Onderwerp:

Azalea japonica 7 jaren 9 maanden geleden #52470

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Al een tijdje was ik aan het zoeken en nu toch gekocht.

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een azalea, een aantal heb ik er gehad, maar helaas gestorven. Het waren stekjes, tuinplantjes verbonsaid en ook een azalea nog in grashoek gekocht voor 175 een paar jaar geleden. Maar geen enkele overleefd.

Ik wil er wel graag nog een hebben en omdat ik denk dat ik inmiddels wat wijzer ben was ik op zoek gegaan.
Maar de azalea bonsai op internet vond ik toch aardig aan de prijs, ik zal niet zeggen dat ze het niet waard zijn, maar dat wilde ik er niet voor betalen.
Toen kreeg ik het idee om naar een flinke tuinstruik op zoek te gaan. Bij een paar plaatselijke hoveniers eens laten weten dat ik zoiets zoek en als ze ergens een tuinruimen en dit tegen komen, dat ik het graaag zou horen. Maar tot op heden nog geen resultaat.
Ook bij diverse tuincentra rondgekeken maar wat ik zocht vond ik toch weer te duur. Ik wilde ongeveer 50 euro uitgeven voor een flinke struik. Dat heb ik steeds niet kunnen vinden.
Nu is er hier een budget tuinplanten winkel in de buurt waar steeds na de bloei de azalea's flink afgeprijsd verkocht worden. En daar stond vandaag een struik zoals ik zocht. Voor 59 euro heb ik hem meegenomen.

Het idee is niet om hier een bonsai van te gaan maken, maar ik wil er een hele berg stekken van nemen. Om deze eenmaal geworteld te bundelen en zo te proberen een boom te maken.

Stap 1 is gezet
De struik is gekocht en in een leuke pot gezet. De wortels heb ik weinig aan gedaan, het is immers geen bonsai. De kluit buitenom wat losgestoken. In de pot was er rond de kluit ongeveer 10 cm ruimte rondom en onder 20 cm.
De bodem is bedekt met puur grind ongeveer 10 cm dik. Daarbovenop ligt een een laag mix van 50% akadama en 30% tuinturf voor het zure en 20 % compost voor voeding.
Met deze mix heb ik ook de ruimte rond de kluit op gevuld. Denk dat de struik hier wel even in voorruit kan.

Helaas was de struik al gesnoeid toen im hem kocht, er zitten wel al veel nieuwe uitlopers in. Dus gezond is ie wel.

Nu wil ik ee aantal weken wachten voor ik stekken ga nemen. Zodat ik dit juist van de nieuwe groei kan doen.
Naar ik gelezen heb kun je stekken nemen tot in augustus. Zo lang wil ik niet wachten maar we zien wel.

De stekken wil ik dan gaan zetten in een mix van kanuma en tuinturf in een stekbak die ik kan afdekken en ook makkelijk kan ventileren.

Hier een foto van de struik. De colafles is een 1.5 liter variant

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Azalea japonica 7 jaren 9 maanden geleden #52471

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
mooie struik ik ben benieuwd hoe de stamlijn is en wat je er ervan maakt.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea japonica 7 jaren 9 maanden geleden #52472

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
das een mooievolle bos
ben net als nelis ook benieuwd naar wat het gaat worden je gaat er iedergeval een hoop plezier aan beleven kwa snoeien en vormen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea japonica 7 jaren 9 maanden geleden #52476

  • JanDijk
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Interessant project heb je voor ogen heb ik jaren geleden eens met esdoorn zaailingen gedaan, dat is mislukt omdat ik te ongeduldig was. Heb er de ruimte niet meer voor anders zou ik het nog eens wagen.
Nu flink bemesten en lekker oogsten maar je laat hem volgend jaar toch wel bloeien?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea japonica 7 jaren 9 maanden geleden #52483

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

JanDijk schreef : Interessant project heb je voor ogen heb ik jaren geleden eens met esdoorn zaailingen gedaan, dat is mislukt omdat ik te ongeduldig was. Heb er de ruimte niet meer voor anders zou ik het nog eens wagen.
Nu flink bemesten en lekker oogsten maar je laat hem volgend jaar toch wel bloeien?


Ja die laat ik wel bloeien, gebruik hem puur voor stekken te nemen nu en daarna is het een leuke terras plant in pot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea japonica 7 jaren 9 maanden geleden #52487

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Matje schreef : Ja die laat ik wel bloeien, gebruik hem puur voor stekken te nemen nu en daarna is het een leuke terras plant in pot


Als het mijn plant zzou zijn, dan zou ik toch wel even kijken welke stamlijn er evntueeel te vinden is. Soms zitten er leuke stammetjes achter
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Azalea japonica 6 jaren 11 maanden geleden #67336

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Van stekken nemen is vorig jaar niks meer gekomen en nu hij uitgeboeit is en als het goed is we geen vorst meer krijgen lijkt het me een goed moment om aan de stekken te gaan beginnen.

Al een tijdje was ik van plan om hiervoor een stekbak op maat te gaan maken. Vandaag eindelijk daarvoor tijd gemaakt.

Uit polypropyleen plaat heb ik de zijkanten en de bodem gezaagd en dit in elkaar gelast. Bodem loopt iets schuin en aan de lage kant 2 afwateringsgaten voorzien. Langs de lange zijden heb ik 2 strios gemaakt waar de deksel in dichte toestand in verzonken ligt. Deksel is gemaakt van isolerende 20mm dikke polycarbonaat plaat.

Komende week ga ik grind halen voor een 2 a 3 cm dikke laag op de bodem. Voor de grond heb ik een mix in gedachten van turf, fijn gezeefde akadama en stekgrond.

Afmetingen zijn 90 x 40 cm en 30 cm hoog. Bruikbare ruimte is binnenin 25 cm. 10 voor de grond, 10 voor de stekken en 5 voor groei (met gesloten deksel)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Azalea japonica 6 jaren 11 maanden geleden #67338

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Dat ziet er goed uit aan de stekbak gaat het in ieder geval niet liggen ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren