Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49405

  • DLbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 6
Hallo allemaal.

Even voorstellen ik post onder DLbonsai en nee dat is geen zakelijk iets gewoon wat initialen, omdat ik liever niet m'n naam over het wel internet wil tegenkomen. ;)

Ik kijk altijd vol bewondering naar jullie boompjes en creaties.
Zelf heb ik er maar 3 momenteel, wel meer gehad maar vanwege ruimte en tijdgebrek de boel wat ingekrompen.

Dit is er 1 van, een wisteria die ik wil delen was €40 in het tuincentrum om de hoek.
En ben ik nog mee bezig. Een heel project zo.
En ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49407

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
heel veel hout voor 40euro, mooie koop! :ohmy:

enja welkom op het forum :) vergeet niet af en toe een update te posten van je wisteria (zeker nu ik dit jaar zelf met één ga beginnen :lol: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49408

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom,
Is al dat hout pas gesnoeid en levend, of dood op die ene tak na? Hoe lang in uw bezit?
Als alles leeft heb je een zeer mooi exemplaar in handen met een brede potentie. Dood hout is bij wisteria zéér zacht en rot snel weg. Het is een hele kunst het te conserveren.
Er zijn recent een paar topics over wisteria, die je met de zoekfunctie kan vinden.
Zo maar in het wilde weg advies geven is niet gemakkelijk, mogelijks ben je iemand die er meer verstand van heeft en waarvan de meesten hier nog wat kunnen leren.
Heb je vragen: stel ze.
En geef je aan naar welke vorm je wil streven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49419

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Mooi stuk heb je daar kunnen kopen en dit voor maar 40€ :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49516

  • DLbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 6
Ja idd een hoop hout haha.
En een koopje je ziet ze niet vaak zo groot voor zo weinig in tuincentra.

Het bovenste deel leefde nog daar zaten ook bloemen die heb ik kortgeleden verwijderd.
De takken waren veel te lang bijna een meter. Hij bloeide wel dit jaar gelukkig, maar voorlopig denk wel even voor t laatst.
Ga me nu richten op groei en vorming.

Ik dacht zelf aan een semi/ cascade achter vormgeving.
Hij staat nu iets langer dan een jaar in deze pot. Daarvoor in een emmer rechtop.
Achterop zit wat doodhout wat ik behandeld had met jinvloeistof en zoals elders vermeld werkt dat nauwelijks.
Het rot heel snel idd.
Een ander deel aan de achterkant heb ik destijds met (zoals in een andere post) houtrot impregneer behandeld.
Nadeel is dat t een tijdje glimt.
Maar dat is makkelijk te verhelpen met frezen schuren of gewoon het weer de tijd geven.

Binnenkort ga ik de rest frezen en zo behandelen.
Zou graag de takken wat dichter richting t dode hout brengen en de boom compacter en meer vloeiender maken maar de takken breken te snel ben ik bang.
Iemand daar tips voor?
De uitholmethode die ze bij dennen en jeneverbessen gebruiken misschien?
En hoe hoe snel en goed zou een wisteria zich herstellen van dergelijke extreme buigingen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49518

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Niet. Een wisteria is een struik en zal zich altijd als een struik gedragen. Wonden groeien naar mijn mening traag dicht. En als je ze te veel buigt kan het zijn dat hij er mee ophoudt voor die tak.

Hij doet vooral wat hij graag wil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49519

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Geef hem een seizen in de zon. Snoei midden in de zomer alle uitlopers van dit jaar terug tot op een cm of 10 (Takken kunnen makkelijk enkele meters groeien in een jaar). Ik verwacht dat je dan op allerlei plekken op de stam uitlopers krijgt. Wat ik bij mijn wisteria zie is dat uitlopers maken een sprt is voor deze soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49528

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als ik zo'n starter had, met levend hout, zou ik alle dagen mijn hoofd breken hoe ik deze kan vormen. Tot een unieke boom. En zeker niet tevreden zijn met een (half)cascade.
Wel, zoals de raad van LB, alles in leven houden. En waarschijnlijk eens bij een "echte bonsai-kunstenaar" zijn/haar mening gaan vragen.
Ik zie het nu voor mij dat op elke tak één uitloper komt die (altijd met een verschil in hoogte) zijn bloemen toont. Zodat ook de mooie aanzet zichtbaar blijft. Maar ik heb niet zo'n groot kunstgevoel. Ben al blij dat ik mijn bomen goed kan verzorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49536

  • DLbonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 37
  • Ontvangen bedankjes 6
Bedankt voor de adviezen.
Maar Ivan mag ik vragen waarom zeker geen half of cascade? Wisteria's hangen van nature t loof en de bloemen dan.
Waarom de hoogte ingaan?
Zolang er ruimte blijft tussen de takken komen de bloemen hoe dan ook tot z'n recht. Toch?
En wat versta je onder een "echte" bonsai kunstenaar?
Dat zijn we toch allemaal?

Ik zal nog wel een plaatje posten als ie volledig in blad staat dan word t beeld misschien iets duidelijker wat ik voor ogen heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hallo allemaal en wisteria advies. 7 jaren 11 maanden geleden #49541

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je de hoogte in gaat, maak je meer gebruik vabn de vallende lijnen van de bloemen zou ik zeggen. Maar zulke zaken zijn lastig.

Echte bonsai kunstenaars? IK ben het zowieso niet. Ik heb te weinig artistiek inzicht om dat te kunnen claimen. Ben elke keer weer verrast door een styling die de pro's uit een onooglijk boompje weten te halen! Ik denk dat Ivan daar op doelt: Iemand die al zeer vele bomen gestyled heeft eens vragen welke kant die met de plant op zou gaan. Je komt niet vaak Wisteria tegen met een stam als deze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren