Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29723

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
eerste opbouw van deze boom.. vorm zat er voor het grootste deel al in maar moest dringend opnieuw bedraad worden op sommige plaatsen en moest heel wat lichter gemaakt worden zodat het loof wat meer kan ademen..

de top moet wel helemaal opnieuw opgebouwd worden dus daar heb ik zogoed als niets aan gedaan zodat het hier wat kan doorgroeien en ik later die kan wegwerken..

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29738

  • RickD87
  • RickD87's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 21
het bespreken van deze boom laat ik aan de meer ervaren leden over, maar wou toch ff zeggen, wow wat een mooie boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29754

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Hoi Alex,
eerst een vraag, hoe groot is deze boom? Heb je ervaring met sparren? ze kunnen heel lastig zijn.
Dan mijn mening, ik kan heel goed leven met het onderste deel. De stam aan de rechter kant vind ik te recht voor een fukinagashi en staat te rechtop. Vandaar mijn vraag hoe groot de boom is en of je met behulp van bedraden nog iets aan de stand kan doen. Speciaal het rechte deel zal iets aan gedaan moeten worden. Als de boom verder goed ontwikkelt zou je over een paar jaar deze stam kunnen laten vervallen en er een jin van maken. Je ziet bij windgestriemde bomen vaak dat aan de "windkant" een jin (kale stam) zit. Maar het is jouw boom en je moet hem maken zoals jij hem het mooist vindt.
succes ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29761

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hey Jacob

dank je voor je reactie
de boom is zo'n goeie 40cm hoog denk ik, nog niet gemeten..

dit is natuurlijk nog maar een eerste vorming.. ik zal over de komende jaren wel kijken hoe hij verder evolueert, maar ik kan je zeker wel volgen in het rechter gedeelte en zie er inderdaad ook wel wat in om desnoods heel die tak weg te halen en er een jin van maken.. en dan desnoods het geheel zo'n 5° meer naar rechts te kantelen en zo verder te vormen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29787

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
niemand anders?
ik weet dat IK als persoon niet goed lig bij sommige mensen, maar het gaat hier om de bomen hee ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29789

  • Jeffrey van de pol
  • Jeffrey van de pol's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 439
  • Ontvangen bedankjes 58
Wat moet er van gezegd worden, zoals je zelf zegd de boom moet nog door groeien komt nog niet volwassen over zeker niet voor de stijl die jij kiest wat zeer moeilijk is om geloofwaardig over te komen.
Verder had ik het loof iets meer verfijnd ook als is het de eerste vorming.
Bunjin kan maar windswept zie ik er niet in.

Dit zou ongeveer wel haalbaar zijn,
bonsaibark.com/2013/03/27/blowing-in-the-wind/4-1-2-3/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jeffrey van de pol.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29790

  • kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 14
Hallo Alex,

Ik heb 'in het wild' nog nooit een windgestriemde Picea gezien, het lijkt me ook zeer onnatuurlijk. Ik zou ook verdergaan met als bunjin, deze stijl zie je trouwens ook weinig maar daar kan je wel wat moois van maken.
Niet vergeten na bedrading de naalden te besproeien met water want het zweet van je handen kan de gevoelige naalden aantasten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29795

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
dank je voor de reacties

Kan-boke: ik heb inderdaad alles besproeid nadien, ik had het onlangs hier ergens gelezen..

het loof ga ik later wel meer uitdunnen, maar ik riskeer me niet om te veel ineens te doen en wil voorlopig vooral van hieruit de soort beter leren kennen.

er zijn wel meer bonsai die onnatuurlijk overkomen maar daarom niet minder mooi.. al bij al vind ik deze er zelfs nog redelijk natuurlijk uitzien.. vooral door zijn superkleine naalden.. de boom op zich is maar zo'n 40cm hoog..

om er meer bunjin van te maken, welke veranderingen zouden jullie dan uitvoeren?

trouwens, weet iemand welke soort picea dit zou kunnen zijn? de groei is redelijk horizontaal en de naalden zijn enorm klein (3-5mm)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29796

  • Jacob
  • Jacob's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 49
  • Ontvangen bedankjes 4
Hoi Alex,
Het sproeien ging nou precies over mijn vraag of je ervaring had met sparren. Verder is het ook belangrijk dat je niet teveel aan de takken "rommelt", probeer de tak in één keer goed te zetten. voldoende dik draad gebruiken zodat de tak niet meer terug veert en opnieuw gezet moet worden.
Verder over de boom, de stijl die jij gekozen hebt, windgestriemd, is niet zo'n populaire stijl. Toch komen er sparren in die stijl voor maar bij welke boomsoort zie je veel windgestriemde? Als je bv op de afbeeldingen van google kijkt zal je zien dat er niet zoveel windgestriemde bomen opstaan. Zoals ik al eerder schreef, het jouw boom en jij moet hem maken zoals jij hem mooi vindt. bunji kan natuurlijk ook maar ik vind het onderste deel genoeg potentie hebben voor de windswep. de boom is nog jong en als je die nu in bunji stijl zou vormen denk ik dat het ook niet het gewenste resultaat geeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

picea windswept bunjin 10 jaren 3 maanden geleden #29876

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Wat denk je van de stam die recht omhoog gaat in een korte jin om te vormen en vzn het linkse deel je boom in een mooi uitbedrade driehoek te vormen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts