Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71278

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dennis en Tom, bedankt voor het antwoord
Behandelen van het doodhout: dat komt maar ik ga in de loop van de winter nog wat finetuning doen ( of zelfs nog grof werk). Ik moet het nog bekijken en wat laten bezinken
Geen top: niet echt nee, idee is dat de boom afgeknakt is /blikseminslag gehad,... Tis eens wat anders zo...
Kantelen: ik moet hem verplanten in het voorjaar, bodem van het kistje waar hij nu instaat is rot...(Bedoeling was hem daar een paar jaar te laten instaan),dan ga ik idd eens zien naar een betere hoek en evt mijn idee ( zie bovenstaand ) daaraan aanpassen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71281

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Het hout van een eik is vrij hard (als ik mij niet vergis, verbeter me gerust als het geen waar is), dus ik zou eerst de natuur ook nog wat laten inwerken op het hout vooraleer te behandelen, die levert meestal nog het beste freeswerk :silly: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71282

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121

BartDeVliegher schreef : Het hout van een eik is vrij hard (als ik mij niet vergis, verbeter me gerust als het geen waar is), dus ik zou eerst de natuur ook nog wat laten inwerken op het hout vooraleer te behandelen, die levert meestal nog het beste freeswerk :silly: .

Voor alle duidelijkheid is dit geen commentaar op uw freeswerk, het is stukken beter dan het mijne :lol: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71283

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

BartDeVliegher schreef : Het hout van een eik is vrij hard (als ik mij niet vergis, verbeter me gerust als het geen waar is), dus ik zou eerst de natuur ook nog wat laten inwerken op het hout vooraleer te behandelen, die levert meestal nog het beste freeswerk :silly: .


Klop helemaal. Het plan is om de buitenkant te laten verweren, en de binnenkant te behandelen met een donkere beits op waterbasis, om zo meer diepte en schaduw te suggereren.
Bedankt ivm het freeswerk, dat ligt me wel ja :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71286

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Als je hier iets wil van maken dan ga je de de boom meters moeten laten uitgroeien zonder snoeien om zo mooie dikke takken te krijgen waar je later kan op bouwen, compacte binnengroei eventueel behouden maar verder op iedere basistak 1 of 2 trekkers selecteren .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71330

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Delphine schreef : Als je hier iets wil van maken dan ga je de de boom meters moeten laten uitgroeien zonder snoeien om zo mooie dikke takken te krijgen waar je later kan op bouwen, compacte binnengroei eventueel behouden maar verder op iedere basistak 1 of 2 trekkers selecteren .


Ik snap wat je wil zeggen maar dan gaat de verhouding helemaal zoek zijn. Het boompje is maar 30 cm hoog, als ik daar takken van 4 of 5 cm dik ( meters groei) aan moet laten groeien dan is de verhouding stam/tak niet meer goed. Ik ben absoluut akkoord dat ze nu ( nog) te dun zijn, maar voor ( een beetje ) meer dikte heb je niet noodzakelijk meters nodig, wel veel blad ( dixit Ryan Neil) en dat komt er wel, maar rustig aan zodat ik de takken ook nog kan vorm geven .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71331

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11
Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Delphine.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71332

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Delphine schreef : Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)

Absoluut. Die Ryan Neil heeft geen idee waar hij het over heeft :whistle:

Wat is dat toch met het name dropping de laatste weken, en dat negatieve gedrag weer. Het was zo lekker ontspannen de laatste maanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71337

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Delphine schreef : Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)


Het is niet mijn boom maar ik zou eerder uitgaan van de ervaring van ryan neil dan van iemand die wel wat te zeggen heeft maar niet zijn/haar eiken/bomen wilt laten zien als voorbeeld...

het advies is vast goed bedoeld en gebaseerd op ervaring en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Het is toch leuk om je bomen aan mede bonsai enthousiastelingen te laten zien of ben je bang voor commentaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71338

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik vind dat delpine gelijk heeft in verband met de dikte van de takken. En zeker de onderste.
Als ze dikker zijn zal de boom ook iets ouder tonen.

In verband met de trekkers en de bladeren, denk ik dat beiden gelijk hebben, want op de trekkers staan namelijk ook bladeren. Meer bladeren, meer fotosynthese en meer voeding voor de boom. Als ik mis ben verbeter me gerust.

Het is iets dat ik heel vaak hoor terugkomen, voor verdikking, enkele trekkers laten staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren