Onderwerp:

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22385

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
Forumgenoten,

In het kader "Regeren is vooruitzien" de volgende vraag,

Ik wil een van m'n boompjes (olea) in de huiskamer laten overwinteren, dus voordat het buiten te koud word al binnen laten wennen.
Daar ik een (klein)beetje donkere woonkamer heb met onder de ramen CV wil ik het boompje bijlichten,
nu lees ik daar veel over van gloeilamp tot groeilamp, van TL-lamp tot ledlamp :S .

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22386

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
gewoon buiten laten staan en het weerbericht in de gaten houden..

bladverliezende boom mag in donkere kamer als het blad eraf is
bladhoudende boom op goed verlichte plaats laten overwinteren..

liefst in een onverwarmde kamer..

best ook een kleine periode met koud weer geven.. zodat ie toch een winterperiode/rustperiode gehad heeft
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22387

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In plaats van de woonkamer (Of eventueel buiten, afhankelijk van waar je woont; Bij ons wordt het in de winter te koud voor Olijven) kan je de plant beter in een onverwarmde (slaap)kamer zetten. Een verwarmde ruimte is te warm. Bij ons staan ze in de hal, waar het in de winter rond de 12-15 graden is. Maar ook een garage kan goed werken (Wel water geven!)

Olijven groeien in de winter nauwelijk; Extra licht is dus niet echt nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22389

  • Janes
  • Janes's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 125
  • Ontvangen bedankjes 10
Mijn gezinssituatie is 2 vrouwen en 2 mannetjes, eerstgenoemde hebben het altijd koud, alleen de slaapkamer is onverwarmd maar altijd nog zo' 18 gr. denk.
Garage heb ik niet, dus de bladverliezers gaan bij flinke kou, dus beneden de -4 de schuur in maar olea is dat niet, ook niet erg winterhard dus ik dacht dat ie in de huiskamer (ong.1,5m van raam) ook wel zou overleven maar slaapkamer is prima optie.

Het staat zo mooi namelijk :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22391

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Janes schreef : Garage heb ik niet, dus de bladverliezers gaan bij flinke kou, dus beneden de -4 de schuur in maar olea is dat niet, ook niet erg winterhard


Bij mij gaat de olijf bij een temp van rond de 0 graden de hal op, beetje afhankelijk van het moment waarop ik zin heb het terras op te ruimen voor de winter :D. Ik heb hem twee jaar geleden buiten laten staan. De -15 a -20 die hij toen te verduren kreeg stond hij in de schuur, waar het alsnog een graad of 10 vroor. Overleefd, maar het jaar erop geen groei. Dit jaar in de winter in de hal gezet, en hij schiet nu dubbel zo hard de lucht in.

Eigenlijk alle lokale soorten moeten tot -10 behoorlijk goed kunnen hebben, als de potten een beetje beschut staan. Naaldbomen over het algemeen nog wel meer ook. Een partij vorst is goed voor de lokale soorten, en helpt bij het tegengaan van insectenplagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22396

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
De watergift is bij Olea's zeer belangrijk. In de winter de boom zo droog mogelijk houden maar niet laten uitdrogen. Zorg er vooral voor dat de boom zich voor een vorstperiode niet vol kan zuigen. Op een beschut plekje uit de wind en de pot wat extra ingepakt kan hij nachttemperaturen tot -10 goed verdragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22397

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik had mijn olijf gewoon uit de regen en wind gezet, maar wel buiten.. en die heeft het gewoon overleefd deze (rare) winter..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22587

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Overleven klinkt zo negatief vind ik. Alsof een boom moet vechten voor zijn leven in de winter. Een goede zorg voor de boom en er is geen sprake van overleven.

Zelf heb ik ook een olijf en die wordt bij naderend vriesweer binnen in een onverwarmde kamer voor het venster geplaatst.
Toen ik mijn olijf aankocht had deze zo goed als geen blad omdat hij het te koud heeft gehad. Zo zet je je boom telkens een stap terug en het kost de boom een hele hoop energie, dus dit is niet wenselijk. Vorig jaar heb ik mijn boom één nacht in mijn werkplaats laten staan, het was er toen rond het vriespunt, en ik zag de dagen erna dat de boom hierop antwoordde door een deel blaadjes af te stoten.(verdrogen en afvallen)Dus mijn ervaring is dat een olijf beter naar binnen gehaald wordt rond een temperatuur tussen +1°+5°. Wat betreft watergift, dit is reeds gezegd.

grtn Patrick
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Janes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by pvdb.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22639

  • pvdb
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 14
Hier nog een foto van mijn olijf, van toen en nu. Hier zie je het verschil wat er gebeurt wanneer de boom te koud heeft gestaan.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Regeren is vooruitzien 10 jaren 10 maanden geleden #22644

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Zo kaal zijn ze bij mij ook eens de winter uitgekomen, toen ze veel te nat stonden. Maar sinds ik ze 's winters vrij droog hou beschut zet en de potten extra inpakt blijven ze bij mij zonder problemen tot -10 buiten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren