Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39418

  • Elf
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb meerdere soorten Acers en verschillende staan in bloei. Moet ik dit er nu uitknippen of niet? Heb gehoord dat dit veel van de boom vergt :

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39419

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik laat ze gewoon zitten. Vind het wel leuk staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39421

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
ik heb dit nog maar 1 keer meegemaakt, en dit was bij een verzwakte boom..
een boom is een levend iets, en sommige soorten maken vruchten/bloemen/zaden om zichzelf nog "voort te planten" voor ze afsterven.. vreemd, maar het zou wel kunnen.. heb er ooit ergens een artikel over gelezen, maar vraag me niet meer waar, was een artikel over meidoorn die dit deed..

die boom waar ik het op had is nu terug sterker en maakte dit jaar geen bloemen aan..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39423

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Vorig jaar hebben overal de acers staan te bloeien. Zeer veel posts overal op het web van bloeiende acers toen.

Het idee dat bomen alleen bloeien als ze zwak zijn is een beetje een fabeltje. Kijk maar eens rond in de zomer hoeveel bomen vol met vruchten en zaden zitten. Die gaan toch niet allemaal dood..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39426

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Meestal is bloei bij bomen (bonsai) een teken van of verzwakte bomen, idd ze willen nog snel zaad maken om voort te planten of juist van hele gezonde bomen. Ik had een acer die vorig jaar flink bloeide en nu het loodje heeft gelegd.
Een larix die vorig jaar veel vrouwelijke kegels maakt en mannelijke zaadbollen, masr die barst nu vd de energie en groei.
Dit jaar heeft mn koreaanse haagbeuk zelf gebloeid voor het eerst, maar ook die is kern gezond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39429

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
We moeten beslist niet vergeten dat bonsai in feite voor hun doen in te kleine schaaltjes staan en wij de natuur behoorlijk aan het manipuleren zijn met soms alle gevolgen van dien. Door onze goede verzorging houden ze het jarenlang vol maar bij het minste of geringste kan het ook snel mis gaan. Bonsai die na de bloei het loodje leggen zijn vrijwel altijd daarvoor al niet helemaal gezond geweest. Het vervelende is dat dit bijna niet te zien is. Zo ben ik in het verleden ook wel eens Esdoorns kwijt geraakt. Ik had altijd meerdere Esdoorns in pot en volle grond staan en op een gegeven moment viel het mij op dat een boom in een pot die iets achterbleef bij de rest en ook nog eens ging bloeien het meestal niet overleefde. Nu ik al vele jaren dit soort bomen in een pot niet meer laat bloeien heb ik voor wat dit betreft geen uitval meer gehad.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Elf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39447

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

leatherback schreef : Vorig jaar hebben overal de acers staan te bloeien. Zeer veel posts overal op het web van bloeiende acers toen.

Het idee dat bomen alleen bloeien als ze zwak zijn is een beetje een fabeltje. Kijk maar eens rond in de zomer hoeveel bomen vol met vruchten en zaden zitten. Die gaan toch niet allemaal dood..?


een fabeltje zou ik het niet noemen.. en wou zeker niet veralgemenen...
super gezonde bomen en oudere exemplaren doen dit ook zonder twijfel..

en dat in de zomer veel bomen vol vruchten en zaden hangen spreek ik zeker niet tegen.. maar meestal zijn dit dan bomen die dit zowieso doen.. een acer of een ulmus staan er niet bekend om en zullen dit slechts onder bepaalde omstandigheden doen denk ik..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

BLOEI BIJ ACERS 8 jaren 11 maanden geleden #39458

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Een leerzaam stukje over het snoeien van Acers in de lente (Vanaf minuut 3):



Hierin vermeld Bjorn dat "bloei" zeker moeten weggesnoeid worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BartDeVliegher.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts