Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Chinese Iep shohin 10 jaren 3 maanden geleden #29688

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
ik heb via marktplaats hier in Groningen een paar mooie bonsaipotten gekocht voor enkele euro's.
Dit vroeg natuurlijk om eeb bezoekje aan onze plaatselijke tuincentra, ik heb oa deze gekocht, een Chinese iep/Ulmus Parvifolia.

Natuurlijk zijn jullie veel mooieren gewend, maar als beginner vond/vind ik dit echt een mooie boompje.
De pot waar hij in zit is verder een prima pot, maar vond hem slecht staan bij de boom.

Ik heb een paar vreemde uitschieters verwijderd, maar verder ga ik er voorlopig niets aan doen.

Hebben jullie nog tips?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RickD87.

Chinese Iep shohin 10 jaren 3 maanden geleden #29703

  • Shakudo
  • Shakudo's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 66
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,


Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop.


Als mede beginner van een jaartje en wat maaandjes ga ik proberen wat bescheiden tipjes te geven die mij geholpen hebben.
Ik zou het boompje qua stijl onder de noemer " bezemstijl" zetten, maar wie weet kunnen de experts mijn tips bevestigen, corrigeren etc.


Ik heb zelf ook een Ulmus en ik moet zeggen dat hij van alle " beginner" bonsai een beetje mijn zorgenkindje is geweest en af en toe nog steeds wel.

Mijn Ulmus had erg last van spint maar daar is hij gelukkig nu vanaf na aardig wat behandelingen.

Das gelijk tip 1!

Hou je boompje goed in de gaten dat er geen spint in zit, dat laat zich soms zien al kleine piepkleine beestjes onder het blad, het blad verkleurt en valt af. Ook zie je dat jonge verse blaadjes kapot gaan en afvallen.

tip 2:

Voel goed aan wanneer je water geeft, hij houd niet van droogstaan. Dat zie ik bij mijn Ulmus gelijk aan de jonge scheuten die slap gaan hangen, voel de aarde, als die echt nat is... geen water... de aarde moet ook niet kurkdroog zijn want dan loop je risico om de wortels te beschadigen, gelijkmatig vochtig is het handigste. Dat is niet kletsnat en niet droog. Vochtig.

In de wintermaanden varieert het bij mij van om de twee dagen soms zelfs drie , en in de zomer soms wel elke dag! het zijn dan flinke slurpers. Kijk uit dat hij niet met de voeten in het water staat anders loop je risico op wortelrot.

tip 3:

Ik ben het met je eens qua pot. De kleur mankeert niks maar de pot is voor mijn gevoel veel te diep. Ik denk dat een wat lagere pot beter zou staan. Ook zou ik de pot wat langer doen om wat meer ruimte te creëren. Qua plaatsing zou ik het boompje dan op de rechterhelft van de pot zetten gezien de wortels die ik zie die dan mooi uitkomen als je hem op dezelfde hoogte zet als ie nu staat. Verpotten pas van het voorjaar doen, niet nu in de rustperiode dat kan de boom teveel energie kosten.


tip 4: hou hem goed gesnoeid zeker nu in de winter, snoei de uitlopers terug tot 1 a 2 blaadjes op de tak zodat het boompje op de bestaande takken weer blad gaat aanmaken , hij is nu natuurlijk een beetje kaal,dat hoort er ook bij dit seizoen.
Als semi-blad verliezende soort. dwz. dat het boompje in de winter niet helemaal kaal word maar ook niet helemaal groen blijft beetje zoals nu zeg maar. En van het voorjaar als het licht allemaal weer wat langer blijft, kun je vanaf Maart tot September om de week wat vloeibare bonsaimest aan het water toevoegen voor de groei. Je kan zo wat vloeibare bonsai mest halen bij je lokale tuincentrum.


tip 5:
Zet hem zo licht als je kan hij verdraagt volle zon, maar in de zomer wel opletten dat het niet te warm word en de boom niet in de brandende zon staat dan verbrand hij. dus dan goed opletten dat je dan schermt of hem wat verplaatst.

De grootste fouten die ik in het verleden heb gemaakt was dat ik mn boompjes te donker had staan en te vaak water gaf.
Er mag best wat tijd tussen zitten, nogmaals als de aarde altijd kletsnat is krijg je schimmel/meeldauw rot etc.
Maar dat gevoel moet je een beetje ontwikkelen en als je het goed bijhoud krijg je dat vanzelf. Vochtig en niet constant moeras nat of kurkdroog.

De Ulmus kan binnen maar als je de mogelijkheid hebt om hem zomers lekker buiten te zetten, vooral doen.

Voel maar eens aan de pot als je net water hebt gegeven hoe zwaar die is, en hoe licht hij is als het bijna droog is.
In combi met het voelen aan de grond, krijg je vanzelf door wanneer je het beste water kan geven, en lees/koop vooral wat boekjes. Ik heb veel schik gehad met het boekje " Alles over Bonsai" van Werner M. Busch die je al voor een paar euro kan oppikken bij je lokale witte boekenmarkt.


Nou dat was het heb mn best gedaan hoop dat je er wat aan hebt,

groeten,

Joey
De volgende gebruiker (s) zei dank u: basquaedackers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 10 jaren 3 maanden geleden #29710

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Goedendag.

Shakudo heeft een aantal interessante tips gegeven om verder te gaan met de boom.

Al zou ik nog niet direct in een lagere pot zetten omdat de boom nog niet volgroeid is.

Als je gaat kijken naar de takken die bovenop de stam staan heb je duidelijk een bezemstijl. Deze stijl mag geen kruisende takken hebben want dat zie je direct en dat is niet mooi. Dus alles dat de verkeerde richting uit groeit snoeien.

Op de verhouding van stam en takken wordt er gezegd 1/3e stam en de rest takken. Nu is het bijna 50/50. De takken mogen gerust nog wat groeien.
Om een betere tapsheid te krijgen van de stam naar de takken kan je beter ook een 3 of 4 takken selecteren die de basisstructuur zullen vormen en dan die laten doorgroeien.

Het leuke aan dit materiaal is dat het goed is om te leren snoeien en dat het groeit als onkruid.

Tenminste als het goed verzorgd wordt en niet het hele jaar binnen staat in de huiskamer bij 20°.
Binnen maximum 15° in de winter en van het moment dat het 10 graden is buiten mag die buiten gezet worden.

Veel succes met de boom.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 10 jaren 3 maanden geleden #29734

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
bedankt beide.

de basis heb ik reeds onder controle (ben lid van verschillende youtube bonsai kanalen en heb wat boeken in huis gehaald) , heb al een maand of 8 kunnen oefenen met oa 2 andere ulmus.

Al mijn (binnen bomen) bomen staan momenteel op een vensterbank in mijn vogelhok, a 15 graden en krijgen voldoende licht en water.
Het water gedeelte heb ik ondertussen wel onder controle.

Mijn idee wat betreft het stylen was ook inderdaad als bezemstyl (Hokidachi).

Wat betreft het potje, ik heb ook een lagere geprobeerd, echter vond ik het totaal plaatje met deze pot beter, maar wie weet in de toekomst.

Ik laat hem voorlopig met rust daar ik in het voorjaar een werkavond wil bijwonen van de plaatselijke bonsaiclub (Haren/Groningen) en hem dan mee wil nemen.

Ik zal kijken of ik wat mer en vooral betere fotos kan plaatsten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 10 jaren 3 maanden geleden #29740

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Shakudo schreef : Ik zou het boompje qua stijl onder de noemer " bezemstijl" zetten, maar wie weet kunnen de experts mijn tips bevestigen, corrigeren etc.


Ik ben geen expert, maar ik zou 't geen bezemstijl willen noemen. De boom is eigenlijk nauwelijks gestyled.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 10 jaren 3 maanden geleden #29750

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hey,

eigenlijk is deze gesnoeid geweest zoals een tuinhaag..
beste wat je kan doen is de kruisende takken eruit halen en vandaar opnieuw opbouwen als bezemstijl.. met de juiste aanpak heb je dan binnen enkele jaren reeds een mooi resultaat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 9 jaren 11 maanden geleden #32785

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Update :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 9 jaren 11 maanden geleden #33027

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
ik zal vanavond/morgen ff een fototje schieten, hij is flink gegroeid in bladvolume.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese Iep shohin 9 jaren 10 maanden geleden #33653

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
Bij deze een update foto.
ik had hem 2 maanden terug mee genomen naar de club en daar onderhanden genomen om er zo meer model in te krijgen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RickD87.

Chinese Iep shohin 9 jaren 10 maanden geleden #33695

  • Matje
  • Matje's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

RickD87 schreef : Bij deze een update foto.
ik had hem 2 maanden terug mee genomen naar de club en daar onderhanden genomen om er zo meer model in te krijgen.


Ik zeg goed bezig !

Zitten wel nog wat kruisende takken, maar die kun je later nog weghalen, ik zou niet teveel tegelijk snoeien.

Mooie schaal ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren