Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34801

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb al drie jaar boompjes in mijn bezit. Ik stel hier en daar een vraag op het forum en probeer me zo goed mogelijk in te lezen/ filmpjes te kijken, etc. De focus lag vooral op het in leven houden van de boompjes.
Ik vond het wel tijd worden om nu echt een ingreep te doen. Enerzijds om te zien of ik de kennis en vaardigheid heb om de ingreep met succes te volbrengen, anderzijds om van de meer ervaren leden te horen of ik op de goede weg ben.
Daarnaast wil ik ook de ontwikkeling van dit boompje vastleggen.

Het is de eerste keer dat ik raffia gebruik,draad om een tak buig en de tak vervorm. Ik ontvang graag feedback, maar houd er wel rekening mee dat dit de eerste keer was. Het zal natuurlijk niet perfect zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34802

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik vind het er wel goed uitzien. Heb je ook foto's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34803

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb het boompje ruim anderhalve maand geleden verpot. Ik hem hem schuin geplant, zodat de stam al in een betere positie stond om naar beneden verbogen te worden.
Op de close- up van de stambasis zijn wat wortels te zien waarvan ik hoop dat ze in de toekomst een mooie wortelvoet vormt.
Op de totaalplaatjes is goed te zien hoe de takken nu staan, ten opzichte van elkaar en de stam.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34804

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ja, natuurlijk heb ik ook foto's. Wilde alleen per set foto's een stukje tekst plaatsen... Om de stappen goed te kunnen laten zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34805

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Goed dan... de tweede set foto's.
Het aanbrengen van de raffia. Dat was nog best lastig. Om een zo goed mogelijke bescherming te bieden, moet het strak om de stam worden gewikkeld. Dat lukt aanvankelijk wel goed, maar blijkt lastig bij het overpakken. Of als er door backbudding veel jong groen is, wat ik wil behouden. Ook doen de naalden pijn, waardoor je niet overal goed bij komt.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BanzaiBonzai.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34806

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Dan het daadwerkelijke bedraden. Ik heb geprobeerd het draad gelijkmatig om de tak te wikkelen, wat niet zo makkelijk was vanwege bestaande takken en nieuwe groei.
Ook nu weer last van de stekelige, harde naalden.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34807

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
En dan het vervormen van de eerder aangebrachte draad.
Aangezien het de eerste keer was, wist ik niet hoe goed zo'n tak te buigen is. Ligt aan de dikte en de soort, maar met beide had ik geen ervaring.
Het was goed te doen; de tak bleek goed buigbaar en ik hoorde geen gekraak of gescheur. Ik merkte wel dat ik de tak meerdere keren moest buigen (en wat sterker dan ik voor ogen had) om uiteindelijk de bocht over te houden die ik bedoelde.

Op de laatste foto is de gehele tak goed te zien en de nieuwe vorm.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BanzaiBonzai.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34808

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik ontvang graag feedback, met name over de bedrading, maar als je tips of mededelingen hebt over de overige bespreekpunten, zijn die natuurlijk ook meer dan welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34809

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
enkele opmerking, bedoeld als opbouwende kritiek zodat je er iets van kunt opsteken (niet om je af te kraken):

1: waarom wil je op deze tak raffia gebruiken?
raffia gebruikt met meestal enkel om de bast/een tak te beschermen als deze zover wordt gebogen, dat er een kans is op het breken van de tak en daardoor het onderbreken vd sapstroom.

2: ALS je raffia gebruikt en het er strak omheen wilt doen (dat is nodig anders heeft het niet het gewenste effect: bescherming vd bast. Bij jou is het nu nog te los) dan kun je het beste voordat je de raffia aanbrengt het eerst nat maken. Gewoon weken in een bakje met water. Dat werkt veel beter om de raffia er strak omheen te krijgen, je moet het dan ook na elke omwenteling echt flink hard aantrekken. Idd kost even wat oefening, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het vrij makkelijk

3: voordat je raffia aanbrengt, kun je in het vervolg beter eerst de bast schoon/glad maken (foto 524) loszittende bast weghalen, oude, dode takjes en naaldje verwijderen met de hand of eventueel pincet.

4: waarom het je deze dikte van het draad gebruikt?
Als je flink wat beweging in deze tak wilt brengen (dat lijkt me omdat je raffia gebruikt hebt) dan heb je veel dikker draad nodig, minimaal de helft vd dikte vd tak, anders zal het draad weinig uithalen. De tak is dan namelijk dikker en dus sterker dan het draad. Je bemerkte dus zelf al dat je de tak meerdere keren moest buigen, dit komt doordat je te dun draad hebt gebruikt. Hoe meer en vaker je de tak buigt, weer terug buigt, de andere kant op etc, des te meer breng je (lichtelijk) schade aan de tak en dit wil je (en je boom !) niet hebben. Trouwens, als je licht gekraak of gescheur hoort, is er niets aan de hand en soms wel onontkoombaar als je flink beweging in je tak wilt. Er komen lichte scheurtjes in de tak die na enige tijd weer opgevuld worden met callus waardoor (mede) de tak zn nieuwe positie behoud. Hoort je korte harde knak, da's niet zo best. Dan is de tak gebroken en wss de sapstroom onderbroken, alhoewel in sommige gevallen dit zich ook nog wel zal herstellen.

Maar knap van je dat je de stap gezet hebt en aan het oefenen bent. Alleen door te proberen en veel te oefenen kom je verder.
way to go !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34811

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Het lijkt alsof je "top" naar beneden wijst. Het lijkt mij (met al mijn bonsai-wijsheid ;)) beter om de top zeg maar te draaien, waardoor de kroon toch weer naar boven wijst. Als je uit gaat van foto 532, de top zeg maar rechts om een beetje torderen. Ik weet niet of dit in je ontwerp past maar het geeft wel een natuurlijker effect denk ik.

Vind wel dat je het bedraden netjes hebt gedaan. Ik ben er zelf ook mee aan het oefenen en het valt lang niet altijd mee weet ik.

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts