Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56737

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Maurice van der Vorst schreef : Hallo hercules,

Een marcot was geen optie. De meidoorn zou weg geploegd worden als ik deze niet had uitgegraven. Ik vond het jammer dat deze oude struik dan zou verdwijnen. Jullie hebben inderdaad helemaal gelijk dat dit nog wel wat jaren gaat kosten, maar hopelijk heb ik deze ook nog! Een project waar ik jaren me bezig ben, maar uiteindelijk vindt ik dat ook wel heel leuk! Ik zaai ook heel wat boomzaden elk jaar en vindt het opkweken ook erg leuk, maar beginnen met een oude stam heeft weer heel andere uitdagingen. Ik denk niet dat er verschil zit tussen de jaren die je er mee bezig bent om een leuke bonsai te krijgen. Een zaailing heeft ook jaren nodig! Jaren lang plezier en uitdaging verzekerd!


Met een zaailing krijg je nooit een stam als deze. .. Met deze stam heb je jaren voorsprong.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56739

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Sommige kunnen veel hoor marcellucas...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56748

  • Maurice van der Vorst
  • Maurice van der Vorst's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 73
  • Ontvangen bedankjes 9
Helemaal mee eens!

Een zaailing geeft een leuke bonsai, maar een geheel andere bonsai dan een bonsai gestart uit bijvoorbeeld deze dikke meidoorn stam.
Deze zullen beide een goed resultaat kunnen geven, maar zullen er heel anders uitzien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56750

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Kijk maar eens wat Harry Harrington doet met dit soort dikke meidoorn stompen!! (bonsai4me)
Dan mag je nog een talent zijn van hier tot in Tokyo ( ;) ),op 10 jaar tijd kom je nooit tot een gelijkwaardig resultaat dan wanneer je met een stomp begint!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56973

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
;) Hoi M,
Ik weet niet hoe de vergelijking met een zaailing ter sprake is gekomen, niet door mij, ik had het over een marcot.
Maar jouw uitleg [dat een marcot geen optie was] ivm omploegen van de boom , ja dat begrijp ik.
Waar ik wel heel nieuwsgierig in ben is :op welke wijze ga je de stam taps maken, want ik zie dat er geen takken boven aan de stam groeien.
Ik ben reuze benieuwd naar de stappen die je gaat doen[om er zelf van te leren]Gewoon omdat [zie de foto,s] ik ook aan het worstelen ben met een paar van zulke stammen.Bv bij een eik, waar ik nu bezig ben om een paar dikke takken boven op de stam te krijgen. Op de foto zie je dat dat is gelukt [deed de boom 2 jaar over]Maar nu moet ik takken lager op de stam gaan krijgen[duurt weer 2 jaar] Nu toch al paar jaartjes mee bezig. Vandaar mijn belangstelling.



en als voorbeeld deze esdoorn [ook dmv dikke oudere stam] mijn moeite hiermee is,een slechte ontwikkeling wortel voet en weinig tak groei

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56974

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Hoi H,

Mooi resultaat van groei op je eik. Zijn wel enkele takken waar je verder mee kan opbouwen.

Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules, Adorian88

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56976

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Ps, nog even terug komend op de reaktie van M, die zegt dat je met een zaailing nooit een dikke stam krijgt, is natuurlijk onzin, hij zal bedoelen het verchil in tijd en ontwikkeling tussen een oude stam en een zaailing.
Kun je niet echt vergelijken, heb zaailingen staan die 5 a6 jaar oud zijn [eik esdoorn kastanje] nog steeds ruw en pre bonsai, maar al een heel mooie stam en wortel en tak groei hebben .Allemaal in balans. Dat is het voordeel van zaailingen.
En neem jullie kennis erg serieus , maar ben zelf er van overtuigt dat je dit niet met elkaar kunt vergelijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56979

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi Jelle, nog even een vraag aan jou.
Je schreef dat de foto van de eik, een paar goede takken had waar je verder mee komt, en dan mijn vraag...hoeveel en welke takken zou jij dan behouden of weg snoeien?
Zou het kunnen om 2 a3 takken te selecteren, om bv 1 tak te gebruiken voor de tapsheid in de stam te krijgen?
En 2 takken te gebruiken voor de tak aan maak lager op de stam? Zou jij dat dmv snoei [al aanwezige takken] zien te verkrijgen?
Ben erg benieuwd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56985

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Ps M,
Op een andere topic[die van Mooizo] staat volgens mij een prachtige dikke stam meidoorn op foto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

meidoorn uitdaging! ideeën en schetsen gevraagd! 7 jaren 5 maanden geleden #56986

  • Adorian88
  • Adorian88's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 101
  • Ontvangen bedankjes 39
Hercules, (ik wil geen discussie starten over de manier waarop jij bonsai beoefend en beleeft. Iedereen mag zijn eigen beleving hebben. Ik wil alleen wel even wat advies geven over je zaailingen en hoe je ze opkweekt. ;) )

Als je op deze manier je zaailingen aan het opkweken bent, mis je wel wat kritische punten waar je zelf wel eens over gepost hebt. Zoals een stevige wortelaanzet, tapsheid en beweging. Als je een Yamadori zou gebruiken (bijvoorbeeld zelf een boom uit het wild halen, of tuincentra / bonsaizaak) dan ben je al gelijk 10 jaar verder in je kweek. En.. moeder natuur kan de mooiste unieke dingen maken dat is heel moeilijk zelf te kweken.
Maar,.. ik heb ook aparte projecten lopen, want kweken is gewoon leuk en leerzaam. Dus ga er mee door, maar vergeet de andere opties niet.

Dat gezegd hebbende heb ik wel een goede tip voor je projecten.
Bekijk de Berk eens van onze nieuwe vriend Mooizo. Het is toch mogelijk om de rechte stam te gebruiken.

marcellucas schreef :

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Adorian88.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts