Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76394

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36


Dit is mijn pinus parviflora.
Foto genomen in november 2017
Deze heb ik afgelopen november aangeschaft en in het voorjaar verpot.
Nu ken ik de uitspraak dat je een pinus slechts eens per jaar mag beledigen.

Zou het echt veel kwaad kunnen om de takken nu al te gaan bedraden in plaats van in het voorjaar?

Ik merk dat de groei er niet meer zo in zit dan in het begin van dit jaar dus mij lijkt het nu een beter moment dan in het vooraar omdat het draad nu dus niet zo snel ingroeit en dus langer kan blijven zitten zodat de takken beter op hun plek blijven.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by SchoenmakersChristian.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76406

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

SchoenmakersChristian schreef : Zou het echt veel kwaad kunnen om de takken nu al te gaan bedraden in plaats van in het voorjaar?.


Ja.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsteenaart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76409

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Kort en krachtig. Duidelijker kan het antwoord niet. Maar kan dit ook onderbouwd worden?
Ik weet dat bedraden stress veroorzaakt maar is dit echt zo hoog dat de boom hiervan het loodje legt na een half jaar volledig met rust te zijn gelaten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76411

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Of hij er van zal dood gaan durf ik niet te zeggen, maar van een parviflora word gezegd dat je deze maar 1 keer per stress kan/mag geven. Dit word niet voor niets gezegd. De boom zal er dus last van hebben. De mensen die dit bekend hebben gemaakt zullen dit hebben ontdekt door trail and error.

Mocht je boom het wel overleven dan bestaat de kans dat de bedrading littekens achter laat als je takken nog dikker worden gedurende het laatste restje van dit groei jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bijlles.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76412

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36

Bijlles schreef : Of hij er van zal dood gaan durf ik niet te zeggen, maar van een parviflora word gezegd dat je deze maar 1 keer per stress kan/mag geven. Dit word niet voor niets gezegd. De boom zal er dus last van hebben. De mensen die dit bekend hebben gemaakt zullen dit hebben ontdekt door trail and error.

Mocht je boom het wel overleven dan bestaat de kans dat de bedrading littekens achter laat als je takken nog dikker worden gedurende het laatste restje van dit groei jaar.


Je eerste punt klinkt logisch.

Het tweede punt ben ik het deels mee oneens. Bedrading moet je regelmatig op ingroei controleren om dit te voorkomen. Wanneer dit goed gedaan word is er dus niets aan de hand lijkt mij.

Ditzelfde zou in het voorjaar ook kunnen gebeuren dus wat dat betreft maakt het moment van bedraden weinig verschil.

Het ging mij meer over of het bij de boom problemen kan/zou veroorzaken als ik nu, na een half jaar rust, de boom zou bedraden juist om ingroei van draad te voorkomen.
Hij heeft dit jaar behoorlijk wat vertakkingen gemaakt dus ik verwacht, wanneer deze allemaal verder gaan groeien, aankomend jaar redelijk wat diktegroei.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76413

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Pinus parvifolia geen ervaring mee....
Wel al mijn andere conifeer/dennen merk ik dat ze juist in het najaar (van nu tot bladval) het meeste verdikken, ik zou zelf even wachten tot het winter is hierdoor is de sapstroom weer op een laag pitje en zit het cambium wat strakker om het hout heen en is er minder kans op het beschadigen ervan met het bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76415

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Bomen hebben een bepaalde hoeveelheid reserves om schade aan te kunnen. Dennen zijn erg gevoelig rondom verpotten en dit kost ze heel veel energie. Daar gaat nu eenmaal tijd overheen om die energie niveaus weer op te bouwen. Gaat de boom dood? Niet per se. Maar verlies van takken, verlies van groeikracht... Uiteindelijk is bij bonsai het devies dat je over het algemeen sneller bij een goede boom bent als je het rustig aan doet en alleen aan de boom werkt als deze topfit is.

Als jij net een arm hebt laten amputeren, vraag je ook even een jaartje rust voor je weer een maraton loopt, toch?

Ik heb zeer veel problemen met dennen gehad. Ik heb nu een den waar ik me strikt aan de 1 ding per jaar hou, en nu leeft deze alweer 4 jaar zonder problemen.

Hetzelfde geldt overigens voor taxus. Taxus heeft 2 jaar nodig na uitgraven om weer aan de echte groei te komen. Daar wordt 3 jaar rust geadviseerd na opgraven om tot een boom te komen die sterk genoeg is om werk te verrichten. Ik heb het zelf gezien met de boom van de wedstrijd. Die heeft in een jaar te veel klappen gehad. Hij leeft nog, maar echte groei heeft de boom dit jaar niet laten zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76417

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Hier kan ik mij in vinden. Dan laat ik hem nog lekker met rust.
Heb nog genoeg ander materiaal om lekker mee te prutsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76430

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76

SchoenmakersChristian schreef : Het tweede punt ben ik het deels mee oneens. Bedrading moet je regelmatig op ingroei controleren om dit te voorkomen. Wanneer dit goed gedaan word is er dus niets aan de hand lijkt mij.

Ditzelfde zou in het voorjaar ook kunnen gebeuren dus wat dat betreft maakt het moment van bedraden weinig verschil.

Het ging mij meer over of het bij de boom problemen kan/zou veroorzaken als ik nu, na een half jaar rust, de boom zou bedraden juist om ingroei van draad te voorkomen.
Hij heeft dit jaar behoorlijk wat vertakkingen gemaakt dus ik verwacht, wanneer deze allemaal verder gaan groeien, aankomend jaar redelijk wat diktegroei.


Als je een boom bedraad hebt en deze regelmatig controleert is altijd goed. Maar zoals gezegd mag deze boom maar 1 keer per seizoen stres geven. Nu wilde je dit al 2 maal gaan doen, wat al een risicootje is. Maar stel dat je het bedraden wel doet en hij onder vind er weinig tot geen hinder van en doet zijn ding en dan blijkt bij controle dat je draad littekens gaat achter laten, dan zou je de bedrading moeten verplaatsen, dat betekend stres moment nummer 3 in 1 jaar.

Maar goed, ik las al dat je toch gaat wachten tot volgend jaar dus discussie is eigenlijk niet meer nodig ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pinus parviflora 5 jaren 8 maanden geleden #76434

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165

Bijlles schreef :

SchoenmakersChristian schreef : Het tweede punt ben ik het deels mee oneens. Bedrading moet je regelmatig op ingroei controleren om dit te voorkomen. Wanneer dit goed gedaan word is er dus niets aan de hand lijkt mij.

Ditzelfde zou in het voorjaar ook kunnen gebeuren dus wat dat betreft maakt het moment van bedraden weinig verschil.

Het ging mij meer over of het bij de boom problemen kan/zou veroorzaken als ik nu, na een half jaar rust, de boom zou bedraden juist om ingroei van draad te voorkomen.
Hij heeft dit jaar behoorlijk wat vertakkingen gemaakt dus ik verwacht, wanneer deze allemaal verder gaan groeien, aankomend jaar redelijk wat diktegroei.


Als je een boom bedraad hebt en deze regelmatig controleert is altijd goed. Maar zoals gezegd mag deze boom maar 1 keer per seizoen stres geven. Nu wilde je dit al 2 maal gaan doen, wat al een risicootje is. Maar stel dat je het bedraden wel doet en hij onder vind er weinig tot geen hinder van en doet zijn ding en dan blijkt bij controle dat je draad littekens gaat achter laten, dan zou je de bedrading moeten verplaatsen, dat betekend stres moment nummer 3 in 1 jaar.

Maar goed, ik las al dat je toch gaat wachten tot volgend jaar dus discussie is eigenlijk niet meer nodig ;)


Los van of je het nu doet of later doet. Je draad moet iets ingroeien om de takken te fixeren. Dat groeit er weer uit met de tijd.
En draad verplaatsen zou ik zeker niet doen. Erop, iets laten ingroeien en eraf en dan een tijd wachten tot de boom voldoende hersteld is om weer te bedraden. Hoe langer de draad erop kan blijven, hoe beter, dus best inderdaad niet in het groeiseizoen of het kan zijn bij sommige soorten dat hij er na een paar weekjes weer afmag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts