Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83042

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb vandaag een kleine Acer Pseudoplatanus gekocht. Ik heb gelezen dat dit niet de beste soort voor bonsai is omwille van geringe bladverkleining en lange internodiën, maar voor 15€ leek me dit een mooie koop voor een beginner. Volgens de verkoper (hij leek er toch het een en ander over te weten) kunnen de bladeren met de jaren tot 3/4 verkleind worden.

Nu zou ik wat meningen willen vragen over welke richting ik ermee uit kan. Zelf had ik gedacht er een Moyogi van te maken. In de stam zit reeds een bocht. Als ik de tak boven de snede laat uitgroeien tot verlengde van de stam, heb ik een tweede bocht. Volgens de richtlijnen moet aan elke buitenbocht een tak zitten, wat hier bij de onderste bocht niet het geval is. Maar ik heb er nog gezien waar dit ook niet is.

Wanneer en hoe zou ik nu best tewerk gaan?

Volgens de verkoper mogen ongewenste takken nu verwijderd worden. Zou ik dat al doen of is het beter om hem eens een seizoen goed te laten uitgroeien zoals hij is?

De boom staat 1,5 jaar in deze pot. Onderaan komen er als enkele wortels uit. Volgens de verkoper kan ik hem hier gerust nog enkele jaren in laten staan, tenzij ik van plan ben hem hard te laten uitgroeien. Zou het eventueel nuttig zijn om hem in het voorjaar in een trainingspot te zetten om meer oppervlakkige wortels te kweken?

Betreft de stamdikte: onderaan is hij ongeveer 2cm dik. Als ik de boom dan max 24cm hoog laat worden, zitten de verhouding goed (1:12). De bovenste aftakkingen (aan de snede op het 2de stamdeel) zitten op 18cm. Dus lijkt me dat hij niet echt moet verrijken om een mooie boom te worden?
Het tweede stamdeel moet nog wel verdikken. Hoe zorg ik ervoor dat dit sneller verdikt dan de andere takken?

Dan nog even betreffende de standplaats: Het is een buitenboom, dus waarschijnlijk gaat dit ook de meest ideale standplaats zijn. Maar ik heb een veranda met enkel glas en niet-geïsoleerd dak, waardoor het daar bijna buitentemperatuur is. Er is veel lichtinval. Mijn voorkeur zou hier naar gaan omdat ik hem dan meer zie staan. Is dit ok of is écht buiten toch beter?

Alvast bedankt voor de reacties. Ik ben enthousiast om er aan te beginnen!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83048

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik denk dat je bij deze soort best een grote dikke boom kweekt eer je er echt bonsaitechnieken op los laat.
Zodanig dat de bladgrote wat overeenkomt me de boom.

Voor nu kun je hem msh wel in je veranda zetten, maar eens het voorjaar is zou ik hem toch echt wel buiten zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83049

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb ondertussen veel topics gelezen over deze soort en heb die bedenking ook al gemaakt.

In de tuin van mijn ouders staan verschillende bomen van deze soort die daar eigenlijk als 'onkruid' ontstaan zijn. Deze hebben al wel redelijk dikke stammen. Ik denk dan ook dat ik met die bomen veel sneller een grote bonsai kan maken die in verhouding is met de bladeren. Dit boompje zal waarschijnlijk nog enkele jaren de volle grond in moeten dit te kunnen verwezenlijken.

Daarom had ik gedacht om dit boompje toch al sneller te vormen en dan alles op bladverkleining zetten. Al weet ik niet in hoeverre dit gaat lukken...

Misschien nog een vraagje: is er nog een manier om tapsheid te bekomen in de stam? Ik heb geen takken die hiervoor kunnen zorgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83057

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een plant van deze soort zal scheuten lager op de stam maken als hij goed groeit en eventueel sterk gesnoeid wordt. Dus dat is een optie. Maar met deze soort.. Bezint eer ge begint.

Ik heb de boom uit dit draadje ook nog steeds, en heb nog steeds niet de moeite genomen hem uit de volle grond te halen. ik ben nog niet overtuigd dat het mooi kan gaan worden. En let even op de tijdslijn van dat draadje..

www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/6288-a...tanus-special-davids

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83060

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Dat draadje had ik ook al helemaal gelezen. Dat is 7 jaar geleden opgestart...
Dat bevestigt alleen maar mijn stelling dat dit boompje voor jaaaaren de grond in moet om er een 'grote' boom van te maken.
Daarom zou ik er nu toch al iets gerichter mee willen doen. Die grote bladeren neem ik er dan maar bij. en van zodra ik vind dat het mooi gevormd is, kan ik proberen aan bladverkleining doen. En als dit echt niet lukt, heb ik in de winter een mooie bonsai en in de zomer een mooi struikje :-)

Dan heb ik volgens mij 2 opties om verder te vormen:

1) Een soort bezemstijl, maar dan met een gebogen stam. Aangezien die ene zijtak al is ingekort, zal ik de primaire takken vrij kort moeten maken. Of ik moet die tak wegnemen om daar een nieuwe primaire tak te kweken.
[/i]

2) Moyogi-stil. De stam laten verlengen door de gele tak. En het boompje naar rechts kantelen zodat de top boven het midden van de stamvoet komt. Dan de rechter tak naar beneden trekken en hopen dat er t.h.v. de onderste buitenbocht nog een tak gaat groeien.
Maar hoe laat ik die gele tak verdikken?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83061

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Als je hem in de volle grond wilt zetten zou ik nu niets doen.
Heel het jaar eraf blijven en volgende winter herbekijken of tussen door msh de takken weghalen op plaatsen waar er omgekeerde tapsheid dreigt te ontstaan door teveel takken uit dezelfde plaats of op gelijke hoogte. Sneller verdikken zal hij doen door te laten groeien, we hebben het dan over meters.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83062

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat je het probleem met de soort niet helemaal begrijpt :)

Het is niet alleen dat de bladeren groot blijven (Wat dicteert dat je een dikkere stam nodig hebt om het geheel er realistisch uit te laten zien). Ook zijn de ruimtes tussen de plekken waar zijtakken kunnen ontstaat, de internoden, groot. Dit betekent dat je ook maar zeer moeizaam vertakking kan opbouwen. Daarmee wordt het ook in de winter nooit meer dan een stam met grove takken.

Ik vrees echt dat dit een plant is die veel meer frustratie dan lol op gaat leveren. Om daar je tijd in te steken terwijl je ook met bv een veldesdoorn aan de slag kan die uitermate geschikt is.. Zie ook de feedback in eerder geposte draadje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83064

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ergens denk ik dat je dat erbij moet nemen als je met deze soort wilt werken.
Zelf zou ik er wel niet aan beginnen.
Niet iedere boom of soort hoeft een hele fijne vertakking te hebben
Een eik zal ook niet vertakken zoals een esdoorn. Wel beter dan deze soort.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83065

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Heb het 8 jaar geprobeerd met deze soort en opgegeven. Precies om de redenen die Jelle hierboven beschrijft.
groet,
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Pseudoplatanus (gewone esdoorn) 4 jaren 3 maanden geleden #83066

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heeft de Noorse Esdoorn (Acer platanoides 'Autumn Blaze') ook lange internoden? / moeilijk voor bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren