Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Beginner met 3 boompjes 8 jaren 1 maand geleden #46192

  • Renate
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik 3 bonsai boompjes thuis dus ik ben erg nieuw en wil graag het 1 en ander leren.
Van tevoren heb ik redelijk wat onderzoek gedaan naar het verzorgen (bewateren en bemesten) maar nu beginnen ze mooi te groeien en dus moet er gesnoeid worden.
Hoe zou ik het beste kunnen beginnen of waar kan ik het beste de nodige info vinden?

Foto 1 heb ik bovenin al wat gesnoeid maar nu las ik dat grotere takken niet op dezelfde hoogte horen te zitten dus dat word 1 van de onderste snoeien?
Ook heb ik geprobeerd een aantal takken te bedraden.

Foto 2 zou ik zo niet weten wat er moet gebeuren .

Foto 3 (witte pot) heb ik als cadeau gekregen maar daar vielen in het beginnen bladeren uit, nu doet hij het goed.

Graag hoor ik wat jullie voor tips voor me hebben.
Alvast bedankt!

Groetjes Renate

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Renate.

Beginner met 3 boompjes 8 jaren 1 maand geleden #46198

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
welkom !

foto 1
je hebt idd goed gelezen dat het niet gewenst is dat takken op dezelfde hoogte aan de stam zitten de keuze blijft natuurlijk altijd aan jezelf of de er ook echt 1 af gaat halen en welke dat dan zou moeten zijn

foto 2
dit soort is een ficus ginseng
ik denk dat je aan deze plant niet veel meer kan doen dan watergeven en bemesten

foto 3
hetzelfde verhaal, deze planten laten hun bladeren nog wel eens vallen als ze van plaats verhuizen geen paniek groeit gewoon weer aan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Renate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met 3 boompjes 8 jaren 1 maand geleden #46202

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Foto1 lijkt me een portulacaria... een vetplant

Deze boom heeft weinig takken dus je hebt niet veel keus. De tegenover elkaar staande takken kun je mi op drie manieren oplossen:
1) als je het niet storend vind laat je ze allebei staan
2) je snoeit één van de twee weg. Voor mijn de meest voor de hand liggende is de rechter, en wel omdat onmiddellijk daarboven een andere tak staat. Wat je wilt is namelijk om en om links rechts naast boven een tak (en af en toe eentje naar achter)
3) een radicalere oplossing is beide takken bewaren en de top wegsnoeien ter hoogte van de twee tegenovergestelde takken. Eén van die twee takken moet je dan omhoog draden als nieuwe top. Wrl de plant ook een beetje schuin potten. Dan krijg je een zgn informeel rechtopgaande stijl. Dit is meer optie van lange adem mat dat is bonsai ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Renate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginner met 3 boompjes 8 jaren 1 maand geleden #46203

  • Renate
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nav jullie berichten besloten van de eerste foto de rechter tak te snoeien.
Ook heb ik aan de onderkant wat bladeren weggehaald.
Nu vraag ik me alleen af wat ik met de bovenkant zou kunnen doen.
Ik las nl dat het ook niet echt gewenst is om takken naar boven te laten groeien, zou ik ze wat schuin kunnen laten groeien door middel van bedrading of gewoon snoeien?

Groetjes,

Renate

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts