Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34323

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Naar aanleiding van het topic in Deze link start ik bij deze een nieuw topic, aangezien hij nu verpot is lijkt me dat het goede moment om een draadje te starten voor de ontwikkeling de komende jaren.

In de eerdere link is dus te zien waar deze boom vandaan komt en een stukje geschiedenis.

Nu vanmorgen is hij in zijn pot geplaatst en licht gesnoeid.

Pot is een 90 liter cement kuip
In de bodem gaten gemaakt van 13 mm, vervolgens een ongeveer 20 cm dikke laag van keien en grind voor goede afwatering, hierbovenop een laag grondmix van 50/50 fijngrind en grond van de boom zelf.
De kluit is onaangeroerd gebleven, enkel rondom passend gemaakt voor in de kuip. Eenmaal in de kuip was er zo'n 2 a 3 cm ruimte rondom over welke ik ook gevuld heb met dezelfde mix als onderop.
De toplaag van de kluit heb ik nog wat afgeharkt, enerzijds om de nebari te kunnen zien, anderzijds om niet hoger te komen dan nodig in de pot.

De boom ging er gemakkelijk in. en stond ook direct redelijk stevig doordat de kluit aan de onderzijde behoorlijk vlak was.

2 spandraden heb ik geplaatst omdat het gewicht van de boom flink naar een kant hangt, hij kantelde niet uitzichzelf en dat wil ik graag zo houden in de toekomst.

Na het aanvullen met de grondmix heb ik wat gesnoeid, met name dode, bruine delen weg geknipt.
Vooral aan het linkerdeel heb ik wat uitgedund, ook het middendeel is wat uitgedund. Het rechtse deel heb ik voor nu zo gelaten. Ik denk dat er in totaal zo'n 35-40% groen verwijderd is.

Het rechtse deel zit erg ver van de wortelvoet af en ik denk dat dat in de toekomst ook gaat verdwijnen, simpelweg omdat het anders een wel erg grote bonsai gaat worden. Voor nu mag dit groen meedragen aan het herstel. Wellicht dun ik dit wel nog iets meer uit, maar wil eigenlijk ook nog even op zoek naar real life advies, van iemand die de boom in levende lijve even ziet. In het verleden heb ik iets teveel bomen om zeep geholpen en nu ik in contact ben met de plaatselijke bonsai vereniging, wil ik daar ook even dankbaar gebruik van maken.

De gescheurde stam heb ik toch met raffia op zijn plek terug gezet, dit omdat de twee delen nog perfect ineen pastte en ik het het proberen waard vind. Als dit deel weer goed herstelt vergroot dit de mogelijkheden en opties in de toekomst.

Tot deze acties ben ik gekomen door een mail van een van onze gewaardeerde forum leden met een uitgebreide beschrijving. Enkel qua grondmix ben ik hiervan afgeweken, maar ik denk dat het resultaat er zeker mag zijn.

De boom zal opnieuw onder het afdak geplaatst gaan worden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34326

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
wat een bakbeest. Succes ermee. Ik hoop dat je niet heel veel moeite in toekomstig brandhout hebt gestoken!

Qua terugsnoeien.. Daar zijn de meningen over verdeeld.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34329

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Wat een beest van een boom!

succes ermee, houd ons op de hoogte?!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34334

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik houd jullie zeker op de hoogte, ook omdat ik alle hulp en advies kan gebruiken.
Maar zoveel gaat er voorlopig niet mee gebeuren. Ik dun de top nog wat uit en dan gaat ie onder het afdak in en mag hij herstellen.

Volgend jaar dan weer verder kijken.

Maar ik hoop dat ik van dit topic een jarenlang topic kan maken met een mooi eindresultaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34342

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Ben je zeker dat de grote massa loof die overgebleven is, kan gevoed worden door de toch wel sterk ingeperkte wortelpartij? Zou je die ook niet verkleinen? Tot het loof veel dichter bij de wortelvoet, op elke stam/tak die je wil bewaren; met mogelijks toch oog voor mooi gevormde stukken die je later kan marcotteren? Ik trok als voorbeeld een rode streep tot waar je zo een tak zou kunnen verkleinen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34343

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Of ong. zo

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34344

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Zoals ik al schreef wordt ie inderdaad nog verder uitgedund.

Ook heb ik idd in gedachten om in de toekomst te gaan marcoteren.
De boom is duidelijk veel te groot zoals ie nu is, maar ik vind het zonde om de dikke stammen zomaar weg te doen, dus vandaar de marcoteer plannen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34345

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Qua terugsnoeien..

Ik heb wel eens een compleet ander argument gezien: Planten stabilizeren zelf de verhouding wortels / loof. Door het loof relatief zwaar te houden, gaat de plant dus investeren in meer wortels. Ga je het loof reduceren, dan doe je 2 dingen: Je beschadigt de plant nog meer (Waardoor er opeens reparatie nodig is van plekken die voorheen nog heel waren) en je verwijderd juist loof wat de motor van het herstel moet zijn.

Zelfde argumentatie voor zonlicht & bemesten.

Ik *weet* niet wat juist is, overigens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34346

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Ik ben hierover zelf ook in dubio

In de eerste plaats weet ik niet hoe groot het wortelgestel oorspronkelijk was, dus ik kan niet zeggen er is bv 50% wortels verwijderd, dus moet er ook 50 % groen verwijderd worden.
Daarnaast geloof ik direct dat de plant dit zelf regelt, maar bestaat daarmee de kans dat we delen verliezen die we niet kwijt willen.

En ik wil voorzichtig zijn met snoeien, juist omdat dit de motor voor het herstel is.

Het is dus een moeilijk keuze.

Mijn idee was dan ook om vooral in eerste instantie het dode spul te verwijderen en verder de delen uit te dunnen zodat er voldoende licht en lucht in kan om voor nieuwe groei binnenin te zorgen.

Inmiddels is de boom ver uitgedund zoals ik ingedachten had (nog geen foto's van geplaatst), hiermee is nu ongeveer 50 a 60 % groen verwijdert en ik was eigenlijk niet van plan om meer te snoeien.

Als het niet voldoende zou zijn, zie ik wel wat er nog afsterft.

Denk dat ik ook niet meer kan doen als zorgen voor optimale omstandigheden.
Ik benevel 3 a 4 keer per dag op het loof, de boom staat onder het afdak waar hij 's morgens enkel een uurtje of twee ochtendzon krijgt en meer kan ik niet doen.

Wel nog een vraag wat betreft bemesting.

Uiteraard nu nog niet. maar vanaf wanneer wel en waarmee?

Dit hoeven voor mij geen wetenschappenlijk bewezen feiten te zijn, goede ervaringen van ervaren hobbyisten zijn voor mij goed genoeg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Matje.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 8 maanden geleden #34347

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb laatst een ver uitgedroogde taxus opgepot. De eerste 2 weken heb ik die continue onder dun plastic gehouden, om uitdrogen tegen te gaan. Daarbij een keer per dag het loof vochtig gemaakt, en alleen in de vroege ochtend een uurtje, en in de late avond een uurtje zon (Geluk met een perfect gepositioneerde schuur!)..

Tsja.. Waarom niet nu al wat bemesten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren