Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 9 maanden geleden #34348

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef :
Tsja.. Waarom niet nu al wat bemesten?


In de eerste plaats omdat juist altijd aangegeven wordt dat een pas verpotte bonsai de eerste weken niet bemest dient te worden, omdat de wortels daar te gevoelig voor zijn.

Nu is het zo dat de kluit zoals hij nu is, niet uitgeharkt is en dus niet in die mate erg beschadigd is zoals een pas verpotte boom, wel is het zo dat de kluit drastisch ingekort is en de hele boom uiteraard een flinke klap gehad heeft.

Ik zie dat als een algemene richtlijn die vaak geadviseerd wordt en vanwege mijn beperkte kennis en ervaring wel wilde respecteren.

Aan de andere kant, kan ik me goed voorstellen dat met beleid bemesten zijn herstel kan helpen.

Tweede wordt als andere richtlijn aangegeven dat bemesten juist in juli/augustus niet gewenst is.

Maar bemeste op de bodem is uiteraard iets anders als bv bladbemesting welke juist wel vaak aangeraden wordt bij bomen die herstellende zijn.

Dus vandaar de vraag wanneer en waarmee bemesten.

kennis test; ik denk dus aan bemesten in de vorm van een lichte dosering op het blad dmv benevelen, en dan een of twee keer per dag.
Vervolgens als er weer groei zichtbaar is beginnen met bemesting op de bodem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 9 maanden geleden #34349

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik doe bij het verpotten eigenlijk altijd wat mest in de grond.. Dan kan de boom, met de actieve wortelpunten die er zijn, meteen aan de slag om ook bouwstoffen op te nemen. En de planten gaan ook gewoon mee in de reguliere bemesting. Wat niet gebruikt wordt, spoelt wel weer uit.

Maar ik weet het. ik zwem tegen de publieke opinie in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 9 maanden geleden #34350

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87

leatherback schreef : Ik doe bij het verpotten eigenlijk altijd wat mest in de grond.. Dan kan de boom, met de actieve wortelpunten die er zijn, meteen aan de slag om ook bouwstoffen op te nemen. En de planten gaan ook gewoon mee in de reguliere bemesting. Wat niet gebruikt wordt, spoelt wel weer uit.

Maar ik weet het. ik zwem tegen de publieke opinie in.


Als het bij jou goed werkt, waarom zou je het laten dan?

Wat dat betreft kan ik niet uit ervaring spreken en zal ik adviezen moeten volgen die ik krijg.

Als je nu weet dat de boom hier onder een afdak staat, enkel wat ochtendzon krijgt ik denk van 6 uur s morgens direct bij zon opkomst tot ongeveer 9 of 10 uur max. Geen regen en nauwlijks wind. Redelijk koel dus ook.
Wat raad je me dan specifiek aan?

welke mest? npk en dosering? eventueel een bepaald merk?
Op de grond vast/vloeibaar?
bladbemesting? zelfde vraag vwb npk, merk en dosering?

Watergift kan ik dus volledig zelf bepalen. Wel rekening houdend met een redelijk dichte kluit waar vooral de oorspronkelijk tuinaarde in zit. De kluit heb ik wel met een eetstokje gaten in geprikt zodat ook in de kern water kan doordringen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 9 jaren 9 maanden geleden #34353

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
tsuga heb ik nooit gehad, ga me dus ook niet uitlaten over specifieke acties. Hooguit wat ik gedaan heb in het verleden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 4 jaren 8 maanden geleden #81815

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Matje je bent weer online geweest mooi moment om te vragen naar deze monster boom kwam hem tegen na een zoekopdracht naar tsuga en ben benieuwd naar hoe het gegaan is, heb je ooit nog airlayers geplaatst en waren deze succesvol?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tsuga canadensis 'Jeddeloh' 4 jaren 8 maanden geleden #81816

  • Matje
  • Matje's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 531
  • Ontvangen bedankjes 87
Nee helaas, deze heeft het niet overleefd en ik vermoed dat dat bij het uitgraven al fout gegaan is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts