Onderwerp:

Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6483

  • davids
  • davids's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Hallo allemaal,
om alle verschillen eens samen te brengen en eens niet alle verschillen tegenover elkaar te zetten, is het misschien eens goed om foto's te plaatsen van jouw mooiste bonsai.
Op die manier kan je aan elkaar zien in welk stadium we zijn.
Laat maar zien!



Dit is mijn juniperus squamata in 2010. Gekocht van Teunis Jan Klein. Voor n prikkie. Een van de twee bomen die mijn echtscheiding heeft overleefd. ;)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Hank, dea, kevofski

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6484

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
Wat leuk dat je dit topic hebt geopend! :)

Ik heb al een tijd geen nieuwe foto's gemaakt van mijn bomen, dus dit is degene die ik wil laten zien: mijn eerste 'echte' bonsai, gekocht als ruw materiaal bij een kwekerij in Vught. Veel domme dingen met deze boom gedaan, maar ook goede dingen (zoals bedraden leren). Dit is mijn allereerste bonsai en in Maart gaat hij 'onder het mes' en ondergaat hij een nieuwe styling waaronder 1 ondertak verwijderen.
Ik zal dan wel de foto updaten, maar ik wilde graag ook wat posten in dit topic.

Ben benieuwd naar de andere posts! :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6486

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Leuk topic !!
kan zelf niet echt kiezen, heb meerdere bomen waar ik blij mee ben en gehecht aan ben geraakt. Een ieder heeft weer zn eigen verhaal.

Maar dit blijft nog wel een van mn toppers, alhoewel er nog wel het een en ander aan mankeert (top te spits, wat kale/lege plekken etc)
zelfde "probleem" als Youri: de laatste tijd geen foto's gemaakt, dus hier een wat oudere, wellicht reeds bekend bij jullie.

Het is een Carpinus Turczaninowii (Koreaanse Haagbeuk) Foto van mei 2011.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6487

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Leuk idee.
Mooie bomen.
Zelf hen ik een Malus uit gekozen. Niet omdat het zo'n mooie boom is maar omdat ik ongeveer ieder voorjaar de bloemen er uit kijk :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6488

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
Ik kan helaas nog niet spreken over een echte bonsai. Alles is nog in training. Ik ben al met veel ongeduld aan het wachten op het voorjaar. Dan kan ik eindelijk beginnen met enkele projectjes die nog in volle grond of grote pot staan.

Dus kan ik enkel deze foto tonen, een magnolia stellata. Nog héél veel werk aan. Na de (hopelijk) de bloei, april, stevig snoeien.Er voor zorgen dat hij lager op zijn takken nieuwe knoppen maakt voor een mooie kruin en verplanten in een mooie pot. Magnolia's zijn geen snelle groeiers, dus dit wordt een werkje van lange adem. Maar met een hobby als dit moet je daar wel tegen kunnen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by kevofski.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6489

  • kevofski
  • kevofski's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 432
  • Ontvangen bedankjes 55
B.T.W. mooie bomen jonges!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6490

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

kevofski schreef : Na de (hopelijk) de bloei, april, stevig snoeien.Er voor zorgen dat hij lager op zijn takken nieuwe knoppen maakt voor een mooie kruin en verplanten in een mooie pot. Magnolia's zijn geen snelle groeiers....


Hoi,

1 tip:
verwijder VOOR de bloei alle bloemknoppen.
aangezien deze nog in een opstart fase is, en je veel nieuwe groei wil promoten, kun je beter de bloemknoppen verwijderen, aangezien deze erg veel energie van de boom vragen. Deze energie kan hij dus beter steken in het aanmaken van nieuwe groeipunten en uitlopers.
Dit geldt overigens voor alle bloeiers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6491

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dit is idd een leuk topic!
Zoals eerder al vermeld is het moeilijk om een favo boom te kiezen.
Heb ik dus ook niet, maar er moest een keuze gemaakt worden en het is mijn Himalayaceder, de Cedrus deodara geworden.
Foto is van ong. een jaar geleden en de boom was net van ontdaan van de bedrading. Helaas waren er enkele takken waar het draad iets was ingegroeid.
Jammer maar eigen schuld dikke bult natuurlijk! :blush:
Krijgt nu de tijd daarvan te herstellen en wordt dit voorjaar ook verpot en indien nodig ook lichte wortelsnoei.
Ik denk dat ik misschien de top nog ong. 10 cm teruggesnoei, er zitten wel wat geschikte zijtakken waar een nieuwe top uit gekozen kan worden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6492

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm. Ik kijk nu terug naar de hele post, en zie dat deze vrij lang geworden is; Meer een algemene intro in hoe ik in de hobbie sta, en wat voorbeelden van bomen.

Bij mij zijn geen bomen te vnden die de naam bonsai mogen hebben. Toen ik nog bij mijn ouders woonde (zeg 15-20 jaar geleden) ben ik begonnen met bonsai, en heb een jaar of 2 me met de hobbie bezig gehouden. Daarna gaan studeren, veel in het buitenland gezeten. En daardoor afgelopen pak m beet 15 jaar een te instabiel leven gehad om gevoelige planten zoals bonsai lang in leven te houden. Mijn succulenten verzameling heeft het helaas ook moeten begeven (100+ cactus soorten zijn allemaal weg :( :( ).

Maar goed, Ik heb mij derhalve beperkt tot korte projecten (Groententuin, gewone kamerplanten, onderhoud familie bos ed), buiten plantenkweek voor onderzoeksprojecten. Nu ben ik getrouwd, heb een vaste positie en een huis met grote tuin en een einde aan mijn onderzoekscarriere gemaakt om wat rust in het leven te krijgen. Na 3 jaar zover dat de tuin ongeveer de inrichting heeeft die we willen. Dus.. sinds 2 jaar weer met de hobbie bezig. Hierbij gaat het mij nu vooral om het leren vormen ed. Het in leven houden, ziektes tegen gaan, geschikte momenten voor snoei en verplanten heb ik onder de knie. Vormen, bedraden ed ben ik aan het leren dmv goedkope tuincentrum planten, waar ik mee aanklooi.

Persoonlijk vind ik het in leven houden van planten geen uitdaging, dus heb ik besloten vooral zelf de bomen op te bouwen, vanuit zaailing / stek waar mogelijk. Nagenoeg AL mijn planten zijn dus in de stam / wortelvoet opbouw fase. In totaal staan er nu grofweg 100 planten 'in de kweek' waar ik een subset van rond de 20 bomen over wil gaan houden. De rest zal wel via marktplaats danwel vereniging veilingen verdwijnen.

Een paar plaatjes om een idee te geven.


De tuin, eindelijk een beetje zoals we hem willen, geordende wildernis.


Haagbeuk met stam in vorm. 2 jaar 'bij mij'. Stam in eerste jaar gevormd. Nu laat ik alle takken uitgroeien om dikte & tapsheid te krijgen


Taxus Baccata grapje; Ik vond de wortels erg mooi; Dit wordt een slanke windswept. Plant uitgedunt & gesnoeid en basis vorming gegeven, dag van aankop (Sept 2011). Na vorming:




Zaailingen 2e seizoen, liften (Verwijderen penwortel)


Zaailing 3e jaar, controle wortels, snoeien wortels & plaatsen op begraven tegel


Kweekbed. De bedrade boom is hier 3 jaar oud en staat nu op een plek waar hij 2 jaar blijft staan, vervolgens moet hij in een schaal voor training. Acties nu: selectie van zijtak die ik rechtop gezet heb; De oude hoofdstam mag vooralsnog blijven en voor verdikking zorgen. De vertikale zijtak wordt over een of twee jaar de nieuwe hoofdstam. Voorlopig sta ik daar geen groei toe. Deze linde wordt een dubbele stam stijl. De hoofdtak aan de stam is puur ter verdikking. De dunnere ernaast wordt de tweede stam.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Favourite bonsai. 12 jaren 2 maanden geleden #6495

  • davids
  • davids's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 461
  • Ontvangen bedankjes 55
Wat leuk dat er zo positief wordt gereageerd! De favourite bonsai hoeft natuurlijk niet je mooiste te zijn he! De juniperus is mijn favourite bonsai omdat ik deze als een echte overlever kan beschouwen. Samen met de boom veel meegemaakt zeg maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts