Onderwerp:

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35284

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Onlangs kocht ik een Ficus Microcarpa Ginseng. Voorlopig zal ik alleen alles in ’t werk stellen om hem in leven te houden, maar het ligt in mijn bedoeling om de Ficus t.z.t. om te vormen tot een bonsai. Omdat dit voor mij nieuw is vraag ik me af of in (de buurt van) Heerhugowaard meer mensen zijn die zich met deze hobby bezigouden en of er (gezamenlijke) activiteiten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35285

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zeker zijn die er!

www.bonsaiempire.nl/blog/bonsai-verenigingen

Hou er wel rekening mee dat alss je met een ginseng ficus aankomt bij een dergelijke vereniging, je niet snel gezien zal worden als iemand die met bonsai bezich is. Hoewel het grappig kamerplanten zijn, hebben ze niet zo veel met bonsai te maken, vrees isk. (En als je op het forum zoekt op ginseng ficus, leer je vanzelf waarom!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35292

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Dat zou voor jou dus bonsai vereniging Noord Holland zijn. Ik ben daar zelf lid van en dat bevalt uitstekend.
Meer info (niet erg up to date, helaas):

www.bonsai-nh.nl/www.bonsai-nh.nl/Programma.html

Volgende verenigingsdag is zaterdag 8 november, als ik het goed heb. Ik weet niet wat er op het programma staat, maar het zou kunnen zijn dat er dan de clubveiling is. Je kunt dan voor een redelijk bedrag een aardig boompje kopen (hangt natuurlijk af van het aanbod). Die Ginseng zou ik thuis laten, eerlijk gezegd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35294

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Haha, hartelijk dank voor de reacties! De vereniging in Haarlem had ik zelf al gevonden, maar ik zou liever wat kleinschaliger en dichterbij wat willen vinden. Geen haast, de ficus is nu nog maar een gewone kamerplant. Overigens begrijp ik de negatieve houding over de ginseng niet, ik heb foto’s van heel mooie exemplaren gezien en ik hoop dat deze plant voor mij de aanleiding is mijn oude hobby van ruim. 30 jaar geleden weer op te pakken. Hopelijk vind ik iemand uit mijn directe omgeving die mij kan adviseren of is er t.z.t. een mogelijkheid om deel te namen aan een cursus in de buurt. Verder wacht ik maar even af, voorlopig begin ik toch nog niet met snoeien en vormen……

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35295

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

GDuivenkate schreef : Overigens begrijp ik de negatieve houding over de ginseng niet, ik heb foto’s van heel mooie exemplaren gezien


Ik ben benieuwd. Ik ben ze nl nog niet tegen gekomen. Kan je ze hier delen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35296

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Aan Leatherback: Ik zal verder geen negatief commentaar uitlokken, overigens is het een kwestie van smaak en daar valt niet over te redetwisten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35297

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : Ik ben benieuwd. Ik ben ze nl nog niet tegen gekomen. Kan je ze hier delen?


www.bonsaiginseng.net/forms-for-ficus-ginseng-part-1/

www.fioristalbfiori.it/fiori/12555/1142/..._di_Bonsai_ginseng_/

www.bonsaihunk.us/info/ChineseBanyan.html

of ze in ons klimaat zo worden, betwijfel ik echter....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35298

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Aan dea: hartelijk dank voor je positieve reactie, ik sloeg de links op in mijn bladwijzers. Mijn ficus zal hoofdzakelijk binnen staan, als het heel mooi weer is mag die ook wel eens op mijn balkon ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35299

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

GDuivenkate schreef : Aan Leatherback: Ik zal verder geen negatief commentaar uitlokken, overigens is het een kwestie van smaak en daar valt niet over te redetwisten....


Ben ik niet met je eens. Bonsai is niet alleen smaak. En de ficus ginseng heeft nu eenmaal weinig karakteristieken om uit te groeien tot een goede bonsai. Vandaar dat ik verbaasd was dat iemand voorbeelden heeft van goede bonsai uit een ginseng.

dea schreef : www.bonsaiginseng.net/forms-for-ficus-ginseng-part-1/
www.fioristalbfiori.it/fiori/12555/1142/..._di_Bonsai_ginseng_/
www.bonsaihunk.us/info/ChineseBanyan.html
of ze in ons klimaat zo worden, betwijfel ik echter....


Ik weet wel zeker van niet. Want dat zijn ook nooit Ginseng ficus geweest, of ze hebben de lelijke opblaaswortels er af gemarcotteerd. Dit lijken mij normale ficus retusa exemplaren op eigen wortel. En zoals wellicht bekend ben ik daar zelf ook mee bezig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw hier 9 jaren 6 maanden geleden #35300

  • GDuivenkate
  • GDuivenkate's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Leatherbag: ik zie dat je “platinum Boarder” bent en nogal wat berichten verstuurt, dus ik neem aan dat je nogal deskundig bent m.b.t. bonsai. Je zult dan ongetwijfeld weten wat bonsai is.
Bonsai (盆栽) is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent. Het woord heeft betrekking op een door manipulatie klein gehouden plant die echter de illusie wekt een groot en oud exemplaar te zijn. Dit wordt in de praktijk bereikt door taksnoei, wortelsnoei, kweken in kleine potten en door stengels en stammen met behulp van aluminium- of uitgegloeid koperdraad in de gewenste vorm te laten groeien. Zo kan een boom, die onder natuurlijke omstandigheden uitgroeit tot een enige meters of tientallen meters hoog exemplaar, een sierlijke plant worden op kamerplantformaat. (Bron Wikipedia)
Op deze site wordt ’t ook nog eens uitgelegd. Naar mijn mening voldoet ficus ginseng aan al deze criteria! Laat mij nou gewoon op mijn manier opnieuw beginnen met deze hobby, ik vind de ficus mooi en dea heeft mooie data toegevoegd aan de afbeeldingen en beschrijvingen die ik al had. Samenvattend: als je niets positiefs heb toe te voegen, stop ik met reageren op je commentaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts