Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38631

  • Peeters
  • Peeters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Hi,

Ik heb 10 maand geleden een ulmus parvifolia gekocht (mallsai/prebonsai).
Ik wou niet te veel geld uitgeven aan een boom zonder te weten of ik hem überhaupt in leven kon houden, laat staan bonsai technieken op toepassen.

Zo zag hij er 10 maand geleden uit.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Peeters.

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38632

  • Peeters
  • Peeters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Na de hele tijd buiten te hebben gestaan, 2 weken geleden is hij verpot en zijn de wortels gesnoeid.

Ik weet nog niet goed wat ik met die achterste tak zou doen (die naar beneden gaat) en of ik de onderste tak rechts zou laten of wat kleiner maken om het evenwicht niet te verstoren.

Intussen een massa aan nieuwe blaadjes doie aan het opengaan zijn.

Advies en feedback zijn welkom

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Peeters.

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38636

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Mooie transformatie man!
Die onderste tak zou je eventueel nog een stukje kunnen i korten, maar ik denk niet dat het de vorm van de tak en boom veel goed doet.
Opvallend is dat de takken op de foto aan de rechterkant opvallend dun zijn, is de boom in het verleden misschien aan die kant (bijna helemaal) kaal geweest?

Erg mooi, heb er veel plezier van!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38637

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
Transformatie is veel gezegd,mijns inziens,ik zou die linkertak, de tweede van onderen inkorten, lijkt me mooier.
En verder hou ik mijn mond wegens beginneling zijn.
Er zijn hier veel ervaren rotten,aan hun mening heb je veel meer, succes!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38645

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Lastig..

Als ik je posts zo lees, denk ik dat je serieus met Bonsai aan de gang wilt. Dan is het belangrijk om te bedenken: Wat wil ik dat de boom uitstraalt. In principe tracht je bij bonsai een al dan niet ideaalbeeld te scheppen van een boom in het klein. De foto die ik zie is niet echt een boom in het klein. De takken hebben een knik bij de stam, maar zijn voor de rest recht, zonder enige tapsheid etc.

Als het mijn plant zou zijn zou ik waarschijnlijk overwegen de takken allemaal er af te halen en de hele plant van nul af aan opnieuw op te bouwen. (Overigens doe je dat alleen bij planten die optimaal gezond zijn!). Maar goed. Ik ben ook maar een beginner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38656

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Als je de echte professionals wil hebben moet je naar ibonsaiclub.forumotion.com/forum gaan, da's een best groot forum met veel lui die er echt veel van weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 2 weken geleden #38657

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MaartenPan schreef : Als je de echte professionals wil hebben moet je naar ibonsaiclub.forumotion.com/forum gaan, da's een best groot forum met veel lui die er echt veel van weten.


Er zitten daar (en hier ook trouwens) best wel pro's met kennis. Ik kom er vaak (maar post er nooit :) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 week geleden #38682

  • Peeters
  • Peeters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor de input iedereen.
De opmerkingen zijn terecht :)

Over de kale takken rechts: geen idee hoe dat komt, tot nu toe enkel uitlopers ingekort en voor de rest heel conservatief bezig geweest met enkel wat bladsnoei om licht door te laten voor de binnenste blaadjes.

Over het ontbreken van beweging en tapsheid in de takken: zo had ik er nog niet naar gekeken. Is het een optie om een stuk van de 'hoofdtak' te snoeien en die dan laten overgaan in de kleinere takken om tapsheid te creëren (of faken)? Dat zou ook wat beweging moeten brengen. (zie illustratie)



Ik was aan het wachten tot hij gesetteld is in zijn nieuwe pot om mijn eerste stappen in bedrading te wagen. Ik zou ook gerichter takken weghalen om wat orde te scheppen in de veschillende warboeltjes van kleine takken.

Over de uitstraling: ik heb er al wat over nagedacht, maar in de oude pot vond ik het te moeilijk om er iets op te plakken, wegens geen evenwicht tussen beiden. Deze pot geeft al wat karakter (althans naar mijn mening), maar de boom zelf doet dat niet. Ik neig naar een relaxe uitstraling met wat speelsheid door de 'conventies' wat te breken met die onderste tak en de naar beneden plooiende. M.a.w. een gezellig leuk boompje.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 week geleden #38683

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

Peeters schreef :
Over het ontbreken van beweging en tapsheid in de takken: zo had ik er nog niet naar gekeken. Is het een optie om een stuk van de 'hoofdtak' te snoeien en die dan laten overgaan in de kleinere takken om tapsheid te creëren (of faken)? Dat zou ook wat beweging moeten brengen. (zie illustratie)



Hey Peeters,

Zoals je het afknippen nu voorstelt ben je de driehoek in de vorm van het bladerdek kwijt, dus ik betwijfel of dat wel helemaal zo mooi uit gaat pakken..
Ik denk dat het het verstandigst is om wanneer je de hoofdtakken bepaald hebt (zoals je nu gedaan hebt) op Walter Pall zijn manier te snoeien. (Kan het mis hebben uiteraard)

walter-pall-bonsai.blogspot.cz/2013/02/r...maple-hedge.html?m=1

Hoe je die tapsheid in de takken kan brengen weet ik niet precies, maar als ik het goed heb kan dat door het gebruik van opofferinstakken. Dan laat je ze voor een poosje onbeperkt groeien en zet je daarna de schaar er weer in.
Professionals, gaat dit werken?

Mvg, Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 week geleden #38685

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Hoe je die tapsheid in de takken kan brengen weet ik niet precies, maar als ik het goed heb kan dat door het gebruik van opofferinstakken. Dan laat je ze voor een poosje onbeperkt groeien en zet je daarna de schaar er weer in.

Dit klopt wel maar is in de praktijk een kwestie van de lange adem omdat de boom altijd de hoogte in wil, ik heb een chinese iep (dus bijna identiek aan deze en ook zo goedkoop)waarbij die onderste tak bijna niet in dikte toeneemt. Je zal m dan idd bijna helemaal moeten kaalzetten en weer van onderaan beginnen wil je het volgens 'de regels' doen. Dan zit je overigens weer met het probleem dat er bijna geen loof (dus weinig groei) in de boom zit en het nog langer duurt. In jouw boom zitten 2/3 toppen, je zou eens kunnen beginnen om één van de dikkere eruit te snoeien om zo iig die kroon wat minder vol te maken.

dit is zo'n beetje wat ik ervan denk te weten, er zullen er vast zijn die er meer/anders aan toe te voegen hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts