Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38878

  • RemcoMeijer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 2
De bosjes die te koop worden aangeboden zijn meestal voor buiten.
Ik wil een binnenbosje, dus ik denk erover om wat Ulmus stekken op te kweken.
Want die S vorm is natuurlijk geen gezicht in een bos.
Mooie Ilex erbij lijkt me wel wat, maar het moet wel kunnen.
Meestal zijn de bosjes inderdaad van 1 soort, zal wel een reden voor zijn ;)

Bovendien vind ik deze Ilex echt zo mooi gevormd, ik denk dat ik die solitair laat staan.
Wellicht ga ik daar ook van stekken, maak ik er ook een bosje van. We zien wel.
Moet ik eerst meer over te weten komen. Kan ik bijvoorbeeld een afgeknipt scheutje stekken?

Verpotten is nu vooral bij de Ilex nodig, de wortels komen door de afwateringsgaten heen.
Neem ik meteen de Ulmus mee, staan ze in dezelfde potten. Staat mooier.
Bovendien kunnen ze dan lekker groeien in Akadama wat ik meng met wat potgrond zodat het niet te snel uitdroogt..
En wat kiezels onderin...
En ervaring op doen natuurlijk B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38965

  • RemcoMeijer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik kon het niet laten; de eerste lichte snoei is een feit.
Vooral wat licht rondom de stammen gemaakt.
Nauwelijks te zien, vandaar de foto met hoopjes snoeiafval :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38977

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Volgende keer (maan) ietsje langer wachten. Snoei nooit tijdens volle maan.
Liefst tijdens afnemende maan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38979

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

dea schreef : Volgende keer (maan) ietsje langer wachten. Snoei nooit tijdens volle maan.
Liefst tijdens afnemende maan.


:huh:

Ik snap de grap niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38981

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Is geen grap Jelle.

Bomen zijn onderdeel van de natuur zoals je weet.
De maan heeft invloed op de natuur (zoals je wss ook weet - eb, vloed, etc) met name op water.
Onze bomen (en wij mensen) bestaan ook voor een deel uit water, dus de maanstanden oefenen invloed uit op alles wat uit water bestaat of water bevat.
Na een volle maan is er vaak erg veel regenval (zoals afgelopen nacht, althans bij mij in het noorden).
Snoei je een zeer gezonde boom tijdens volle maan, dan kunnen er takken, een hele top of zelfs de gehele boom afsterven. De (volle) maan trekt water aan, dus als je snoeit, kunnen de gesnoeide delen enorm gaan "bloeden" vanwege de aantrekkingskracht vd maan.
Snoeien doe je het best tijdens afnemende maan, aangezien de sappen dan omlaag trekken.
Snoeien tijdens nieuwe maan heeft een positief tegenovergesteld effect, en kan dan juist zieke of kwakkelende bomen een enorme boost geven en er weer bovenop helpen. Dus snoei je dan de top eruit, vlak boven een zijtak, dan zal deze zeer goed groeien en veel nieuwe groei vertonen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38983

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Goed verwoord Dea. Dit verschijnsel is vooral bij eb en vloed heel duidelijk waarneembaar, zo is de vloed bij volle maan op zijn hoogst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38984

  • RemcoMeijer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 55
  • Ontvangen bedankjes 2
Dat is nieuw voor mij.. buiten dat eb en vloed, dat was wel bekend, maar ik wist niet dat het zo ver ging.
Ik heb niet eens de maanstand in de gaten gehouden, veel regen hebben we hier vannacht ook gehad.
Hopelijk is de schade beperkt omdat ze binnen staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RemcoMeijer.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38986

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dea schreef : Snoeien doe je het best tijdens afnemende maan, aangezien de sappen dan omlaag trekken.


Ik geloof er helemaal niks van... kan me niet voorstellen dat de aantrekkingskracht van de maan ook maar enige merkbare invloed heeft op de sapstroom in de boom. Nou ben ik nogal sceptisch en heb best wel 'ns ongelijk. Kan iemand een resource geven waar dit verschijnsel beschreven - en bewezen - wordt ?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38987

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Auk schreef : Ik geloof er helemaal niks van... kan me niet voorstellen dat de aantrekkingskracht van de maan ook maar enige merkbare invloed heeft op de sapstroom in de boom.


Je gelooft zeker ook niet dat de zon enige invloed uitoefent op planten, bomen, mensen, de natuur ??!??? :P

Google zelf maar eens, en je vindt genoeg.
"snoeien volle maan" of "pruning full moon".

Ik spreek echter vanuit persoonlijke ervaringen, zoals ik voornamelijk doe hier op het forum als ik tips of adviezen geef.
Soms zijn zaken en verschijnselen waarheid en feit, ook al geloof jij ze niet.... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ilex 8 jaren 11 maanden geleden #38989

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

dea schreef :

Auk schreef : Ik geloof er helemaal niks van... kan me niet voorstellen dat de aantrekkingskracht van de maan ook maar enige merkbare invloed heeft op de sapstroom in de boom.


Je gelooft zeker ook niet dat de zon enige invloed uitoefent op planten, bomen, mensen, de natuur ??!??? :P


Beetje flauwe opmerking waar ik niet op in zal gaan.

Google zelf maar eens, en je vindt genoeg.



Ik vind zat, maar geen bewijs:

ucanr.edu/sites/MarinMG/Marin_Master_Gar...cles/?uid=343&ds=275

"Lunar gardening has many disciples and while their advice is often conflicting, they are largely committed to their beliefs. For a detailed list of garden chores to be completed during each quarter of the moon's rotation and monthly phases of the moon calendar, go to ourgardengang.tripod.com/moonplanting.htm - there's even advice about the best time to mow your lawn and water your compost!

The scientific world is reluctant to take these theories seriously. "It's mythology," said Cynthia Rosenzweig, an agronomist at NASA's Goddard Institute for Space Studies in Manhattan. "There has to be a physical reason why the moon's different phases would affect soil properties, soil temperature, moisture content, precipitation, which are the actual physical factors that make seeds germinate. And that isn't documentable.

Fortunately for us, myths and urban lore have been replaced by good, solid, scientific gardening research"


Voorlopig, zolang je niet met wetenschappelijk bewijs komt, hou ik dit als oprecht scepticus op een mythe, gebaseerd op oude heidense geloven. Wie hier in gelooft is m.i. een Lunatic (pun intended).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
Inloggen Registreren