Onderwerp:

Nieuwe bomen vinden 1 jaar 1 week geleden #95994

  • DeBonteBonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoe komen jullie aan nieuwe bomen? Ik heb weinig/geen budget. Zit rond te kijken op marktplaats en kijk ook buiten overal goed om me heen, toch lastig. Heb laatst uit een volkstuin wat beginnende bomen proberen uit te graven, maar blijkt toch lastig om deze fatsoenlijk uit te graven zonder de kluit teveel te beschadigen. Heel kleine spruitjes kan ik nog wel normaal opgraven, maar eigenlijk wil je die eerst weer in de grond laten groeien. Ik heb geen tuin alleen balkon. Zou ook wel wat oefenmateriaal willen, hoe stijl je een boom en hoe maak je keuzes in snoeien, enz.

vind inheemse soorten overigens leukst.

hoor graag tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DeBonteBonsai.

Nieuwe bomen vinden 1 jaar 1 week geleden #95995

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Je kunt zaailingen opkweken, probeer t met bijv met jonge Iepen, die groeien lekker snel. Of probeer in de gaten te houden waar ze tuinen onder handen nemen. Wellicht kun je wat meekrijgen wat er toch uit moet.
Of stekken of marcotten.... Of ruilen voor iets anders?
Mogelijkheden genoeg.
Maar zonder budget wordt t wel erg lastig om bonsai op te kweken en te verzorgen. Maar dat geldt eigenlijk voor bijna elke hobby.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 1 jaar 1 week geleden #95996

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 567
  • Ontvangen bedankjes 175
Kijk ook eens naar soorten als liguster, buxus en andere haag planten welke men gaat opruimen. Als je hier wat oudere planten van kan vinden met een mooie stam heb je voordelig een goed begin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 1 jaar 1 week geleden #95997

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Of gewoon in het tuincentrum.
Bijvoorbeeld deze Spiraea heb ik 6,5 jaar geleden gekocht in de uitverkoop voor 5,99 euro:
www.bonsaiempire.nl/forum/wedstrijden/16...oom-wedstrijd-boom-4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Nieuwe bomen vinden 1 jaar 1 week geleden #95998

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Heb laatst uit een volkstuin wat beginnende bomen proberen uit te graven, maar blijkt toch lastig om deze fatsoenlijk uit te graven zonder de kluit teveel te beschadigen

Als je het in het voorjaar uitgraaft op het moment dat de knoppen gaan zwellen, dan kan je met nagenoeg geen kluit nog een end komen.

Welke omgeving woon je?

Vokgende kerst kan je ook rondkijken naar de kleine kerstboompjes in pot. (Picea) staan soms naast de container. Of in uitverkoop voor 1,50of 3euro.

Hoeveel m2 balkon heb je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 1 jaar 1 week geleden #96001

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

rorror schreef :

Heb laatst uit een volkstuin wat beginnende bomen proberen uit te graven, maar blijkt toch lastig om deze fatsoenlijk uit te graven zonder de kluit teveel te beschadigen

Als je het in het voorjaar uitgraaft op het moment dat de knoppen gaan zwellen, dan kan je met nagenoeg geen kluit nog een end komen.

Welke omgeving woon je?

Vokgende kerst kan je ook rondkijken naar de kleine kerstboompjes in pot. (Picea) staan soms naast de container. Of in uitverkoop voor 1,50of 3euro.

Hoeveel m2 balkon heb je?

Die kerstboompjes (Picea Glauca Conica) heb je niets aan; die zijn niet te vormen want de takken groeien na ontdraden gewoon weer naar hun oude stand..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 8 maanden 2 uren geleden #96390

  • ChrisLuger81
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
[/quote]
Die kerstboompjes (Picea Glauca Conica) heb je niets aan; die zijn niet te vormen want de takken groeien na ontdraden gewoon weer naar hun oude stand..[/quote]

weet je het zeker? ->

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 8 maanden geleden #96392

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
ja 100%..de takken blijven opstijgen naar boven. Plant er maar eens eentje horizontaal in, met een jaar staan de takken rechtop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 7 maanden 3 weken geleden #96410

  • Niwaki
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 5
Als je goed kijkt en zoekt kan je echt overal zaailingen vinden die je vrijwel moeiteloos uit de grond kunt trekken.
Dus ga eens lekker snuffelen in een park, bos, gemeente begroeiing etc.

Het kost niets en maar het duurt wel een paar jaar voordat je er echt iets van kunt maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe bomen vinden 7 maanden 3 weken geleden #96421

  • Panfc
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 28
  • Ontvangen bedankjes 3
Mijn broer heeft een boerderij. Daar groeien veel bomen, veel wildgroei ed. Ik heb daar al een paar boompjes uitgekozen die ik een keer wil uitgraven. Dat doe ik niet zo maar, heb ze gesnoeid op hoogte, ga binnenkort de wortels doorspitten zodat er nieuwe, kleine wortels gaan groeien en dan volgend jaar uitgraven. Misschien ken je iemand of misschien heb je lef genoeg eens aan te bellen. In overleg zal er vast iets te doen zijn.
Qua budget kan ik niet in je portemonnee kijken, maar hier bij Tuinland/Intratuin staan er best leuke boompjes voor onder de 20€ in de korting. Omdat ze beschadigd zijn bijvoorbeeld. Wat voor jou misschien niet uitmaakt omdat je er toch een bonsai van wilt gaan maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren