Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Buxus 5 jaren 11 maanden geleden #74792

  • Richardslewe
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 99
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik vind hem er erg mooi uitzien anders Luc!

Knap werk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 4 jaren 10 maanden geleden #81107

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Vandaag mijn buxusje weer eens onder handen genomen. Heeft het zwaar te verduren gekregen vorig jaar door 2 golven van buxusmotlarven na mekaar. Heeft een heel zwakke start gehad dit jaar maar ineens op een paar weken tijd enorm gegroeid.
Tijd dus voor gerichte snoei: ik wil op sommige plaatsen nog wat loof meer naar binnen ( (vooral bij de "kleinste" van de 3 stammen), daar heb ik dus flink gesnoeid en met wat draad de zaak nog wat meer open gezet voor meer licht. De grootste stam is vooral bijgewerkt met het oog op een betere vertakking.
Ziet er nu weer kaal en uit vorm uit maar hopelijk volgend jaar weer wat dichter bij hoe ik em zie..
Denk ook een beetje kantelen als ik de volgende keer verpot..

Voor de knipbeurt




Erna



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 4 jaren 10 maanden geleden #81108

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
wat me als eerste opvalt is dat er niet echt een hoofdstam is. Ik zou ook de primarie vertakking meer definieren en de secundaire en tertiare vertakking veel meer terugzetten. een buxus loopt toch wel weer uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 4 jaren 10 maanden geleden #81109

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef : wat me als eerste opvalt is dat er niet echt een hoofdstam is. Ik zou ook de primarie vertakking meer definieren en de secundaire en tertiare vertakking veel meer terugzetten. een buxus loopt toch wel weer uit.


Klopt, is opgezet als een driestam zonder echte hoofdstam. Wat het terugzetten betreft: ik heb de ervaring dat een buxus veel minder of niet uitloopt als je terugsnoeit voorbij het laatste blad ( of eerste , afhankelijk hoe je het bekijkt). Vandaar dus het graduele terugsnoeien, werkt goed tot nu toe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 4 jaren 10 maanden geleden #81113

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

LucRoux schreef : Klopt, is opgezet als een driestam zonder echte hoofdstam.

Ja, en nee :)

Jij hebt besloten dat de 3 stammen in jouw boom gelijkwaardig zijn. Echter, als je uitgaat van de dikte van de stammen, zijn de 3 stammen zeer duidelijk verschillend. DIkte van een stam krijg je alleen door groei. Daarom zijn dikkere stammen (En ook takken overigens) in bonsai inprincipe ook altijd hoger / langer / met meer loof bezet: Groter en daarmee een groter onderdeel van de boom.

In jouw geval zou dus de middenstam de hoofdstam zijn, De dieper aangezette tak desecundaire stam. De 3e stam zit eigenlijk wat hoog aangehecht om een echte stam te zijn. Maar is zowieso een veel minder zware.
De groon op elk van de stammen zou dat idealerwijs reflecteren. De middelste wordt dan echt de bovenkant vormende stam. De beide zijstakken zouden meer een lagere kroon aan de zijkant moeten vormen.

Klinkt dit logisch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 4 jaren 10 maanden geleden #81114

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zo zou de groon dan verdeeld worden over de stammen.



Je kan nu beginnen met de takken terug te nemen tot in hun eigen deel van de kroon, en met spandraden onder gelijke hoek met het vertikale vlak zetten. Dan krijg je een veel rustiger beeld.Door de boom wat verder open te snoeien wordt het minder een struk, en meer een boom. TEvens komt er meer licht op de takken waardoor je makkerlijker loof binnenin vormt.

Terugsnoeien tot voorbij het laatste loof lijkt van plant tot plant te verschillen. Ik heb struiken compleet kaal gezet die allemaal helemaal groen waren een paar weken later, met meer takken dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 4 jaren 10 maanden geleden #81117

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
LB, zoals steeds een degelijke bespreking, waarvoor dank.
Ik volg je redenering om toch een soort hiërarchie in de stammen te brengen, plaatje zal beter kloppen zo op termijn.
Boompje ziet er nu inderdaad nog struikig uit maar dat betert mettertijd wel: er steken nog takken uit die ik nog niet wegsnoei omdat ze nog dikker moeten worden, takken die nog niet op hun plaats zitten omdat er meer naar binnen nog andere takken aan het ontwikkelen zijn, .. enz
Zoals je weet ben ik geen fan van plateaus, ik probeer een zo "natuurlijk" mogelijk ogende boom te maken... ( een nobel streven maar of dat ooit lukt...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 2 jaren 8 maanden geleden #92278

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Deze al even niet meer laten zien. Staat van dit voorjaar in een mooi potje van Diluca waardoor hij er al meer als bonsai uit ziet (planthoek is nog niet ideaal maar dat pas ik volgende lente aan, en mag ook nog wat gedraaid)
En dan kom je terug van 2 weken vakantie om je buxus helemaal kaal gevreten terug te vinden, met van die dikke buxusmotlarven er in.... leuk is anders. Na de eerste "waaaaaattttt????" zie ik er ondertussen het voordeel van in: takstructuur is nu heel goed zichtbaar. Eens flink snoeien nu en bedraden ineens maar nu ik overal goed aan kan. Achter 4-5 weken staat hij wel weer netjes in blad.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 2 jaren 8 maanden geleden #92284

  • Bon Zaaijer
  • Bon Zaaijer's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 9
Elke boom kent zijn plagen, deze zijn vaak voorspelbaar. Preventief actie ondernemen tegen ongedierte of schimmel bied uitkomst. Zeker bij langdurige afwezigheid valt tijdwinst te boeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Buxus 2 jaren 8 maanden geleden #92285

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Net zoals je geen pil kan innemen ter preventie van hoofdpijn kan je ook niet preventief sproeien tegen de buxusmot- heeft dus totaal geen zin en vernoemde tijdswinst is dus onbestaand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts