Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82124

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Kunnen jullie mij helpen en vertellen welke Pinus soort dit is?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82126

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou zeggen een witte den, pinus parvifolia oid

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82127

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt Leatherback!

Ik heb nog een aansluitende vraag. Nu ik beter naar de foto's kijk zie ik dat er flinke littekens zitten op het verloop van de stam door ingroei van de daad. Deze week ga ik de boom ophalen, maar twijfel nu wel erg over de koop. Hoe lang duur het normaal voordat dit soort littekens genezen en verdwijnen?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82128

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Volgens mij komen de foto's niet helemaal goed door, dus bij deze nogmaals :-)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82129

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4717
  • Ontvangen bedankjes 1162
Hoelang is een moeilijk te beantwoorden vraag.
Het zal van enkele factoren afhangen zoals, laat je de boom een tijdje ongeremd groeien of ga je eraan snoeien, bedraden, verpotten, ...

Als je zelf de boom ooit zult bedraden zul je de draad ook moeten laten ingroeien om de tak te fixeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82130

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

Tom Haest schreef : Hoelang is een moeilijk te beantwoorden vraag.
Het zal van enkele factoren afhangen zoals, laat je de boom een tijdje ongeremd groeien of ga je eraan snoeien, bedraden, verpotten, ...


Ik was wel van plan om in ieder geval de zij takken te gaan bedraden en vormen maar dat zou dus geen goed idee zijn nu? Verpotten wilde ik dan een jaar uitstellen. Wat zou je adviseren? Eert laten groeien zodat de littekens verdwijnen, en zo ja, hoe lang ongeveer? En wordt het daarnaast dan geadviseerd om de Pinus in een grotere container te plaatsen?

Tom Haest schreef : Als je zelf de boom ooit zult bedraden zul je de draad ook moeten laten ingroeien om de tak te fixeren.


Dit begrijp ik niet helemaal. Zou je dit voor mij kunnen toelichten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82131

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Topsloth schreef :

Tom Haest schreef : Hoelang is een moeilijk te beantwoorden vraag.
Het zal van enkele factoren afhangen zoals, laat je de boom een tijdje ongeremd groeien of ga je eraan snoeien, bedraden, verpotten, ...


Ik was wel van plan om in ieder geval de zij takken te gaan bedraden en vormen maar dat zou dus geen goed idee zijn nu? Verpotten wilde ik dan een jaar uitstellen. Wat zou je adviseren? Eert laten groeien zodat de littekens verdwijnen, en zo ja, hoe lang ongeveer? En wordt het daarnaast dan geadviseerd om de Pinus in een grotere container te plaatsen?

Tom Haest schreef : Als je zelf de boom ooit zult bedraden zul je de draad ook moeten laten ingroeien om de tak te fixeren.


Dit begrijp ik niet helemaal. Zou je dit voor mij kunnen toelichten?

als ik zo vrij mag zijn dan antwoord voor Tom even: Om een tak zonder draad te laten staan in de richting die bedraad is, is er diktegroei nodig. Zeker bij dennen kan t wat langer duren voordat de tak gefixeerd is. Daarom is het zinvol om de draad te laten ingroeien, anders heeft het bedraden uiteindelijk niet zoveel zin. Dit is trouwens dezelfde reden waarom o.a. Dennen met koper bedraad worden: koper is sterker dan aluminium , en groeit wat minder snel in...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82132

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord Marco!

Hoe kijken jullie naar de littekens op de stam van de bijgestuurde foto's van de Pinus? Is dit een logisch en geoorloofd gevolg van fixatie of heeft de draad er echt te lang opgezeten? En is de algemene verwachting dat deze littekens uiteindelijk zullen genezen?

Ik heb vooralsnog geen ervaring met een Pinus dus probeer uiteraard te beoordelen of deze boom nog steeds een goede koop is, en ook op wat voor termijn ik aan de slag kan gaan met het vormgeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82133

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931

Topsloth schreef : Bedankt voor je antwoord Marco!

Hoe kijken jullie naar de littekens op de stam van de bijgestuurde foto's van de Pinus? Is dit een logisch en geoorloofd gevolg van fixatie of heeft de draad er echt te lang opgezeten? En is de algemene verwachting dat deze littekens uiteindelijk zullen genezen?

Ik heb vooralsnog geen ervaring met een Pinus dus probeer uiteraard te beoordelen of deze boom nog steeds een goede koop is, en ook op wat voor termijn ik aan de slag kan gaan met het vormgeven.

Tom heeft daar toch al antwoord op gegeven?
Ik wil je trouwens even meegeven dat een Pinus Parviflora niet de makkelijke soort is.. Erg gevoelig voor te natte voeten. Daardoor wat minder geschikt voor ons klimaat..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82134

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

Marco buijsman schreef : Tom heeft daar toch al antwoord op gegeven?


Ik las Tom zijn antwoord meer als een algemeen weetje bij het fixeren van een Pinus en niet direct als een beoordeling van de littekens op de bijgestuurde foto's. Maar uit jouw reactie kan ik dus aflezen dat het ook in dit geval gewoon onderdeel is van het proces.

Marco buijsman schreef : Ik wil je trouwens even meegeven dat een Pinus Parviflora niet de makkelijke soort is.. Erg gevoelig voor te natte voeten. Daardoor wat minder geschikt voor ons klimaat..


Dat had ik inderdaad al gelezen maar ik heb de boompjes op een balkon staan en daardoor niet in de regen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren