Onderwerp:

Bonsai tafel buiten 4 jaren 2 maanden geleden #83857

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

aangezien ik behoorlijke beginner ben, zoek ik nog naar antwoorden :)
Tijdens workshops hoor ik wel eens mensen praten dat ze de bonsai's verplaatsen wanneer het erg veel of hard regent. Waar ik dacht dat ik deze gewoon buiten om de tafel kan laten staan. De bonsai's buiten staan in een goede substraat (boompjes gehaald bij deshima).

- Wanneer moet ik de bonsai's veilig stellen, even een storm uitgesloten. Mijn huidige picea abies en pinus mugo kunnen als het goed is het gehele jaar buiten staan.
- Wanneer is het goed om te naar binnen te halen, bv schuur. En is een goede lamp dan tevens nodig?
- Ik heb momenteel een simpele tafel (zie foto). Wat is het advies hierin of tips? Afdakje maken? Doeken ervoor bij veel regen en/of sneeuw?



dank je.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai tafel buiten 4 jaren 2 maanden geleden #83858

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Ik laat zo ie zo alles buitenstaan. Behalve gister en vandaag dan met de storm. Met vorst potten op de grond, of iets inkuilen in de grond.

Bij jouw bonsai tafel, zie ik veel alg etc op de grond. Is dat de zonnigste plek in de tuin? Ik vraag dat omdat de zonnigste plek het snelst droogt, dus als dat niet de zonnigste plek is, blijft alles vochtiger. En misschien verstandig de standplaats te weizigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai tafel buiten 4 jaren 2 maanden geleden #83859

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Klopt, ik heb de tuin al zo'n 3 jr niet meer alg vrij gemaakt. Dit stuk is eigenlijk simpelweg het enige stuk wat ik nog overheb om iets te plaatsen. Vanaf maart/april komt het langzaam het directe zonlicht te staan. Tussen oktober - maart is het eigenlijk in de schaduw. Tuin is op het noorden.

Wanneer het mooi weer is, dan verplaats ik de bonsai's naar voren. Alleen is dit nagenoeg direct aan de straat en heb geen intentie om het hier blijvend te plaatsen. Te gevoelig om eventueel gestolen te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai tafel buiten 4 jaren 2 maanden geleden #83860

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Kleine toevoeging. Echt in de schaduw staat het niet. Het is wel vrij licht, alleen niet een directe zon. Schaduwplakken zijn er wel, maar dat is aan de andere kant van de tuin waar de tafel staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai tafel buiten 4 jaren 2 maanden geleden #83867

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
bij mij staat alles in het weer. Jaarrond. Alleen als er een extreme winter is (zeg, -20) ga ik echt beschermen. En sommige soorten kunnen niet tegen de vorst.

De soorten die jij noemt zijn niet so ideaal voor de standplaats. Die hebben echt meerdere uren per dag echte zon nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai tafel buiten 4 jaren 2 maanden geleden #83868

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Misschien handiger voor hem om bladverliezende bonsai's in zijn achtertuin te houden? Die zijn dan kaal als hij geen zon heeft in zijn achtertuin.
In zijn voortuin kan dan de groen blijvende bonsai's kwijt, in de winter zon. Als ik het goed heb doen die in de winter nog steeds photosyntesys (alleen trager).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts