Ziet er best leuk uit Bart!
Na jaren eigenlijk op de verkeerde manier mijn Ulmussen snoeien heb ik het sinds vorig jaar op een andere boeg gegooid: Je moet een Ulmus niet te snel en te kort willen snoeien. Belangrijk is dat je goed uitdunt tot twijgjes die in de juiste richtig groeien. Vooral deze gesteltakjes, de takjes die het silhouet van de tak maken, laat je langer doorgroeien als de takjes die de tak zijn body geeft. Zorg er ook voor dat de doel zo transparant mogelijk blijft, dus flink het teveel aan tertiaire takjes uitdunnen. Ook is het belangrijk om niet al teveel voedsel te geven anders worden te takjes al snel te dik.
(Wat is in het verleden deed is gewoon ALLE takjes terugsnoeien tot 2 blaadjes. Maar door deze manier van snoeien gaan de takken op den duur gewoon te dik worden en duurt het veel langer voordat het silhouet bereikt is wat ik voor ogen heb. En als die eenmaal bereikt is, dan moet je weer radikaal terugsnoeien omdat het te dikke stompen zijn geworden. zo eens in de 4 jaar was dat dus het geval)
Door de eerstgenoemde manier hoop ik dus makkelijk een dunne vertakking te kunnen bereiken, en vast te kunnen houden, waarbij elke keer 'gewisseld' wordt van een nieuwe hoofdtwijgen in een tak.
ik hoop dat het een beetje overkomt wat ik wil overbrengen....
Hier nog een nuttige link mbt het snoeien van ulmusjes:
bonsaijournal.com/elm-pinching.php