Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

acer van 't Veerle 10 jaren 1 maand geleden #31694

  • MikeDebby
  • MikeDebby's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 5
ik ken de techniek, heb het al eerder gezien, mss is dat nog een idee voor in de toekomst, als het met offertakken op de juiste plek niet gaat lukken.

en denk zelf ,dat deze ingreep de boom weinig kwaad doet, je verwijdert niks, onderbreekt geen sapstroom ,... maar of ik dat op deze boom wil toepassen..

eerst maar eens kijken of het op een "natuurlijke" manier op te lossen valt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer van 't Veerle 10 jaren 1 maand geleden #31696

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat is iets wat ik persoonlijk alleen bij overtuigend gezonde bomen van een sterke soort zou doen. A.P. Deshojo is voor mijn gevoel een wat minder sterke soort in ons deel van de wereld, en zou ik iets dergelijks niet bij uithalen. Het risico bij deze behandeling ligt hem volgens mij vooral in het uitdrogen van het saphout. Door grote scheuren kan een bomen in een hete zomer sterk indrogen.

Ik zat zelf meer te denken in de richting van marcotteren. Je kan midden op de grote knobbel een marcot zetten, waardoor je denk ik een betere boom over zal houden. Wel ervoor zorgen dat de boom super gezond is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer van 't Veerle 10 jaren 1 maand geleden #31727

  • MikeDebby
  • MikeDebby's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 5
ik zit zelf eigenlijk te denken, om door het dunste stuk van de stam , een tak te enten, en deze voor verdikking te laten zorgen komende jaren, en hem daarna weer weg te snoeien,...


of is dat een slecht idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer van 't Veerle 10 jaren 1 maand geleden #31731

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat is precies wat ik bedoelde met offertakken laten uitgroeien. Echter, denk je niet dat als je de boom een jaar flink laat groeien en dan midden in de zomer sterk snoeit, hij niet een berg knoppen op de stam zal aanmaken? Of is hij daar te oud voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer van 't Veerle 10 jaren 1 maand geleden #31734

  • MikeDebby
  • MikeDebby's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 5
eerlijk gezegd heb ik nog te weinig ervaring met acers , om te weten of hij dan weer op de stam wil uitlopen,

mijn gedachte was,als ik een tak ent, zit hij zoiezo op de plek waar ik hem hebben wil..


ik schat dat de boom 15- 20 jaar is ,...

je had het ook over marcotteren, maar ik ben bang , dat dat de hele beweging uit de stam wegneemt , ondanks dat dat wel een duidelijke tapse vorm op zou leveren.

de boom heeft nu al een mooi breed uitwaaierende wortelvoet, zou het ook erg zonde vinden als die weer verloren ging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren