Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #54963

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Wat ik in de buurt van Gouda kon vinden is Deshima Bonsai. Is zo een 20 minuten van Gouda af.Geven ze ook workshops. Hier is de site www.deshimabonsai.nl/nl/over-deshima En hier over workshops www.deshimabonsai.nl/nl/workshops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #54975

  • Sjorsvanleeuwen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 78
  • Ontvangen bedankjes 14
bedankt voor de hulp! een andere korte vraag, is er een forum waar je een soort blog of iets bij kan houden over jouw boom/bonsai? het lijkt me leuk het hele proces met mensen te delen en hier uiteraard veel van te leren door reacties en feedback te vergaren!

groetjes sjors

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55009

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133

Sjorsvanleeuwen schreef : bedankt voor de hulp! een andere korte vraag, is er een forum waar je een soort blog of iets bij kan houden over jouw boom/bonsai? het lijkt me leuk het hele proces met mensen te delen en hier uiteraard veel van te leren door reacties en feedback te vergaren!

groetjes sjors


Ik denk dat je al op het juiste forum bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55010

  • Sjorsvanleeuwen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 78
  • Ontvangen bedankjes 14
dat lijkt mij ook!

zoveel snelle reacties en actieve leden, leuk om al dat enthousiasme te zien.
Dit was ook zeker niet mijn laatste post hier:) en voor zover ik kan zal ik lekke mee reageren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55086

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Deze boom laat mooi het verschil tussen vormsnoei en bonsai zien. Bij vormsnoei snoei je voor de vorm (duh) en de driehoekige vorm die je voor bonsai wil, zout er best in. Maar bij bonsai wel je ook dat alles wat binnen die distorsie gebeurt er goed uitziet.

Deze boom heeft lange rechte takken, die alleen aan het uiteinde vertakking hebben omdat ze daar gesnoeid zijn om aan de vorm te komen.. Als we een loofboom tot bonsai willen maken, moeten we de takken vanaf de stam opkweken en snoeien, zodat er beweging, vertakking en tapsheid ontstaat. Dat proces laat zich niet overhaasten: Door iedere keer hard te snoeien en evt te bedraden bouw je de takken internode voor internode op. Dat duurt dus jaren, maar dan heb je een boom die er ook zonder takken goed uitziet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55087

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Deze boom laat mooi het verschil tussen vormsnoei en bonsai zien. Bij vormsnoei snoei je voor de vorm (duh) en het driehoekige silhouet die je voor bonsai wil, zit er best in. Maar bij bonsai wel je ook dat alles wat binnen die driehoek gebeurt er goed uitziet.

Deze boom heeft lange rechte takken, die alleen aan het uiteinde vertakking hebben omdat ze daar gesnoeid zijn om aan de vorm te komen.. Als we een loofboom tot bonsai willen maken, moeten we de takken vanaf de stam opkweken en snoeien, zodat er beweging, vertakking en tapsheid ontstaat. Clip and grow. Dat proces laat zich niet overhaasten: Door iedere keer hard te snoeien en evt te bedraden bouw je de takken internode voor internode op. Dat duurt dus jaren, maar dan heb je een boom die er ook zonder takken goed uitziet.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55088

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
@marcel ja al een hele tijd werk aan gehad waarschijnlijk, mooi! Laat deze soort snel zijn blad vallen in de herfst? Ik heb nog geen enkele boom die al blaadjes afwerpt. Of is dit één van de te weinig water slachtoffers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55091

  • Sjorsvanleeuwen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 78
  • Ontvangen bedankjes 14
Bedankt voor de reacties weer!

Zoals het er nu uit ziet ben ik van plan de dikke rechte takken (niet allemaal tegelijk) te snoeien om inderdaad takken te creeeren die meer beweging tonen en eerder al vertakken. Ik zet hem komend voorjaar in de volle grond om groei te stimuleren. Een keuze voor vorm en stijl heb ik nog niet kunnen maken.

Ik had de boom graag op een robuuste steen gezet, maar de boom is geen robuuste boom. dus dat zal er dan zeker niet aantrekkelijk uit zien.

Sowieso zal ik proberen er een kleinere boom (bonsai) van te maken aangezien de top volledig uit 3 veels te dikke takken bestaat die alleen op het einde 1 a 2 kleine vertakkingen hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55105

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Trap schreef : @marcel ja al een hele tijd werk aan gehad waarschijnlijk, mooi! Laat deze soort snel zijn blad vallen in de herfst? Ik heb nog geen enkele boom die al blaadjes afwerpt. Of is dit één van de te weinig water slachtoffers?


Meidoorns beginnen al vroeg in het voorjaar en stoppen er vaak al vroeg mee. Hij is verder ok
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat moet ik met deze Bonsai Malus Evereste 7 jaren 6 maanden geleden #55322

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Mooi en duidelijk uitgelegd Marcel,het maakt mij weer duidelijk [de uileg van tak groei en snoei] bij loofbomen inderdaad jaren kan duren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts