Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57041

  • Deketelaere
  • Deketelaere's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 3

Tom Haest schreef : Ik heb een tijdje geleden ook een acer gekocht waar veel fouten aan zaten. (Ben ook beginner)
Ik had het geluk dat er een mooie voet aan zit.
Hij is een heel stuk ingekort.

Ik heb er wel iets uit geleerd en dat is beter kijken als ik iets wil kopen.

Zie linkje voor en na. (Laatste 2 pagina’s)
www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...68-2-nieuwe-boompjes


Je hebt er redelijk ingesnoeid zie ik. Ben al eens benieuwd naar de verdere ontwikkeling van je boom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57048

  • Mooizo
  • Mooizo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 218
  • Ontvangen bedankjes 23

leatherback schreef : Grappig. Ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels. Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar, en stimuleren dicht te groeien.

Wat ik zelf storend zou vinden, is descherpe knikken bovenin de stam. Ik denk dat ik de laatste sectie weg zou halen en de neventop zou gebruiken.


Hallo Deketelaere

Ik zou doen wat ik al eerder heb gezegd, ik zou de oude aanzet van oude takken met de dremel uit hollen.

En ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels.
Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar.
Dit is wat Leatherback zij en dat zeg ik ook

G Mooizo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deketelaere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57051

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4725
  • Ontvangen bedankjes 1166

marcellucas schreef :

Tom Haest schreef : Ik heb een tijdje geleden ook een acer gekocht waar veel fouten aan zaten. (Ben ook beginner)
Ik had het geluk dat er een mooie voet aan zit.
Hij is een heel stuk ingekort.

Ik heb er wel iets uit geleerd en dat is beter kijken als ik iets wil kopen.

Zie linkje voor en na. (Laatste 2 pagina’s)
www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...68-2-nieuwe-boompjes


Vind de boom van dit topic een betere boom dan die van jou Tom. Zou er dan ook niet te radicaal op ingrijpen. Mij storen die bochten niet...


Ik vind ze niet mooi, te hoekig.
Maarja, smaken verschillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57052

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik zou beginnen met de takken die aan de binnenkant van een bocht zitten weg te halen, let wel op met takken die je als diepte tak wil gebruiken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Deketelaere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57053

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Mooizo schreef : Ik zou doen wat ik al eerder heb gezegd, ik zou de oude aanzet van oude takken met de dremel uit hollen.

En ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels.
Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar.
Dit is wat Leatherback zij en dat zeg ik ook

ALS je bedoeld, uithollen van de takstompen om ze dicht te laten groeien, ja. Ik wil op mijn japanse acers geen holtes (uros) hebben. Mijn doel zou zijn om alle oude snoeiwonden te laten helen, wat zeker bij een boom in dit stadium nog goed kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57056

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165

leatherback schreef :

Mooizo schreef : Ik zou doen wat ik al eerder heb gezegd, ik zou de oude aanzet van oude takken met de dremel uit hollen.

En ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels.
Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar.
Dit is wat Leatherback zij en dat zeg ik ook

ALS je bedoeld, uithollen van de takstompen om ze dicht te laten groeien, ja. Ik wil op mijn japanse acers geen holtes (uros) hebben. Mijn doel zou zijn om alle oude snoeiwonden te laten helen, wat zeker bij een boom in dit stadium nog goed kan.


NIET DOEN WAT MOOIZO ZEGT!!!

Als je holtes maakt in een esdoorn gaat die nooit echt dicht groeien. Het kan zelfs verder rotten en dan kan de hele boom er lelijker op worden.
De boom heeft nog veel groeiruimte en zo kunnen mooi afgewerkte, vlakke, wondes op enkele jaren dicht groeien.

De bochten bovenin de boom zullen met der tijd afzwakken naar mate de stam dikker wordt.

Als het mijn boom was zijn er 2 opties.

1. De boom verder opbouwen zoals hij er nu voor staat. Misschien enkele takken op andere plaatsen enten en zo een mooie slanke boom vormen.
2. De boom in een grotere kist of volle grond zetten en enkele jaren laten aandikken. De onderstam mag toch wel het dubbel worden. Daarna helemaal opnieuw beginnen met takken op te bouwen.

De basis is wel goed, maar het hangt ervan af wat je zelf voor ogen ziet voor de toekomst.

Gr.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk, BartDeVliegher, Deketelaere, marcellucas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kokedama.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57057

  • Mooizo
  • Mooizo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 218
  • Ontvangen bedankjes 23

Kokedama schreef :

leatherback schreef :

Mooizo schreef : Ik zou doen wat ik al eerder heb gezegd, ik zou de oude aanzet van oude takken met de dremel uit hollen.

En ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels.
Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar.
Dit is wat Leatherback zij en dat zeg ik ook

ALS je bedoeld, uithollen van de takstompen om ze dicht te laten groeien, ja. Ik wil op mijn japanse acers geen holtes (uros) hebben. Mijn doel zou zijn om alle oude snoeiwonden te laten helen, wat zeker bij een boom in dit stadium nog goed kan.


NIET DOEN WAT MOOIZO ZEGT!!!

Als je holtes maakt in een esdoorn gaat die nooit echt dicht groeien. Het kan zelfs verder rotten en dan kan de hele boom er lelijker op worden.
De boom heeft nog veel groeiruimte en zo kunnen mooi afgewerkte, vlakke, wondes op enkele jaren dicht groeien.

De bochten bovenin de boom zullen met der tijd afzwakken naar mate de stam dikker wordt.

Als het mijn boom was zijn er 2 opties.

1. De boom verder opbouwen zoals hij er nu voor staat. Misschien enkele takken op andere plaatsen enten en zo een mooie slanke boom vormen.
2. De boom in een grotere kist of volle grond zetten en enkele jaren laten aandikken. De onderstam mag toch wel het dubbel worden. Daarna helemaal opnieuw beginnen met takken op te bouwen.

De basis is wel goed, maar het hangt ervan af wat je zelf voor ogen ziet voor de toekomst.

Gr.



Sorry hoor Kokedama.
Maar wat jij zegt klopt niks van.

Ik bedoel er mee te zeggen als je knobbels hebt moet je deze met een Dremel mooi bewerken.
Hier een voorbeeld met een foto,


Zo ook dat je de stam onder ook kunt uithollen hier ook een voorbeeld met foto.



Maar ik zou dit pas doen in de zomer anders als je het nu doet bloeit hij dood.

G Mooizo

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mooizo.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57060

  • Deketelaere
  • Deketelaere's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 72
  • Ontvangen bedankjes 3

Kokedama schreef :

leatherback schreef :

Mooizo schreef : Ik zou doen wat ik al eerder heb gezegd, ik zou de oude aanzet van oude takken met de dremel uit hollen.

En ik weet niet of ik mij zorgen zou maken over eventuele knobbels.
Ik zou de snoeiplekken netjes maken in het voorjaar.
Dit is wat Leatherback zij en dat zeg ik ook

ALS je bedoeld, uithollen van de takstompen om ze dicht te laten groeien, ja. Ik wil op mijn japanse acers geen holtes (uros) hebben. Mijn doel zou zijn om alle oude snoeiwonden te laten helen, wat zeker bij een boom in dit stadium nog goed kan.


NIET DOEN WAT MOOIZO ZEGT!!!

Als je holtes maakt in een esdoorn gaat die nooit echt dicht groeien. Het kan zelfs verder rotten en dan kan de hele boom er lelijker op worden.
De boom heeft nog veel groeiruimte en zo kunnen mooi afgewerkte, vlakke, wondes op enkele jaren dicht groeien.

De bochten bovenin de boom zullen met der tijd afzwakken naar mate de stam dikker wordt.

Als het mijn boom was zijn er 2 opties.

1. De boom verder opbouwen zoals hij er nu voor staat. Misschien enkele takken op andere plaatsen enten en zo een mooie slanke boom vormen.
2. De boom in een grotere kist of volle grond zetten en enkele jaren laten aandikken. De onderstam mag toch wel het dubbel worden. Daarna helemaal opnieuw beginnen met takken op te bouwen.

De basis is wel goed, maar het hangt ervan af wat je zelf voor ogen ziet voor de toekomst.

Gr.


Hallo,
De stam mag inderdaad dikker dan dat hij nu is.
Zal hem denk ik in een kist plaatsen wanneer ik hem mag verpotten.
In de volle grond zal niet gaan want mijn hond kan geen plant zien staan of hij knabbelt erop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57071

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Pieter, je kent er geen **** van... :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

acer 7 jaren 5 maanden geleden #57115

  • Tom vinken
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 185
  • Ontvangen bedankjes 49
Ja, ga maar lekker met een dremel je palmatum te lijf, tjonge jonge... . :sick: :evil:

Moest je iets of wat weten van bonsai dan weet je dat holtes maken in een palmatum niet hoort en lees toch alsjeblieft eens de raad van kokodama
Deze mens heeft meer kennis dan de meesten hier op het forum!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teye01, Deketelaere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom vinken.
Inloggen Registreren
Cron Job Starts