Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88496

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
In dit topic ga i vervolgens verschillende van mijn bomen posten.
Ik ben dus geen krak in verfijning en inzicht dus wat opbouwende kritiek is welkom.
Als eerste mijn hinoki cypres die heb ik nu terug wat in vorm gezet.

Vervolgens een jonge pinus paviflora die ik met de trekker techniek wat verdikking ben aan hett laten krijgen.
Hij is al gevormd en ik twijfel om komend voorjaar de trekker weg te halen en hem in een bonsai pot te zetten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88497

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Vervolgens mijn camelia die ik in volle grond opkweekte maar nu 2 jaar in training heb. Dan een pinus mugo in cascade die ook pas wat verfijnd is door gedeeltelijke bedrading. .Nu nog 2 cypressen een blauwe uit zaad nu 12 jaar .Deze zaaide ik bij de geboorte van mijn jongste zoon.
De andere (literati) komt van uit een plantenbak bij mijn ouders aan die is wel nog veel werk voor verfijning



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88498

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Nog enkele
Mijn 2 jeneverbessen .
Aan de gold variant weet ik buiten wat vormsnoei en wat naar originele vorm bedtaden niet dadelijk wat gedaan.
De grote is een verhaal appart deze stond voor het klooster van het rusthuis waar ik werk en volgens de laatste zuster die er nog is heeft zij hem daar altijd weten staan.
Hij moest weg omdat de tuin werd verfraaid.
De hoofdstam had 2 dikke vertakkingen en vormde zo een T vorm eentje heb ik weg gehaald en de andere vervorgens meer gebogen.
Nu zou ik bij deze de top nog meer zien te kantelen naar links en ik ben tevreden.
Maar dit word moeilijk die top zal ik moeten spijten (met bijtel of elektrische wipzaag ?) Dan in raffia dikke draad errond en hopelijk lukt het dan.
Waneer zou ik deze operatie best doen ? Nu de boom in rust is ?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88499

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
En nog enkele dennen.
Een mugo die ook in de tuin stond en nu 2 jaar in training.
Een specialeke pinus strobus deze heeft wel lange naalden wat een wat warrige indruk geeft.
Die heeft zwak gestaan vorig jaar en de top heeft daaronder veel geleden.
En een pinus sylvestris in literati stijl.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88500

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
En nog enkele dennen.
Een mugo die ook in de tuin stond en nu 2 jaar in training.
Een specialeke pinus strobus deze heeft wel lange naalden wat een wat warrige indruk geeft.
Die heeft zwak gestaan vorig jaar en de top heeft daaronder veel geleden.
En een pinus sylvestris in literati stijl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88501

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
En dan nog mijn cedrus die ook jaren in de tuin stond .
Wie goed oplet ziet dat in de boom 2 paralle takken waren een is verwijdersd en een andere tak is naar die positie gebogen om de plaats op te vullen.
Bij deze boom moet er ook nog veel verfijnd worden en jins gemaakt.
Ik twijfel ook om er shari op te maken om meer stambeweging te dimuleten.


En een buxus die vroeger nog als jonge scheut van.bij mijn grootouders uit de tuin kwam ruim 30 jaar terug vermoed ik .
Vergis je niet in de loofkleur want deze boom is dus niet dood .
Elk jaar maakt hij deze kleur loof als de winter naderd
Ook aan deze is nog veel werk.
Hopelijk lukt het mij om komend jaar meer loof op deze boom te krijgen .
Hij krijgt ook een andere pot in het voorjaar.

DUS LAAT JULLIE MENING MAAR EENS HOREN

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by stevens.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88512

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Is er niemand die een mening of raad heeft i.v.m mijn getoonde bomen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88515

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Jurgen, veel bomen die om commentaar vragen. Daar gaan we! (Met mijn ideeën!!)

De Hinoki: sommige takken , waaronder de 1e rechts en anderen zou ik niet extreem naar de stam buigen, dus iets meer van de stam af en niet te veel kronkels in de takken. De stam heeft ook niet van die extreme buigingen. Dat moet ongeveer hetzelfde zijn. Verder de top niet in een bolletje maar meer in piramide-vorm vormen en snoeien.

Pinus: Nog een jonge boom die veel meer tijd nodig heeft om stamdikte en meer groen te maken. Goed mesten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88516

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Vervolg:

Camelia: ik zou de stam nog een aantal jaren meer dikte laten krijgen en als het dan zover is inkorten.

Pinus Mugo cascade: de stam en takken zijn niet heel erg goed te zien, maar van wat ik kan zien: meer plateau-vorming en negatieve ruimten tussen de plateau's, alsmede fijn-bedrading. De nebari en stamaanzet zijn niet duidelijk maar ik denk dat er een aantal wortels aan 1 zijde zijn weggehaald. (Misschien is dat jammer? Daar hadden de wortels gejind kunnen worden met het idee van een omgevallen boom) Waar de stam de grond ingaat mag hij wel meer massa hebben.

Cypres 1: Meer plateau-vorming (ook nijpen) en top uitwerken.

Cypres litarati: De stam heeft een omgekeerde tapsheid, daar zou wat freeswerk kunnen helpen. De top is veel te vol, daar moet denk ik een selectie plaatsvinden van takken en weer plateau's maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88517

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Hey bedankt voor je reactie op enkele van mijn bomen.
De hinoki zal ik die tips toepassen.
De kleine paviflora wou ik komend voorjaar in een bonsai pot zetten maar zal dan zeker de trekker laten zitten en goed bemesten.
De tips op de cypressen zal ik ook toepassen.
De camelia was wel al de bedoeling om te reduceren zowel in hoogte als breedte maar dan moet er eerst wat meer loof op komen.
De cascade mugo zal ik dan proberen meer open ruimte te creëren ,hij is inderdaad niet meer van veel stamdikte voorzien.
Hij had eerst een heel deel dood hout op zijn oude hoofdstam maar dat was rot geworden en heb ik dus moeten weghalen.
Comentaar op de rest mag ook nog volgen hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren