Onderwerp:

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58535

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Marco buijsman schreef : Heb ook nog vanaf ik geloof nummer 12 liggen. We zitten nu op 135. Je mag wat mij betreft ook wel een bod doen...


Ik zal zien wat er bij jelle ligt, dan zien we wel.
Toch bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58563

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ooit zag ik op Discovery een film over de vestigingen van primitieve stammen in het Amazone gebied, die uitgestorven zijn ten tijde van de Europeanen in het kielzog van Columbus, (als gevolg van ziekten die de ze meebrachten).
Men kon duidelijk hun 'velden' zien door de zwartere kleur van de bodem én de nog steeds meer weelderige plantengroei. De bemesting kwam door de houtskool van het hout dat ze verbrandden om hun veld vrij te maken en vruchtbaar te houden.
Later heb ik dat nog eens horen vermelden.
Waar of niet waar?
Toch gebruik ik wat fijn houtskool en uitgezifte korrelige as in de substraten.
Houtskool werd (wordt) aangeraden als toevoegsel bij substraat voor geneverbessen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58565

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162

Ivan schreef : Ooit zag ik op Discovery een film over de vestigingen van primitieve stammen in het Amazone gebied, die uitgestorven zijn ten tijde van de Europeanen in het kielzog van Columbus, (als gevolg van ziekten die de ze meebrachten).
Men kon duidelijk hun 'velden' zien door de zwartere kleur van de bodem én de nog steeds meer weelderige plantengroei. De bemesting kwam door de houtskool van het hout dat ze verbrandden om hun veld vrij te maken en vruchtbaar te houden.
Later heb ik dat nog eens horen vermelden.
Waar of niet waar?
Toch gebruik ik wat fijn houtskool en uitgezifte korrelige as in de substraten.
Houtskool werd (wordt) aangeraden als toevoegsel bij substraat voor geneverbessen.


ook bij pinussen heb ik gelezen.
ik zal er eens over praten op de lessen, ben benieuwd wat ze er daar over zeggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58569

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Ivan schreef : Men kon duidelijk hun 'velden' zien door de zwartere kleur van de bodem én de nog steeds meer weelderige plantengroei. De bemesting kwam door de houtskool van het hout dat ze verbrandden om hun veld vrij te maken en vruchtbaar te houden.


Ja en nee. :) Het is een erg lastig thema omdat veel dingen samen hangen, en ook afhangen van de frequentie van vuur, en de daarmee samenhangende hitte die gegenereerd wordt. De bemesting komt uit afgestorven plantendelen die vergaan na de brand. Houtskool is niet veel meer dan puur koolstof, en bevat dus geen voedingsstoffen. Chemisch is het ook nog eens behoorlijk inert. Diverse studies die naar brand & gassen uit brand hebben gekeken, kwamen tot de conclusie dat over het geheel genomen, brand zorgt voor een verarming van het locale systeem; Gehalte organisch materiaal in de bodem neemt af, en mineralen beschikbaarheid daalt.

Ik heb zelf een studie gedaan in Zuid Afrika, waar bleek dat frequentie van vuur en tijd sinds laatste brand beiden de stikstofbeschikbaarheid positief beinvloedden. De verklaring hiervoor hebben we toen gevonden in algemene beschikbaarheid van stikstof door mineralisatie van ondergronds organisch materiaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan, De Smet Jozef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58578

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Eigenlijk heb ik gehoopt op een gefundeerd antwoord van jou LB. Dat is dus gekomen.
Ik zie (zag) het nut van houtskool niet als rechtstreekse voeding maar dacht dat houtskool elementen, en ook voedingsstoffen bindt, en uitspoeling voorkomt. Om daarna deze geleidelijk weer uit te wisselen met de omgeving.
Mag ik besluiten dat houtskool niet zo nuttig is? Maar bij bonsai is er (gelukkig) geen brand voorafgegaan die de grond eerder verarmt.
En as is toch rijk aan P?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58591

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Nou ja.. Gefundeerd.. Laten we het er op houden dat ik er wel eens in ben gedoken, maar dat dat nu ook alweer 10+ (!) jaar geleden is.

As en houtskool zijn wel verschillende zaken..
Zie ook en.wikipedia.org/wiki/Wood_ash . Leuk om te lezen, en door te klikken naar bv. en.wikipedia.org/wiki/Potash
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ivan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

houtskool 7 jaren 3 maanden geleden #58613

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Als planten verbranden blijft er niet alleen houtskool over. De bladeren en bast verbranden tot oa potas.

Grappig natuurlijk dat de boom zijn hout opbouwt uit. ..lucht. De C in CO2 die hij inademt....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts