Onderwerp:

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77262

  • HappyLittleTree
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

ben nu een paar weken lid hier en heb me een klein beetje ingelezen in de wereld van Bonsai.
Ik had een half jaartje geleden op aliexpress al een aantal verschillende zaden gekocht zoals Japanse esdoorn, Pseudolarix Amabilis, Japanse ceder en de amerikaanse maple leave. Ik heb de helft van de zaadjes bij ontvangst gelijk in een zakje met wat aarde in de vriezer gelegd (had dat al ergens gelezen)
Echter is er tot op heden niets aan te zien. Ik heb ze uit de vriezer gehaald en staan nu al ruim een maand in een pot in de tuin.
De andere helft zit nog in het zakje. Misschien hebben jullie tips waardoor ik ze toch kan laten ontkiemen?

Tevens heb ik de afgelopen maand buiten eikels en esdoorn zaadjes in de natuur gevonden. De eikels heb ik in een zakje (na de drijf test...eigenlijk zink test) in de vriezer gestopt en van de esdoorn heb ik de huid licht met schuurpapier bewerkt zodat er vocht bij het zaadje kan komen en die staan in een potje grond voor het raam op het zuiden.

Daarnaast heb ik afgelopen vakantie in Frankrijk een mooie grote dennenappel gevonden die nog geheel dicht zat. Deze heb ik thuis onder de overkapping als versiering neergelegd, maar door de enorme hitte van afgelopen zomer is hij helemaal open gegaan.
Nu heb ik er 10 zaadjes uitgehaald en op een keukenpapier gelegd, nat gespoten en in een ventilerend zakje in de koelkast gelegd.
Hopelijk komt er iets van uit.

Nou voor zover even een kort verslag wat ik tot op heden aan mijn Bonsai avontuur heb gedaan.
Ik ben eigenlijk opzoek naar een mooie boomsoort die ik binnen kan houden, maar volgens mij zijn alle zaden die ik op kweek heb staan van bomen die het juist buiten goed zullen doen.

Zal binnenkort eens foto's maken van hoe de zaden erbij liggen.
Ik weet dat je bij Bonsai geduld moet hebben maar vind het raar dat er na ruim een maand in de vriezer en nu buiten nog steeds niets is opgekomen.
En ik wil ook niet door de grond woelen om te kijken of er al wat te zien is bij de zaadjes die ik gekocht heb (Ik heb de andere helft nog ;) )
Een vraagje aan de kenners dan: geldt die test met de zaadjes in een bakje water voor alle zaden om te bepalen welke goed zijn en welke niet?
Dus zinken is goed, drijven is prullenbak c.q. hamstervoer.

Met vriendelijke groeten,
Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by HappyLittleTree.

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77263

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Veel geluk Mike
De zaden willen nog wel eens op zicht laten wachten heb geduld dan volgend jaar kijken wat erop komt.

Nelis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: HappyLittleTree

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77265

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Ik heb geen grote ervaring met zaden. Ik ben er ook wel mee bezig. De meeste dat je noemt heb ik nog niet geprobeerd, maar ieder jaar verzamel ik wel iets om te proberen.

Wat je ook kunt doen is in het voorjaar eikels en dergelijke gaan zoeken die al aan het kiemen zijn en deze in een potje steken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77267

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je je al lang aan het inlezen bent, ben je vast een paar dingen tegen gekomen.

- De dingen op het juiste moment
- Begin niet met zaden maar planten

Zaden uit onze regionen hebben winter nodig om te kiemen. Zaden in de vriezer gooien in het najaar is tamelijk onzig=nnig. Je wilt nu zaden laten kiemen die geen tijd hebben om uit te groeien. Dus alles onmiddelijk naar buiten. Zaden uit onze regio kiemen bij voldoende hoge temperatuur na een minimaal aantal koude uren (Normaal gesproken gelijk aan 3 maanden winter)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77270

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Als u nu zaait ( in huis of verwarmde kas ) zouden de door u verzamelde eikels en esdoorn zaden ( mits zaad los te halen uit vleugellichaam ), afkomstig uit lokale natuur, met twee week moeten ontkiemen en als zaailing van start gaan.

Heb sinds enkele weken zelf ook ontkiemde eikels en zaailingen ( Gleditsia Triacanthos [ Honey Locust ] ) staan, erg schattig en leuk om vanaf het prille begin te mogen mee maken. Alle enkele weken geleden van de straat geraapt en direct gezaaid.

Met zaad afkomstig van naaldbomen en coniferen uit eigen regio, heb ik nog geen succes behaald, deze vertonen tevens geen / of zeer beperkte vrije natuur vermeerdering. Mogelijk kustgebied te warm in winterperiode, waardoor een lange koude periode ontbreekt.

Vind de drijf test maar vaag, want alles wat droog is drijft en als het eenmaal vocht op neemt zinkt het, ja duhh… daar is geen touw aan vast te knopen. Tevens zijn er vele type zaad, peulen & vruchten, geen 1 pond nat dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77345

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik meen ergens gelezen te hebben dat zaden in de vriezer een verkeerde aanpak kan zijn. Ze zouden kapot kunnen vriezen. Ik durf niet te zeggen of dit waarheid berustend is. Ik zelf leg de zaden eigenlijk altijd in de koelkast en hierr heb verschillende ervaringen mee, maar een deel ligt er denk ik ook aan hoe vers de zaden zijn.

Laatst heb ik zaden besteld van o.a. de siberische lariks en van de rode Japanse den (pinus tabuliformis). Deze zaden hebben 4 weken in de koelkast gelegen en van de totaal 15 zaden zijn er bij ieder soort 2 opgekomen. ik weet het verkeerde tijd maar soms...............:unsure: is mijn geduld erg slecht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Voorgang: zaadjes gevonden 5 jaren 5 maanden geleden #77346

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

Sjors Boomschors schreef : Vind de drijf test maar vaag, want alles wat droog is drijft en als het eenmaal vocht op neemt zinkt het, ja duhh… daar is geen touw aan vast te knopen. Tevens zijn er vele type zaad, peulen & vruchten, geen 1 pond nat dus.


Ik zet bij de drijf test grote vraag tekens, ik heb een keer een test gedaan om te kijken of het klopt wat men zegt. Hiervoor heb ik ongeveer 10 zaden die niet zonken waren in een aparte bak gepot en na verloop van tijd kwamen ze gewoon op. Duurde wel veel langer, tot het punt dat ik dacht het verhaal klopte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren