Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76162

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Na wat speurwerk op marktplaats een witte paardenkastanje op de kop kunnen tikken. De boom heeft een brede wortelvoet en stam. Dit is mijn 2e aankoop en ik wilde dat hij al wat verder gevormd was omdat ik alleen nog maar bonsai/boompjes in de opstartfase heb staan. Hij heeft wat last van bladvlekkenziekte maar ik ben heel blij met mijn aankoop.:lol:

De boom staat weer in zijn trainingspot omdat de beste man zijn dure schaal wilde houden. Ik mocht de schaal ook kopen echter had ik de voorkeur om er zelf 1 te gaan zoeken.

Ik heb hem nu op een mooi plekje in de tuin gezet en laat hem deze zomer en herfst met rust. Nu heb ik nog een hele lange tijd om kennis over de soort op te doen en om een mooie schaal te zoeken. Ik wilde nog wel de draad er af halen om te voorkomen dat het ingroeit.

In de bijlage wat foto's, hier nog wat vragen:

1. Wat zouden jullie als voorkant van de boom nemen?
2. Wat voor schaal zouden jullie deze boom in zetten? De trainingspot is best diep. Ik weet nog niet hoe diep de wortelvoet de grond in gaat. Dit zou dan een gok worden of hij in een eventuele aan te kopen schaal past.
3. Heeft 1 van jullie nog specifieke ervaring met dit soort? Op internet is de informatie best beperkt op wat algemene info na. Ook staat de soort niet in mijn boek van Harry Tomlinson.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76163

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Ik vind het een puik boompje, en een doel op zich.

1. Gezien de ronde bepotting is een aanzicht selectief, bijdraaien is immers mogelijk.
2. Qua pot zou een grotere diameter en wanneer mogelijk minder diep niet misstaan.
3. Heb zelf 0,5 / 1,5 a 2,5 jarige staan, groeien qua uitloop zeer traag / moeizaam tot niet.

Zeker een leuke soort om in de collectie te hebben, maar je kunt er qua vorming of snoei niet direct veel mee. Wanneer men zoals ik met zeer jong spul van start gaat wordt het een langlopend project. Uw exemplaar met dergelijke dikke taps lopende stam is jaloersmakend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76165

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan maar weinig informatie vinden over de soort, omdat de soort maar weinig als bonsai wordt gebruikt. Ze maken lastig zijtakken, het blad blijft over het algemeen vrij groot, en tenzij je goed mest, is het lastig om wat groei te krijgen.

Op dit moment zou ik de boom vooral gezond willen hebben. In een grotere pot zetten van het winter, want zoals het er nu bij staat is niet zo ideaal: De wortels liggen wat hoog. En als je de boom zonder blad hebt, kan je beter inschatten wat er aan takken in zit.

De beste bladverkleining krijg je, als ik het goed begrepen heb, door gedurende de winter de knoppen uit de bomo te breken. Die groeien dan terug. Iemand bij mij p de vereniging clait dat wel 3 keer in de winter te doen. En hij heeft idd wel vrij kleine bladeren. Overgens vind ik dat wel iets van later zorg. Ga eerst kijken hoe je wilt dat de boom er over 10 jaar bij staat Werk dan naar de uiste vertakking ed.

Maar zoals Hercules zegt, qua stam tapsheid is het een redelijke aankoop, zeker voor kastanje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76168

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Toffe boom, inderdaad.

Ik heb er een 4 tal, ook nog veel fijner.
Bedoeling is van van ene een bezem te maken. Omdat je ze zo veel ziet in het straatbeeld. Deze staat momenteel is volle grond om mooi dik te worden.

Tja, die vlekken op de bladeren. Zo zie je er in het straatbeeld ook veel. Het kan ook door een beestje komen. Soms zie je dat ze een geel lint rond de stam doen of bakjes in de bomen hangen om dat beestje te vangen. De naam weet ik wel niet.

Qua groei vind ik het niet tegenvallen.
Bij de mijne heb ik takken die 50cm gegroeid zijn.
Ik bemest inderdaad goed.
Maar als ik zie dat de boom stilvalt haal ik alle bladeren weg op 1 na op het uiteinde.
Dat heb ik 2x gedaan en zo 2x nog een groeispurt gekregen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76186

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben blij dat ik met mijn beginners oog in ieder geval niet de plank heb misgeslagen. De dikke voet en stam spraken me meteen aan toen ik hem zag. Ik ga hem vanmiddag even in een trainingsschaal zetten zonder aan de wortels te rommelen zodat het wat allemaal wat meer beschermd is deze winter. Op onderstaande site wordt gezegd dat de boom zeer winterhard is, maar dat ga ik natuurlijk niet zelf uittesten:

www.zeelandnet.nl/communities/bonsai/p/3...r-inheemse-bomen-als

Ik had voor de aankoop ook al wat oudere topics uit dit forum gelezen. Hieronder een topic van Oenes met ook veel handige tips en een erg mooie boom (benieuwd hoe het met die boom is):

www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/9019-nog-een-kastanje

En dan offtopic: Tom waar heb je die trainingsschalen vandaan? Ik heb terracotta kleur plastic schalen van de bonsaishop. Zijn goedkoop maar niet echt mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76188

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Deze heb ik gevonden op 2de hands. Ik heb er zo een hele hoop kunnen kopen voor een prijsje.

Als je ze nieuw wilt kun je bij de aveve ze vinden.
Wel moet je er extra gaten in maken, he.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76191

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
De vlekken van het blad zijn eerder aan de zijkant. Dat komt door een schimmel die zich vestigt op een (door de wind...) geschonden bladrand. Doet weinig echte schade, behalve aan het uitzicht.
De kastanje-mineermot legt haar eitjes in het blad en dat geeft vooral bleke ronde vlekjes over gans het blad. De besmetting kan zeer uitgesproken zijn. Zulk afgevallen blad is oorzaak van nieuwe besmetting na de winter. Afgevallen blad zo snel mogelijk verwijderen, dus niet op komposthoop. Bij bonsai kan bladsnoei, wat Tom om een andere reden aangeeft wel eens een gouden tip zijn. Te proberen waard. Dank je Tom voor de inspiratie! Ik heb vroeger al eens gezegd dat de rode paardekastanje blijkbaar minder aangetast wordt. Hoewel de besmetting nog elk jaar toeneemt. Aan het blad te zien heeft Tom vruchten gezaaid van een roodbloeiende variëteit. (Meestal geeft die bruine bolsters zonder stekels, wie wil zaaien kan nu al zo een variëteit zoeken). De hier besproken boom lijkt een gewone, witte, te zijn.
Paardekastanjes hebben ook steeds meer last van een schimmelziekte die de stam treft een daar een kleverige uitvloei veroorzaakt, nog niet gezien bij bonsai, maar zo'n boom zal wel niet tentoongesteld worden.
Googel eens op: paardekastanje, ziekten.
Ik zag vorige avond in de kuststreek nog een park bestaande uit veel (ik denk rode) paardekastanjes die bijna geen ziektetekens hadden. Reden? Zuivere zeelucht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76207

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Ik denk dat het ligt aan de soort Ivan.. Bij mij in Leiden zijn heel veel bomen aangetast door de mineermot. De rode variant heeft hier totaal geen last van.
Ook hier in de omgeving heel veel bomen die last hebben van de "bloederziekte" zoals Ivan al beschrijft. In Wageningen zijn ze er nog druk mee bezig voor onderzoek hiernaar.

Bladsnoei zou ik niet doen bij een kastanje. Tenminste niet volledige. De boom staat dan volledig stil en je kan wachten op de volgende lente. Voor een nieuw bladerdek. Want die komt er niet meer.
Menig persoon zegt in december de grote knoppen te verwijderen. Dit jaar bij mijn boom door omstandigheden pas in maart gedaan, Alle eindknoppen
erafgehaald!!!!!
Dit ga ik volgend jaar weer opnieuw doen. Wat een uitloop aan nieuwe knoppen op oud hout. En wat een bladverkleining.
Ik zal mijn topic binnenkort ook even updaten.

Mooie aankoop Stephan. Hou vol en neem het van de tips hierboven beschreven.

groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oenes.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76216

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Dank allemaal voor de input. De eindknoppen verwijderen had ik inderdaad ook gelezen in je topic, ben benieuwd.

In de foto's de grootste schaal die ik heb. Past misschien net qua breedte en lengte. Echter ik heb even voorzichtig gekeken hoe ver de wortelvoet doorloopt naar onder. In de 2e foto zie je een licht plekje, dit is een dikke wortel die flink naar onder loopt. Een platte schaal zoals op de foto gaat dan denk ik ook niet werken.

Ik ga deze winter op zoek naar een mooie diepere schaal. Zouden jullie ook een ovale schaal doen omdat de wortelvoet ook ovaal is?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76219

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
ELHO GREEN BASICS SCHAAL is verkrijgbaar in de kleuren zwart, groen en terra. Met de maten 27Dx11H / 33Dx14H / 38Dx16H. Toepasbaar als tijdelijk alternatief. Niet vergeten extra gaten in de bodem te maken ter bevordering van uitlekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren