Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Liguster #1 7 jaren 1 maand geleden #64070

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dit monster heb ik vorig jaar uit de container gered en in mijn serre ingeplant. vandaag samen met mijn oudste zoon uitgegraven en opgepot ( nog steeds met 1 arm en hand). Op die paar maanden tijd al zeer veel nieuwe wortels. Na alles uitgespoeld en verkleind te hebben ( dikke oude wortels ingekort)opgepot in half fb/half zeoliet. Zoals je kan zien aan de rolmeter een massieve voet, veel natuurlijk dood hout, beweging in de stammen.
Bedoeling is er een soort landschap met veel dood hout van te maken (a la Harry Harrington).



















Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Liguster #1 7 jaren 1 maand geleden #64074

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Urban yamadori :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #1 7 jaren 1 maand geleden #64079

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ben benieuwd :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #1 7 jaren 1 maand geleden #64087

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Zwaren jongen :P
Misschien kun je later nog een flink pak stammetjes weghalen en de wonden met de bol tang mooi uithollen en opvullen met wondpasta, dit heb ik nog wel eens gedaan en met de jaren worden de wonden mooier en gaan ze op in de stam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #1 7 jaren 1 maand geleden #64089

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

DavidRoussel schreef : Zwaren jongen :P
Misschien kun je later nog een flink pak stammetjes weghalen en de wonden met de bol tang mooi uithollen en opvullen met wondpasta, dit heb ik nog wel eens gedaan en met de jaren worden de wonden mooier en gaan ze op in de stam.


Dat is wel de bedoeling ja. Sommige rechte staken heb ik laten staan om misschien uit te frezen of gaan helemaal weg,die grote dikke om als anker te gebruiken om een andere tak te verplaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #1 3 jaren 3 maanden geleden #89341

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
En zo stond hij daar dus, in zijn badkuip... En , net zoals die andere liguster stond hij steeds verder en verder achteruit op de bank, dan ernaast, en dan bijna uit het zicht vanachter zodat hij stilletjes aan achteruit ging.
Dus begin 2020 moest ik iets doen anders zou de klomp binnen de kortste keren sterven..Dus op de tafel gezet, rondgedraaid, langs alle richtingen bekeken, en ineens zag ik het. Omdat ik na het uitgraven niet hard en ver genoeg had terug gesnoeid ( beginnersfout) en omdat er hoog een verwrongen tak was die ik absoluut wilde houden besliste ik om een marcot te zetten, en van daaruit verder te werken. Marcot erop en 6 weken later had ik een mooie, bijna natuurlijk gevormde windgestriemde boom.



Na de verwijdering van de marcot nog ee paar keer opnieuw naar de klomp gekeken, een te rechte tak hier en een verkeerd geplaatse tak daar verwijderd de beslissing genomen om het geheel in 2 te delen. Beide stukken hadden een interessant deel, maar samen zou het nooit een harmonische compositie worden. Dus maar uit de badkuip gehaald, substraat verwijderd, wortels zuiver gemaakt en raar genoeg vielen de twee delen die ik uit elkaar wilde zagen vanzelf uit mekaar waardoor ik overbleef met 2 leuke (pre)bonsai die potentieel hebben en relatief snel iets moois kunnen worden. Beiden hebben werk en tijd nodig om een hoop meer loof en takken te ontwikkelen maar liguster wat kennende ondertussen gaat dat redelijk snel, zeker nu ik ze de verzorging ga geven die ze nodig hebben.









Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Liguster #1 3 jaren 3 maanden geleden #89342

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
De windgestriemde heb ik 5 maanden later al opnieuw kunnen verpotten, en zoals de bedoeling was takken geselecteerd, gesnoeid en bedraad. begint er netjes uit te zien.
De foto's bekijkend ga ik hem misschien een klein beetje rechter inplanten bij de volgende verpotting, staat precies wat te ver naar voren. Voorkant weet ik nog niet- ben sowieso al geen fan van voorkanten aan bomen dus waarschijnlijk blijf ik hem gewoon draaien .



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, devriesman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren