Indoor bonsai
Naar aanleiding wat Oscar geschreven heeft in de topic “kalende zelkova” heb ik onderstaande al een tijdje geleden geschreven en getwijfeld om dit te plaatsen, maar besloten om dit nu toch te doen.
Dit soort bomen (indoor) worden door de handel verkocht voor binnenshuis, nu weten de doorgewinterde bonsaiisten dat een boom nooit altijd binnen kan staan. De bomen moeten zeker een periode ( voorjaar, zomer) buiten staan.Als de nachttemperatuur structureel onder de 8 graden komt gaan deze naar binnen in huis en boven deze temperatuur in het voorjaar naar buiten de tuin in.
Echter worden dit soort bomen meestal verkocht en cadeau gegeven aan beginnende bonsaiisten.
Deze bomen worden dus vaak gezien en
gekocht als kamerplant met de gedachte dat deze bomen geen of weinig verzorging nodig hebben.
Echter is een bonsai een heel ander verhaal ,deze bomen blijven alleen maar gezond , met juiste watergift, juiste licht behoefte, juiste temperatuurplaats, juiste bemesting, juiste snoeitijd, enzovoort.
Dit soort informatie over de boom zou de handel bij elke indoor bonsai kunnen verstrekken, evenals soortnaam en herkomst ,als een soort verzorgingspaspoort.
Dit zou veel bomenleed besparen en uiteindelijk meer bonsailiefhebbers opleveren, die nu al snel afhaken.
Zelf heb ik een drietal indoor bonsai, waarvan 2 ( ficus en olijf sylvestris) helemaal vanaf stek opgebouwd beginnend in ongeveer 1990.
De Ligustrum heb ik nu ongeveer 15 jaar.
Deze bomen staan dus vanaf laat najaar tot vroeg voorjaar binnenshuis, daarna de tuin in.
Foto’s van het begin van de bomen als stek tot nu voorjaar 2026 , in de bijlage.
Ik weet , dit zijn geen topbomen maar ik heb veel plezier in de verzorging en vorming van de bomen.
Conclusie voor mij is dat indoor bonsai zeker kan, mits je deze behandeld als bonsai en niet als kamerplant.
Ook zouden ervaren medeforumleden die op vragen van beginbonsaiisten reageren, adviezen voor goede verzorging kunnen toevoegen , dan alleen maar “buiten zetten” als advies.
Bovenstaande heb ik geschreven om zoveel mogelijk mensen enthousiast voor bonsai te krijgen, maar ook te houden!
Bonsaigroeten,
Pim