Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71340

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Begrijp me niet verkeerd , ik ben akkoord dat de takken dikker moeten worden ! Waarmee ik het oneens ben is het feit dat er - in dit specifieke geval- meterslange trekkers nodig zijn, en dat de takken - weer in dit specifieke geval- laten we zeggen 4 a 5 cm dik moeten zijn. De hele "levenslijn" is maar 5 cm breed.... Door de takken breed te laten worden, met veel vertakkingen creëer je ook een trekker, maar hou je minder grote snoeiwondes over naderhand...
Het is natuurlijk een discussie om via a of b naar c te geraken, maar argumenten voor a of b kunnen alleen maar bijdragen tot een grotere kennis , wat goed is. Zolang er niet op de man gespeeld wordt maar op de bal is alles ok toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71342

  • Delphine
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 68
  • Ontvangen bedankjes 11

dennisfranx schreef :

Delphine schreef : Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)



Het is niet mijn boom maar ik zou eerder uitgaan van de ervaring van ryan neil dan van iemand die wel wat te zeggen heeft maar niet zijn/haar eiken/bomen wilt laten zien als voorbeeld...

het advies is vast goed bedoeld en gebaseerd op ervaring en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Het is toch leuk om je bomen aan mede bonsai enthousiastelingen te laten zien of ben je bang voor commentaar?


Beste, ik het advies is inderdaad met de beste bedoelingen, ik doe niet zo vaak mijn mond open op dit forum maar daar quercus robur mij erg nauw aan het hart ligt en ik mij serieus verdiept heb in de boomsoort als bonsai ga ik hier graag op in en probeer ik de persoon in kwestie de juiste weg te tonen.
Het klopt dat ik hier mijn bomen niet openbaar maak, misschien in de toekomst, ik heb naar mijn bescheiden mening enkele zeer mooie kwaliteitsbomen maar toch vind ik het nogal kort door de bocht dat ik mijn bomen zou moeten tonen om te bewijzen dat ik echt van wanten weet. Wel grappig dat iedereen bonsai goden zoals Ryan Neil op handen draagt terwijl velen niet weten dat zijn advies gegeven word in een totaal ander klimaat als het onze maar goed, de commerce moet ook draaien he...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71343

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

Delphine schreef :

dennisfranx schreef :

Delphine schreef : Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)


Ik ben oprecht benieuwd naar je bomen, Delphine.
Je zegt inderdaad niet veel en dat vind ik jammer. Er komen meestal wel interessante dingen van jou kant.
Ik zou graag eens meer jou mening horen. Zonder je nu onder druk te willen zetten, he.
Hoe lang ben je bezig met bonsai, als ik vragen mag?


Het is niet mijn boom maar ik zou eerder uitgaan van de ervaring van ryan neil dan van iemand die wel wat te zeggen heeft maar niet zijn/haar eiken/bomen wilt laten zien als voorbeeld...

het advies is vast goed bedoeld en gebaseerd op ervaring en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Het is toch leuk om je bomen aan mede bonsai enthousiastelingen te laten zien of ben je bang voor commentaar?


Beste, ik het advies is inderdaad met de beste bedoelingen, ik doe niet zo vaak mijn mond open op dit forum maar daar quercus robur mij erg nauw aan het hart ligt en ik mij serieus verdiept heb in de boomsoort als bonsai ga ik hier graag op in en probeer ik de persoon in kwestie de juiste weg te tonen.
Het klopt dat ik hier mijn bomen niet openbaar maak, misschien in de toekomst, ik heb naar mijn bescheiden mening enkele zeer mooie kwaliteitsbomen maar toch vind ik het nogal kort door de bocht dat ik mijn bomen zou moeten tonen om te bewijzen dat ik echt van wanten weet. Wel grappig dat iedereen bonsai goden zoals Ryan Neil op handen draagt terwijl velen niet weten dat zijn advies gegeven word in een totaal ander klimaat als het onze maar goed, de commerce moet ook draaien he...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71346

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

dennisfranx schreef :

Delphine schreef : Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)


Het is niet mijn boom maar ik zou eerder uitgaan van de ervaring van ryan neil dan van iemand die wel wat te zeggen heeft maar niet zijn/haar eiken/bomen wilt laten zien als voorbeeld...

het advies is vast goed bedoeld en gebaseerd op ervaring en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Het is toch leuk om je bomen aan mede bonsai enthousiastelingen te laten zien of ben je bang voor commentaar?

Ik ken de bomen van Delphine en het enige wat ik kan vertellen is dat deze bomen van superkwaliteit zijn. Daar kan 99% van de leden van dit forum jaloers op zijn en dromen dat ze ooit zulke bomen in hun bezit kunnen krijgen..:whistle:

Het is wel Zo dat beide uitspraken juist zijn: takken laten doorschieten betekent ook meer groen en daardoor meer sapstroom, wat diktegroei positief beinvloedt..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71347

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Delphine schreef :

dennisfranx schreef :

Delphine schreef : Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)



Het is niet mijn boom maar ik zou eerder uitgaan van de ervaring van ryan neil dan van iemand die wel wat te zeggen heeft maar niet zijn/haar eiken/bomen wilt laten zien als voorbeeld...

het advies is vast goed bedoeld en gebaseerd op ervaring en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Het is toch leuk om je bomen aan mede bonsai enthousiastelingen te laten zien of ben je bang voor commentaar?


Beste, ik het advies is inderdaad met de beste bedoelingen, ik doe niet zo vaak mijn mond open op dit forum maar daar quercus robur mij erg nauw aan het hart ligt en ik mij serieus verdiept heb in de boomsoort als bonsai ga ik hier graag op in en probeer ik de persoon in kwestie de juiste weg te tonen.
Het klopt dat ik hier mijn bomen niet openbaar maak, misschien in de toekomst, ik heb naar mijn bescheiden mening enkele zeer mooie kwaliteitsbomen maar toch vind ik het nogal kort door de bocht dat ik mijn bomen zou moeten tonen om te bewijzen dat ik echt van wanten weet. Wel grappig dat iedereen bonsai goden zoals Ryan Neil op handen draagt terwijl velen niet weten dat zijn advies gegeven word in een totaal ander klimaat als het onze maar goed, de commerce moet ook draaien he...


Ik zie graag mooie bomen hier op het forum dus kijk uit naar het moment dat je er enkelen laat zien natuurlijk ben je tot niets verplicht!

dat je advies of ervaring wilt delen juich ik alleen maar toe !

Mischien kortzichtig van mijn kant... maar toch denk ik dat het makkelijker is om iets aan te nemen van iemand die heeft laten zien wat ze doen en op welk niveau zij met bonsai bezig zijn dan van iemand die dat niet doet (maar dat ligt dan mischien aan mij?)

Je hebt zeker gelijk dat de adviezen van ryan in een ander klimaat gegeven worden en dat veranderd de timing van ingrepen en is zeker iets om goed bij na te denken alvorens iets uit te voeren.....
Aan de andere de technieken en hoe bomen daar op reageren blijft hetzelfde ik heb zelf ook een abonoment op zijn site en leer daar enorm veel van!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71348

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Marco buijsman schreef :

dennisfranx schreef :

Delphine schreef : Foto’s zonder blad zouden wel handiger zijn, toch vind ik dat je bij een oude eik zware karakter takken moet gaan bouwen...
Bedraden van een zomereik heeft al snel een onnatuurlijk zicht, beter is hier een daar een tak te spannen in de juiste richting en door selectieve snoei je boom vorm te gaan geven.
Verdikken van eik gaat het best door trekkers te laten uitgroeien wat Ryan Neil ook moge zeggen;)


Het is niet mijn boom maar ik zou eerder uitgaan van de ervaring van ryan neil dan van iemand die wel wat te zeggen heeft maar niet zijn/haar eiken/bomen wilt laten zien als voorbeeld...

het advies is vast goed bedoeld en gebaseerd op ervaring en er zijn meerdere wegen die naar rome leiden....

Het is toch leuk om je bomen aan mede bonsai enthousiastelingen te laten zien of ben je bang voor commentaar?

Ik ken de bomen van Delphine en het enige wat ik kan vertellen is dat deze bomen van superkwaliteit zijn. Daar kan 99% van de leden van dit forum jaloers op zijn en dromen dat ze ooit zulke bomen in hun bezit kunnen krijgen..:whistle:

Het is wel Zo dat beide uitspraken juist zijn: takken laten doorschieten betekent ook meer groen en daardoor meer sapstroom, wat diktegroei positief beinvloedt..


Oke dat zegt heel wat als jij dat zegt marco!
Maakt me alleen maar nieuwsgieriger naar delphine haar bomen ;)

Delohine
Ik hoop niet dat je mijn berichtjes negatief opvat dit is gewoon mijn mening.
Mijn eigen bomen zijn zowiezo niet veel soeps en het meeste 95%? Heeft ook waarschijnlijk geen potentie iets van hoge kwaliteit te worden dus ik vermoede al wel dat je zowiezo veel verder zou zijn dan ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 6 jaren 4 maanden geleden #71581

  • Michaelb
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 2
Lieve mensen
Onthoud dat bonsai geen wedstrijd is. We proberen allemaal om mooie bomen te maken. We kunnen elkaar enkel tips geven over de beste manieren hoe we tot de mooiste boom komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 5 jaren 8 maanden geleden #75940

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Een update- nog veel werk maar het gaat de goede kant op. Bovenste takken kort gehouden en vanonder laten groeien om dikte te creëren.
Je ziet nog heel goed waar de meeldauw zijn werk gedaan heeft, maar de meeldauw zelf is verdwenen na de melk toepassing



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 5 jaren 8 maanden geleden #75946

  • Tom Vink
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 105
  • Ontvangen bedankjes 35
Goed laten knallen deze, de top zou ik toch ook eens goed laten doorgroeien en dan terugsnoeien op een lager gelegen takje om weer wat tapsheid te creëren.
De rest van de basis takken ook laten dikken en het liefst zonder al te veel draad want dan komt het al snel onnatuurlijk over bij robur
Als je verdikking krijgt zal je ook karakter krijgen in deze boom en dat is wat het doel moet zijn als je een zomereik als bonsai wil vind ik.
Dus groeien moet hij!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Vink.

Eik die denkt dat hij een juniperus is.. 4 jaren 7 maanden geleden #82063

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Nog maar eens een update. Deze zomer de bovenkant kort gehouden om de onderste takken alle kans te geven dikker te worden. Hierover trouwens nog een vraag waar ik niet direct een antwoord op vind. Als je apicale takken kort houdt, ttz dikwijls snoeit op een seizoen krijg je dan niet net meer energie/sapstroom naar die delen? Ik merk bij mijn eikje een explosie aan blaadjes waar ik snoei aan de bovenkant. de onderkant daarentegen groeit gewoon zonder "extra" groei.



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren