Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82135

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2411
  • Ontvangen bedankjes 932
een balkon heeft sowieso een ander microklimaat dan een open tuin. Bijvoorbeeld door het veel minder aanwezig zijn van ochtenddauw, veel meer wind, en afhankelijk van de ligging warmer of kouder, donkerder door het balkon/dak daarboven.. Een Den houdt wel van ochtenddauw, veel licht en zon. Voldoet je balkon daaraan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82136

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

Marco buijsman schreef : een balkon heeft sowieso een ander microklimaat dan een open tuin. Bijvoorbeeld door het veel minder aanwezig zijn van ochtenddauw, veel meer wind, en afhankelijk van de ligging warmer of kouder, donkerder door het balkon/dak daarboven.. Een Den houdt wel van ochtenddauw, veel licht en zon. Voldoet je balkon daaraan?


Ik ben mij er terdege bewust van dat een balkon een andere situatie geeft dan een tuin. Echter probeer ik wel gewoon met verschillende bomen te werken binnen de gestelde kaders van een balkon. Het zal mijn algemene kennis en leerproces sowieso alleen maar ten goede komen. Met vallen en opstaan dus ;)

Kijkende naar mijn specifieke situatie: het balkon is voor de helft een Loggia, de andere helft is buitenpandig. De boompjes staan in het buitenpandige gedeelte, verhoogt op een tuinbank zodat ze met de top net de rand aan tikken van het balkon. Daardoor vangen ze sowieso geen volle wind. De voorkant van het balkon is licht-doorlatend en daarnaast schijnt er van zowel de voorkant als beide zijkanten daglicht op de bomen. Het is daardoor altijd relatief licht op ons balkon.

Verder is er ochtendzon tot ongeveer 14:00 uur. Ochtenddauw zal sowieso bij mij in mindere mate aanwezig zijn dan in het geval van een tuin, maar ik moet dit nog even goed onderzoeken zo gauw het kouder wordt. Is ochtenddauw misschien te stimuleren op een balkon door meer planten te plaatsen? Of misschien een grote bak met water?

Zijn er verder andere Pinus soorten die je mij eerder zou adviseren dan de Pinus Parviflora, denkende aan mijn persoonlijk situatie? Bijv de grove den?
En denk je dat een Juniperus Chinensis goed kan gedijen in deze situatie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82138

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0

Topsloth schreef :

Marco buijsman schreef : Bijv de grove den?


Dat is zeker geen goede optie voor op een balkon lees ik zelf al :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82139

  • Topsloth
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 0
sorry verkeerde manier van quote'en

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wat voor Pinus is dit? 4 jaren 7 maanden geleden #82140

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2411
  • Ontvangen bedankjes 932
een Juniperus is sowieso een wat vergevingsgezindere soort dan een Pinus,...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts