Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Eerste bedrading. 9 jaren 8 maanden geleden #34869

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Bedankt voor de feedback.

@ Dea

1. Ik heb inderdaad op youtube etc. gezien dat raffia vaak gebruikt wordt bij dikkere takken. Maar omdat dit de eerste keer is dat ik een tak buig (zonder het doel 'm te breken) heb ik besloten het zekere voor het onzekere te nemen.

2. Dank voor je tip over het weken van de raffia; dat wist ik niet. Ik kan me voorstellen dat het dan makkelijker gaat.

3. De schilferende bast had ik inderdaad eerst moeten verwijderen. Maar wat had ik met al het jonge groen moeten doen? Ik heb het nu laten zitten omdat ik het wil gebruiken om de boom voller te krijgen.

4. Ik heb deze dikte (4 mm) gebruikt omdat ik op een site had gelezen (volgens mij deze) dat een draad 1/3 van de dikte van de stam of tak moet zijn. Aangezien het stammetje ongeveer een cm dik is, dacht ik genoeg te hebben aan deze draaddikte.

@ Wouterg

Dank je, ik vond het voor een eerste keer ook wel een redelijk resultaat.

De top is niet past niet in het toekomstbeeld. De tak is te lang en het loof zit te hoog. Ik heb me eerst op het stamverloop gericht, met de gedachte dat de top makkelijker op te bouwen is.

Ik weet alleen niet hoe. Moet ik deze tak in z'n geheel verwijderen en van een van de scheuten gebruiken of moet ik een deel van de top laten staan en hier nieuwe groei op stimuleren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 7 maanden geleden #34955

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Iemand nog tips en trucks voor de top?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 7 maanden geleden #35008

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
Niemand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 3 weken geleden #38488

  • BanzaiBonzai
  • BanzaiBonzai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 3
De boom staat nu zeven en een halve maand in de bedrading. Is dat bij een jeneverbes voldoende om moet ik hem dit seizoen nog laten zitten?

Daarnaast blijft mijn vorige vraag bestaan: Heeft iemand tips voor de top? Die is nu te lang.

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 3 weken geleden #38490

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Hoi,
Ik zou goed kijken of het staad niet aan het ingroeien is. Het groei seizoen gaat zo weer los en dan zal de tak dikker gaan worden. Ook zou ik afgaand op je foto's de volgende keer het draad wat korter te draaien zodat er meer draad gewikkeld wordt. Hierdoor kan je de rak makkelijker buigen omsat er meer weerstand is. De bocenste tak zou ik in elk geval laten zitten om meer groei te stimuleren op de gehele boom. Snoeien en jinnen kan altijd nog. Succes!

Gr Richard
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bedrading. 9 jaren 3 weken geleden #38495

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Bij een juniperus verdikken de takken vooral na de zomer / in de herfst. Idd gewoon checken hoe het zit qua ingroei. Er zijn geen vaste aantal maanden of weken voor. Het kan ook zijn dat de ene tak ingroei vertoont terwijl overig draad op andere plekken nog kan blijven zitten.
Uiteraard is het wat lastiger te zien met raffia er omheen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BanzaiBonzai

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts