Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 week geleden #38691

  • Justinvd
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 63
  • Ontvangen bedankjes 2
Vind dit een zeer mooie "malsai", normaal zien ze er stukken minder uit. Deze heeft een mooie stam en vertakking, maar dit kan ook komen door de manier waarop een foto is genomen. Fotograferen is ook een kunst, lukt mij zelf nooit om een boom mooi op de foto te krijgen :lol:
Maar even terug ter topic, ik vind dat je zoals Maarten zegt niet die takken weg moet halen. Wat misschien wel weg kan is de tak die naar voren groeit, naar je toe. Dit mag volgens mij ook niet echt volgens de regels (?) en het staat niet mooi omdat er rond die tak al zo een grote bos takken is. Deze bos takken kan je mogelijk ook uitdunnen. Verder is het goed om zoals Rennie zei de top uit te dunnen.
Maar ik ben nog niet de expert op dit gebied, maar een beginner :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Justinvd.

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 week geleden #38696

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tapsheid in takken krijg je op dezelfde manier als bij de stam. Hetzij door offertakken danwel door regelmatig terug te snoeien.

Als je wat doet, doe je dat altijd met een gezonde boom. Dus ja, eerst lekker laten uitschieten.

Bij ontwikkelen van bonsai is het altijd zo dat je soms extreem moet denken. Heel sterk terug snoeien is vaak de beste manier om een betere boom te maken. Maar goed. Het hangt er vanaf wat je denkt dat bereikbaar is. Als de boom bij mij zou staan zou er zeker een serieuze snoeibeurt komen later dit jaar. Overigens kan de stam ook meer dikte aan de onderkant gebruiken.

Een leuk project. Maar zoals gezegd. Bedenk hoe ver je wilt gaan. Hoeveel wil je nog wijzigen. (Ik werk aan bomen met als doel ze zo goed mogelijk te maken, ook als dat betekent dat ik alle takken weg moet halen en opnieuw moet beginnen; Vanuit dat oogpunt ben ik bereid om ongeveer alles te proberen als ik niet tevreden ben).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 week geleden #38718

  • wouterg
  • wouterg's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 165
  • Ontvangen bedankjes 18
Leuk!! weer eens iemand met een serieuze eerste poging :)
Ik kan je weinig advies geven, wil je wel veel succes wensen! Je hebt een goed begin te pakken denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 1 dag geleden #39043

  • Peeters
  • Peeters's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 30
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor het advies, ik weer even verder. :)

Ik laat hem nog een weekje wennen aan de nieuwe pot, en dan hevig terugsnoeien om wat meer vat te hebben op nieuwe takken.
Met de bestaande kan ik niet meer zoveel aanvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 15 uren geleden #39067

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

MaartenPan schreef :
Hey Peeters,

Zoals je het afknippen nu voorstelt ben je de driehoek in de vorm van het bladerdek kwijt, dus ik betwijfel of dat wel helemaal zo mooi uit gaat pakken..
Ik denk dat het het verstandigst is om wanneer je de hoofdtakken bepaald hebt (zoals je nu gedaan hebt) op Walter Pall zijn manier te snoeien. (Kan het mis hebben uiteraard)

Mvg, Maarten


tijdens de opbouw van een boom moet je nog niet kijken of hij er goed uitziet.. dat is een grote fout die veel mensen maken omdat ze willen dat hun boom er "goed" uitziet op elk moment..
je moet tijdens de vorming kijken naar hoe je de boom wil in de toekomst..
sommige van mijn bomen lijken op dit moment helemaal nergens op, maar dat is omdat er toekomst gericht gesnoeid is..
als je tapsheid wil in je takken zal je er tegen moeten kunnen dat de boom op gebied van uitzicht even een stap achteruit lijkt te doen, maar binnen een paar jaar zal je dan merken dat je eerder een grote sprong vooruit zal gemaakt hebben..

veel plezier ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 14 uren geleden #39081

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

MaartenPan schreef : Als je de echte professionals wil hebben moet je naar ibonsaiclub.forumotion.com/forum gaan, da's een best groot forum met veel lui die er echt veel van weten.


niet echt sympathiek van je, maar ja..

ik denk dat je hier even goed van mensen de juiste info kan krijgen.. ik ken dat forum ook, maar post er nauwelijks...

trouwens.. als je de ECHTE professionals wil, dan moet je niet op internet kijken, maar naar workshops gaan..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 9 jaren 13 uren geleden #39082

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88

Alex Waeytens schreef :

MaartenPan schreef : Als je de echte professionals wil hebben moet je naar ibonsaiclub.forumotion.com/forum gaan, da's een best groot forum met veel lui die er echt veel van weten.


niet echt sympathiek van je, maar ja..


Sorry, dat komt anders over dan bedoeld..
Met professionals bedoelde ik mensen die er hun geld goed mee verdienen, en de concentratie van die profs is daar best wel heel groot.

Dankjewel voor je reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

1e poging tot bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39104

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
goh ja.. er staan daar wel mooie bomen tussen, maar let wel op het feit dat deze bijna allemaal in een heel ander klimaat gekweekt/gevormd worden.. wat voor sommige bomen veel meer kan toelaten dan bij ons..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts