Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46210

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
tof plan dennis ga ff kijken naar de link van jou

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46211

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348

hercules schreef : beste Knoep het is geenzins mijn bedoeling geweest om je te beledigen of je adviezen in de wind te slaan.Feit is dat ik voordat ik deze azalea kado kreeg ik nog niet een wist wat bonsai allemaal mbetekende.En soorry voor al de anderen dat ik nu wel weet wat te doen.Ik ben iedereen dankbaar voor de tips .helaas liepen de tips nogal uiteen ,en ik wil gewoon het juiste doen.Vandaar al mijn vragen en ik luister heus naar jullie want de azalea heeft twee week terug een nieuwe pot en nieuwe grond {kanuma,grit en wat turfmolm. Hij doet het goed en ik weet nu nook dat ik de bloei dit jaar moet overslaan maar stel steeds dezelfde vraag en vind niet het antwoordnlnl hoe precies haal je de bloemknopjes uit de groene scheur want er zijn vele scheuten met meestal 8 a 9 bladeren.Wat de doen met de nieuwe scheuten.
Nogmaals sorry dat ik jullie frofs lastigval met mijn vragen van een beginner


Ik ben verre van beledigd hoor. Je probleem is dat je teveel topics over dezelfde boom hebt geopend en daardoor wss veel door elkaar hebt gelezen. Terug snoeien hangt af van naar welke styl je wil. In dit geval zou ik hard terug snoeien tot op de secundaire vertakking. Om zo bij de volgende groeispurt onmiddelijk te kijken welke scheuten je nodig hebt en gaat houden. En al de overbodige te verwijderen. Over de apicale dominantie hoef je je nu nog geen zorgen te maken,heel oude satsuki groeien moeilijker in de top dan jonge bomen. De top groeit wel trager maar bij jongere bomen iets sneller dan oude, dus ook hier kan je wel snoeien. Is het nog te moeilijk na alle tips van iedereen dan raad ik je toch aan om eens bij iemand langs te gaan in je buurt want door te zien leer je meer dan door te lezen. Maar nu zou ik alle bloemknoppen er wel uithalen want dit gaat de boom verzwakken. Eerst focussen op groei en later op de bloei.en de bloemknoppen dar voel je. Die zitte op het einde van een tak of scheut. Een satsuki maakt zijn koppen op de scheuten aan die er na de zomer nog staan dus nieuw groei nu hebben geen bloemknoppen. Je kan ze met de vingers of pincet gewoon eruit draaien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46213

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
En moest je nog verder willen gaan in deze hobby dan kan je best eens een boek aanschaffen. Er zijn er veel verschillende,ik heb er zelf een paar . Maar vor mij persoonlijk blijft tot nu het boek van peter warren het beste. Het is wel in het engels maar of je nu geen of weinig engels kan dan laten de foto's duidelijk zien wat er bedoeld wordt echt een aanrader

Te koop bij bv. Bol.com

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46214

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
heel erg bedankt hoor ik ga nu alle knoppen weghalen volgens mij zijn dat die harde spitse knopjes maar daarboven groeien ook nog scheuten zonder knop en alleen blad sommige wel 2 groeischeuten .Die gewoon laten zitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46215

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
als ik naar je boompje kijk denk ik aan de stijl semi cascade zie de link voor voorbeelden

www.google.nl/search?q=azalea+bonsai+sem...BygB&biw=360&bih=615

de bloem knoppen verwijderen.
en dan bij de nieuwe scheuten bedenken of je ze nodig hebt in je ontwerp.
zo niet, snoeien!
kijk ook dat het niet te warrig word kwa kruisende takken

dit is mijn mening en ik ben zelf ook nog maar net bezig met bonsai

laatste tip lees ook nog een keer rustig 1 voor 1 je andere topic's Door en schrijf dingen die je wilt onthouden op dan krijg je alle informatie bij elkaar.

succes !
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46220

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
De bloemknoppen zijn de dikke bolletjes op het einde. Je kan die voelen met de vingertop,die zijn vrij hard. En ja snoeien moet je doen met het oog op wat je in de toekomst wil voor de boom. Daarom kan je beter eens bij iemand in de buurt langs gaan. Want zoals hierboven wordt een semi cascade in overweging genomen en mss kan de boom nog andere style aan. Maar das nie simpel als je pas bezig ben en ik doe het nu al lang en zie het dikwijls ook nog altijd nie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46245

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
bedankt Knoep en Dennis voor jullie adviezen.
Ik vond bonsai altijd wel mooi maar werd nooit m,n hobby.Toen kreeg ik een verwaarloosde azalea kado. gaande weg werd het m,n hobby maar wist nog niets.De azalea moest overgepot worden en de juiste grond mengsel krijgen,alleen dat al koste me weken van inlezen vragen en begrijpen welke soort boom dit is. Ik ben naar een bonsai vereniging gegaan en gaande weg leer ik. Toch is het komplex. Wist niks van grond wortelsnoei wanneer vormsnoei doen voor of na de bloei en hoe herken je bloem knoppen die je moet verwijderen en wat doe je met de overblijfende scheuten etc.etc hie een foto met de vraag wat te doen met de scheuten en hoe?


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46246

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Heb snel iets getekend om het je makkelijker te maken.

Tekening 1 is hoe je tak er op foto uitziet. Op elk einde zit je met 4,5 of 6 scheuten. Deze moet je wegknippen tot er 2 over blijven zoals op tekening 2

Op termijn moet je naar tekening 3 toe werken door telkens uit de 4,5 of 6 eindscheuten er 2 te selecteren enzo een mooie vertakking op te bouwen. Alles wat recht omhoog of recht omlaag
groeit moet weg

De tekening is de boom vanuit vogelzicht bekeken

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcellucas, hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46305

  • hercules
  • hercules's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
hoi en bedankt knoep nu begin ik het te begrijpen fijn dat je zo geduldig met we was. Inmiddels heb ik de meeste bloem knopjes eruit gehaald.Wat overblijft zijn inderdaad takken met soms wel 5 of 6 scheuten De azalea staat nu 3 week in nieuwe pot en kanuma en heeft wortelsnoei gehad. Is het raadzaam om even te wachten om de scheuten te verwijderen.of kan ik gewoon verder .
met dank hercules

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

azalea nu of na de bloei flink snoeien? 8 jaren 1 maand geleden #46306

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Dit zou perfect kunnen nu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts