Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Buxus bonsai 8 jaren 1 maand geleden #46830

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Nieuw project: vorige week heb ik via Marktplaats een partij Buxus verkregen, gratis en voor niks. Nieuw hegje aangeplant, en jawel mijn oog viel op 2 interessante buxussen. De eerste staat inmiddels een week op pot. Ik heb 'm direct 's middags teruggesnoeid, voorlopig en gepot. Met het idee hem later precieser te bewerken. 's Avonds lezen, lezen, lezen. En, grote schrik, wat lees ik: Buxus maakt zeer moeilijk nieuwe knoppen op oud hout, vergelijkbaar met Juniperus. Het hout trouwens ook, is zeer hard, rot niet en is als Yin ter gebruiken! Buxus schijnt alleen nog uit te lopen als er iets van groene blaadjes op de tak is achtergebleven. gelukkig heb ik dat intuïtief ook gedaan, en tot mijn grote vreugde beginnen er deze week tal van verdikkingen te groeien op de stam en de takken. Knoppen!
Ik heb 'm in een koele ruimte binnen gehouden om te veel uitdrogen te voorkomen, dat schijnt cruciaal te zijn. En veel beneveld, dat wordt kennelijk op prijs gesteld.
Ik hoop er mee verder te kunnen, want de hoofdvorm is nu al interessant met een mooie stam en goede wortelpartij. Als er nieuwe uitlopers komen, ga ik de rest terugsnoeien.
En ik heb er nog 1 voorlopig ingekuild, die ga ik ook asap aanpakken.
Leuke soort toch wel, al heb ik er eerder nooit zo veel naar omgekeken. Mooie voorbeelden gevonden op internet. Meer mensen bezig met Buxus???

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 1 maand geleden #46831

  • Rennie
  • Rennie's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 303
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik heb ook een buxus maar helaas niet zo'n massieve als jij! Goed inderdaad dat je niet al het groen eraf gehaald hebt, loopt ook weer uit maar ben bang dat t bovenin gaat uitblijven . Eerlijk gezegd had ik gewacht met snoei tot hij wat meer scheuten zou hebben gemaakt verderop in het groei seizoen. Het is een trage groeier (waarschijnlijk is het houd daarom inderdaad vrij hard), in ieder geval wat betreft stam omvang valt het me erg tegen.
Waarom je hem binnen gezet hebt, ontgaat me even. In dit klimaat 's winters moet het al raar lopen als een plant uitdroogd, mits veel zon en heftige wind. Binnen vernevelen zonder een goede luchtcirculatie werkt denk ik eerder schimmelvorming in de hand, al weet ik niet in hoeverre buxus daar gevoelig voor is.
Hoe dan ook vind ik het een aanwinst en hoop ik dat je er veel plezier aan zult beleven!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 1 maand geleden #46833

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
De reden dat ik veel heb weggenomen, is dat de struik erg omhoog ging, rechte takken omhoog waar ik niet veel mee zou kunnen. Ik wil juist lager nieuwe uitloop uitlokken, hoop dat het ook bovenin volgt. Zo te zien zie ik wel overal nieuwe knoppen ontstaan.
Omdat het vorig weekend zo enorm hard waaide heb ik 'm binnen gezet, mede met het oog op naderende vorst later deze week. Ik begreep dat het hout na snoei hel snel uitdroogt en kan afsterven. Maar hij stond wel geventileerd, in een onverwarmde ruimte waar ik ook andere bonsai tijdelijk heb ondergebracht tijdens vorst.

Zonet heb ik toch nog wat overbodige takken weggenomen, om de groei wat meer te concentreren. Hopelijk gaat dat goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 4 weken geleden #46842

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Welke naderende nachtvorst?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 4 weken geleden #46844

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Van vorige week, hij staat al lekker buiten hoor!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 4 weken geleden #46845

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Jaco schreef : Van vorige week, hij staat al lekker buiten hoor!


ha ha ok ik dacht al wat heb ik gemist? :P

Voor inspiratie hier een video van Graham Potter die een buxus over handen neemt

www.kaizenbonsai.com/bonsai_videos?videoid=38
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jaco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 4 weken geleden #46860

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
Interessant, maar wel materiaal waar al wat meer tijdis over heen gegaan...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 3 weken geleden #46934

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
En hier de tweede, teruggesnoeid, maar nu wat meer loof er aan gelaten. Minder dik, maar wel met een mooi karaktervol stammetje en takken waarmee ik verder kan...

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus bonsai 8 jaren 3 weken geleden #46947

  • Jaco
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 150
  • Ontvangen bedankjes 23
nog 2 fotoos

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts