Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76224

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De pot in de foto is te ondiep en zal idd nooit gaan passen.
Ovaal zou kunnen denk ik
www.bonsaipot.nl
Hier worden regelmatig nieuwe potten op geplaatst en ook de prijzen zijn ok vind ik zelf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76231

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

dennisfranx schreef : De pot in de foto is te ondiep en zal idd nooit gaan passen.
Ovaal zou kunnen denk ik
www.bonsaipot.nl
Hier worden regelmatig nieuwe potten op geplaatst en ook de prijzen zijn ok vind ik zelf


Bedankt voor de tip, dat zal wel regelmatig kijken worden. Ik zie namelijk dat er al heel veel op 'sold' staan.:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76233

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Stephan1991 schreef :

dennisfranx schreef : De pot in de foto is te ondiep en zal idd nooit gaan passen.
Ovaal zou kunnen denk ik
www.bonsaipot.nl
Hier worden regelmatig nieuwe potten op geplaatst en ook de prijzen zijn ok vind ik zelf


Bedankt voor de tip, dat zal wel regelmatig kijken worden. Ik zie namelijk dat er al heel veel op 'sold' staan.:P

Dat is waar maar je hebt nog wel ff voordat je hem nodig hebt!
Iwan roos webshop heeft ook wel betaalbare potten staan trouwens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 8 maanden geleden #76234

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Stephan1991 schreef :

dennisfranx schreef : De pot in de foto is te ondiep en zal idd nooit gaan passen.
Ovaal zou kunnen denk ik
www.bonsaipot.nl
Hier worden regelmatig nieuwe potten op geplaatst en ook de prijzen zijn ok vind ik zelf


Bedankt voor de tip, dat zal wel regelmatig kijken worden. Ik zie namelijk dat er al heel veel op 'sold' staan.:P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 3 maanden geleden #78134

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Een paar foto's geschoten van de boom in winterrust. Daarna de tips in het oude kastanje topic van Oenes opgevolgd en de grootste eindknoppen verwijderd. Over een paar maandjes verpotten en dan kijken hoe hij uitloopt. Vanaf daar verder een plan maken voor de boom.

www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/9019-nog-een-kastanje

Ik heb een plastic trainingsschaal voor de boom gekocht. Ik durfde het nog niet aan om een mooie echte schaal te kopen omdat ik de uiteindelijke benodigde diepte van de schaal nog niet kan inschatten. Hopelijk kan ik dat volgend jaar wel als ik de boom wat beter in beeld heb en hem een passende schaal kan geven. Voor nu ook bepaald dat de kant op foto 1 het vooraanzicht moet gaan worden, wat denken jullie?

Verder denk ik dat voor uitlopers moet zorgen op het smalle gedeelte onder de splitsing van de stam en boven de nebari. Als ik dit gedeelte verdik dan lijkt het veel beter.

Ps. Alle foto's zie ik dubbel, wat doe ik fout?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 3 maanden geleden #78135

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Als u het voornemen hebt eindknoppen te verwijderen, doe dit dan in het groeiseizoen. Door de zacht groene knop en/of het bijhorend steeltje tussen een bladpaar ( met aanwezige zij knoppen ) met een mesje weg te nemen.

De boom heeft nog dat zelfde groeiseizoen de tijd om de wond gedeeltelijk of geheel af te sluiten. Tevens verberg je zo de wond op de meest natuurlijke wijze. En geef je de twee aanwezige zij knoppen de tijd zich maximaal te ontwikkelen. In enkele gevallen lopen deze zelfs het zelfde jaar nog extra uit. Win-Win!

Links: Resulterend in natuurlijke taksplitsing [ verborgen snoeimethode ]



Rechts: Onnatuurlijke taksplitsing [ toegepaste snoeimethode ]

Als het wegnemen van de eindknoppen nu in de rust periode wordt gedaan, zit je met vele afgeknipte takken & open snoeiwonden. Welk voor lange tijd ( mogelijk zelfs meerdere jaren ) zichtbare indicatie geven van eerdere toegepaste snoei. Later wegwerken van dergelijke indicatoren kost u en de boom extra tijd.

Eveneens is de energie gestoken in de ontwikkeling van de verwijderde eindknoppen voor de boom verloren gegaan. Tevens is de kans dat de onder ontwikkelde knoppen zich alsnog ontwikkelen tot volwaardige knoppen kleiner.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 3 maanden geleden #78144

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Msh eens proberen met de foto's in te voegen?
Het is dan nog eens makkelijker voor ons ook om ze te zien. :lol:

Foto 1 lijkt me inderdaad een mooie voorkant.
Goeie keuze om de boom in een trainingsschaal te zetten.
Beter iets te groot dan te klein.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 3 maanden geleden #78145

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Sjors Boomschors schreef : Als u het voornemen hebt eindknoppen te verwijderen, doe dit dan in het groeiseizoen. Door de zacht groene knop en/of het bijhorend steeltje tussen een bladpaar ( met aanwezige zij knoppen ) met een mesje weg te nemen.

De boom heeft nog dat zelfde groeiseizoen de tijd om de wond gedeeltelijk of geheel af te sluiten. Tevens verberg je zo de wond op de meest natuurlijke wijze. En geef je de twee aanwezige zij knoppen de tijd zich maximaal te ontwikkelen. In enkele gevallen lopen deze zelfs het zelfde jaar nog extra uit. Win-Win!

Links: Resulterend in natuurlijke taksplitsing [ verborgen snoeimethode ]

Rechts: Onnatuurlijke taksplitsing [ toegepaste snoeimethode ]

Als het wegnemen van de eindknoppen nu in de rust periode wordt gedaan, zit je met vele afgeknipte takken & open snoeiwonden. Welk voor lange tijd ( mogelijk zelfs meerdere jaren ) zichtbare indicatie geven van eerdere toegepaste snoei. Later wegwerken van dergelijke indicatoren kost u en de boom extra tijd.

Eveneens is de energie gestoken in de ontwikkeling van de verwijderde eindknoppen voor de boom verloren gegaan. Tevens is de kans dat de onder ontwikkelde knoppen zich alsnog ontwikkelen tot volwaardige knoppen kleiner.


Dit advies kan je rustig negeren, aangezien het hier om bladverkleining bij een kastanje gaat. Eindknop verwijdering wordt wel degelijk in de winter gedaan, bij deze soort.

Overweeg om de boom in te korten. De boom heeft twee takken opgelijke hoogte. Hier de hoofdstam tot terug brenken geeft je een veel compactere boom, en een redelijk natuurlijk gevoel, denk ik. Dan wordt de voorkant uiteraard zoals in foto 3? 4?

Blijft een mooie wortelvoet hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 3 maanden geleden #78167

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hieronder de foto's in het bericht gevoegd, hopelijk zijn ze zo wat beter te zien.

De boom inkorten is inderdaad een goede optie, ik durf het alleen nu nog niet aan. :unsure:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Witte paardenkastanje - aesculus hippocastanum 5 jaren 3 maanden geleden #78191

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Door mij gestelde heeft inderdaad niks met enige bladverkleiningstechniek te maken, uitgaande deze boom in de opbouwfase verkeerd. Lijkt mij taak te gaan voor maximale groei van aanwezige takken, nieuwe takken & vertakkingen.

Vanwaar de keuze voor verfijning / bladverkleining tijdens de opbouwfase van een boom. Dit gaat in tegen gestelde doel. Ben benieuwd naar ieders ideeën hierover.

Zou tevens graag de boom in huidige staat aanschouwen, gewoon om te zien hoe deze er bij staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts