Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56349

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Maurice,

Als je wortels allemaal niet zijn, zou ik overwegen deze van het voorjaar in een ondiepere, bredere pot te zetten. Daarbij de wortels wat uitdunnen, zodat ze zo veel mogelijk op een hoogte zitten. En die wortels dan laten uitschieten. Zonder stevige wortelaanzetten zal dit denk ik erg lang een instabiel uiterlijk houden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56352

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik zou foto 3 als voorkant nemen, zie schets.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx, Maurice van der Vorst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56357

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4725
  • Ontvangen bedankjes 1166

DavidRoussel schreef : Ik zou foto 3 als voorkant nemen, zie schets.



Zo zou het een prachtige boom worden.
Mooi getekend, david
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidRoussel, hercules, Jurriemr, Maurice van der Vorst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56362

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Eigenlijk begin je me een dikte stam zonder wortelvoet en zonder takken.

ik zou hem idd een jaar of vier/vijf in een flinke ondiepe trainingsbak zetten en hooguit één keer per jaarde takken hard snoeien. Takken internode voor internode opbouwen en de wortels ongestoord laten groeien.

En de stam uithollen idd...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules, Maurice van der Vorst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56389

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Hier kun je wel wat mee, zal nog even duren maar je hebt wel een joekel van een meidoorn,

Mijn eigen ervaring is dat het erg eigenwijze bomen zijn, die zo nu en dan ergens een nieuwe uitloper maken, de groei is niet altijd regelmatig
Nu heb ik gelezen op de site van graham Potter als je de eerste groeie niet ver laat uitgroeien en kort daarop snoeit dat je gelijkmatigere 2 de groei krijgt, zal ik eens uitproberen
Ook maken ze van nature lange recht uitlopers die snel verdikken....

Dit terzijde want zover ben je nog niet, een uitgeholde dikke boom zou hier perfect mogelijk zijn en komt in de natuur bij meidoorn ook voor

Al bij al succes met jou meidoorn, ik vind het een van de mooiste inlandse bomen voor bonsai.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Maurice van der Vorst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom vinken.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56420

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Tom vinken schreef : Nu heb ik gelezen op de site van graham Potter als je de eerste groeie niet ver laat uitgroeien en kort daarop snoeit dat je gelijkmatigere 2 de groei krijgt, zal ik eens uitproberen.


Ik heb dat stuk een paar jaar geleden ook gelezen. Hij zegt ook dat ze daardoor betrouwbaarder gaan bloeien en sindsdien pas ik het toe op mijn meidoorns. En een aantal daarvan bloeit inderdaad sindsdien regelmatig! Dus ik blijft het zeker toepassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56431

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139

marcellucas schreef :

Tom vinken schreef : Nu heb ik gelezen op de site van graham Potter als je de eerste groeie niet ver laat uitgroeien en kort daarop snoeit dat je gelijkmatigere 2 de groei krijgt, zal ik eens uitproberen.


Ik heb dat stuk een paar jaar geleden ook gelezen. Hij zegt ook dat ze daardoor betrouwbaarder gaan bloeien en sindsdien pas ik het toe op mijn meidoorns. En een aantal daarvan bloeit inderdaad sindsdien regelmatig! Dus ik blijft het zeker toepassen.

Mij ook geheel onbekend, goed dat ik het lees! Aankomend voorjaar ga ik het ook in praktijk brengen.

Thx & groeten,
Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56432

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops, Maurice van der Vorst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56710

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Maurice,
Ik moet Marcellucas toch wel volgen in zijn optiek over de door jou uitgegraven meidoorn.
Ergens is het zonde en jammer want ik weet niet wat jij voor ogen had [toen je de enorm oude en grote stam ] uitgroef.
Had je het idee voor ogen [hoe dikker en ouder de stam is ] hoe mooier en ouder de bonsai er uit zal zien.Dit is een illusie die ik steeds vaker zie, want deze stam heeft enkel wat sprieten als uitlopers.Het heeft geen takken [want door de leeftijd] zullen die veel hoger hebben gezeten.
Het gaat je jaren kosten om de verloren wortels en takken aante kweken.
Waarschijnlijk had je beter een marcot [ergens op hoogte van de boom] kunnen maken.Dan had je veel meer balans in tak dikte en lengte en stam gehad] Het had je vele jaren gescheeld.
Helaas spreek ik uit ervaring

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56736

  • Maurice van der Vorst
  • Maurice van der Vorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 73
  • Ontvangen bedankjes 9
Hallo hercules,

Een marcot was geen optie. De meidoorn zou weg geploegd worden als ik deze niet had uitgegraven. Ik vond het jammer dat deze oude struik dan zou verdwijnen. Jullie hebben inderdaad helemaal gelijk dat dit nog wel wat jaren gaat kosten, maar hopelijk heb ik deze ook nog! Een project waar ik jaren me bezig ben, maar uiteindelijk vindt ik dat ook wel heel leuk! Ik zaai ook heel wat boomzaden elk jaar en vindt het opkweken ook erg leuk, maar beginnen met een oude stam heeft weer heel andere uitdagingen. Ik denk niet dat er verschil zit tussen de jaren die je er mee bezig bent om een leuke bonsai te krijgen. Een zaailing heeft ook jaren nodig! Jaren lang plezier en uitdaging verzekerd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts