schreef : Nu gaat het een hele rare kant op. Een mini-boom in pot waarvan het volwaardige exemplaar niet in volgroeide staat bestaat. Das een wanna-be-tree :huh:


Dat kan je vinden maar..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren