Onderwerp:

absorptie korrels 8 jaren 5 dagen geleden #48634

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Nou Maarten ik denk dat ik diegene ben die voor de verwarring heeft gezorgd maar hopelijk wordt het met onderstaande wat duidelijker.
Even wat navraag gedaan bij mensen die veel meer verstand van olie absorberende korrels hebben dan ik. Daaruit blijkt dat bijna alles wat op garagevloeren wordt gestrooid om olie op te nemen "Napa" wordt genoemd. Er blijken verschillende merken te zijn, ieder met hun eigen samenstellingen van grondstoffen al dan niet voorzien van chemische toevoegingen. De soort waar ik destijds een proefje mee heb gedaan bestond uit zeoliet heb ik me toen laten vertellen. De soort waar Maarten het over heeft bestaat inderdaad uit diatomeeënaarde wat ook de grondstof van Fb schijnt te zijn. Het verschil hierin is dat Fb gebakken en Napa op hoge temperatuur gedroogde diatomeeënaarde is waardoor de Fb korrel duurzaam is en de Napa korrel waarschijnlijk na een tijdje uit elkaar zal vallen net zoals Akadama dat doet.
Er zijn dus “Napa” soorten met en zonder chemische toevoegingen, goed opletten dus lijkt mij.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

absorptie korrels 8 jaren 5 dagen geleden #48635

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Tom81 schreef :

MaartenPan schreef : Napa Oil Dri moet Napa Floor Dri zijn, excuus. Floor Dri 8822 bestaat uit diatomeeënaarde, net als Fb, dacht ik. Kan niet meer vinden dan 'Deense klei' op het moment, maar ik kan me herinneren dat Fb ook diatomeeënaarde is.
Sorry voor de verwarring!

Geen punt Maarten. Persoonlijk benik een beetje gestopt met die zoektocht. Tot op heden hebben fb & Velda het meer dan prima gedaan tot dusver nog geen reden om op zoek te gaan naar wat anders. Voor mn azalea in opbouw zal ik wel op zoek moeten naar een zak kanuma.

Andere vraag, ten dele gerelateerd aan substraat. Waar halen jullie spaghnum?


ik heb laatst bij de ranzijn een paar pakken spaghnum mee genomen Tom dus kijk eens in het tuincentrum

bedankt voor alle info betreffende over de apsorptie korrels
fb heb ik al dus dat blijf ik wel gebruiken gebruikte nu fijn grind maar ga denk ik een zak perlite halen om dat Door de fb te mengen alleen even kijken waar ik dat kan krijgen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

absorptie korrels 8 jaren 5 dagen geleden #48637

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef :
ik heb laatst bij de ranzijn een paar pakken spaghnum mee genomen Tom dus kijk eens in het tuincentrum

bedankt voor alle info betreffende over de apsorptie korrels
fb heb ik al dus dat blijf ik wel gebruiken gebruikte nu fijn grind maar ga denk ik een zak perlite halen om dat Door de fb te mengen alleen even kijken waar ik dat kan krijgen :)


We waren er nog niet uit waarom je zou mixen ;) Perlite is wit (lelijk) en lichter dan water, dus als je niet heel voorzichtig watergeeft, spoelt het zo uit je pot!
Hier nog maar eens de link naar het artikel van Graham Potter. Zeer uitgebreid...
www.kaizenbonsai.com/bonsai-tree-care-in...oil-for-bonsai-trees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

absorptie korrels 8 jaren 5 dagen geleden #48644

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

Tom81 schreef :

MaartenPan schreef : Napa Oil Dri moet Napa Floor Dri zijn, excuus. Floor Dri 8822 bestaat uit diatomeeënaarde, net als Fb, dacht ik. Kan niet meer vinden dan 'Deense klei' op het moment, maar ik kan me herinneren dat Fb ook diatomeeënaarde is.
Sorry voor de verwarring!

Geen punt Maarten. Persoonlijk benik een beetje gestopt met die zoektocht. Tot op heden hebben fb & Velda het meer dan prima gedaan tot dusver nog geen reden om op zoek te gaan naar wat anders. Voor mn azalea in opbouw zal ik wel op zoek moeten naar een zak kanuma.

Andere vraag, ten dele gerelateerd aan substraat. Waar halen jullie spaghnum?


Uit het gras hier :lol:
Heb een dikke emmer en een kleuterzandbak vol, dus als je wat nodig hebt mag je hier wel wat komen halen.
Ik woon vlakbij Emmeloord, als dat helpt.

Een klein zakje kanuma wil ik ook wel, maar ik had gelezen dat wel/geen kanuma weinig uitmaakt.
Ik heb er twee, waarvan 1 in superdensa, en de andere in Jelles mix.
Beiden doen het niet slecht, maar ik heb geen kanuma, dus een referentiekader wat dat betreft heb ik (nog) niet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

absorptie korrels 8 jaren 5 dagen geleden #48645

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

JanDijk schreef : Nou Maarten ik denk dat ik diegene ben die voor de verwarring heeft gezorgd maar hopelijk wordt het met onderstaande wat duidelijker.
Even wat navraag gedaan bij mensen die veel meer verstand van olie absorberende korrels hebben dan ik. Daaruit blijkt dat bijna alles wat op garagevloeren wordt gestrooid om olie op te nemen "Napa" wordt genoemd. Er blijken verschillende merken te zijn, ieder met hun eigen samenstellingen van grondstoffen al dan niet voorzien van chemische toevoegingen. De soort waar ik destijds een proefje mee heb gedaan bestond uit zeoliet heb ik me toen laten vertellen. De soort waar Maarten het over heeft bestaat inderdaad uit diatomeeënaarde wat ook de grondstof van Fb schijnt te zijn. Het verschil hierin is dat Fb gebakken en Napa op hoge temperatuur gedroogde diatomeeënaarde is waardoor de Fb korrel duurzaam is en de Napa korrel waarschijnlijk na een tijdje uit elkaar zal vallen net zoals Akadama dat doet.
Er zijn dus “Napa” soorten met en zonder chemische toevoegingen, goed opletten dus lijkt mij.


Dat is nog eens duidelijk, bedankt Jan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

absorptie korrels 8 jaren 5 dagen geleden #48646

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
oh sorry Marcel :p wacht ik de verdere discussie even af ik neem wel alvast een nieuwe zak fb mee superdensa is hier ook te koop maar vind t wel prijzig 10 liter 14,95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts