Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88518

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Hey bedankt voor je reactie op enkele van mijn bomen.
De hinoki zal ik die tips toepassen.
De kleine paviflora wou ik komend voorjaar in een bonsai pot zetten maar zal dan zeker de trekker laten zitten en goed bemesten.
De tips op de cypressen zal ik ook toepassen.
De camelia was wel al de bedoeling om te reduceren zowel in hoogte als breedte maar dan moet er eerst wat meer loof op komen.
De cascade mugo zal ik dan proberen meer open ruimte te creëren ,hij is inderdaad niet meer van veel stamdikte voorzien.
Hij had eerst een heel deel dood hout op zijn oude hoofdstam maar dat was rot geworden en heb ik dus moeten weghalen.
Comentaar op de rest mag ook nog volgen hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88519

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Vervolg:

De 1e Juniperus is een beetje soft-focus geworden. zodat je de details niet kan zien. Is het nu 1 stam of zijn het er 2?
De hoofdstam is vrij recht en daardoor minder interessant. Misschien moet daar ook een frees op worden losgelaten? De top mag ook iets luchtiger zijn en uitgewerkt worden.

De Juniperus literati: Hier heb ik al eerder advies voor gegeven. 2e stuk stam te recht, misschien splitsen met takkensplijter en buigen, verder tapser laten uitlopen naar de top.
De "operatie" in het najaar, dan staat de groei nagenoeg stil. iig niet als het vriest! Verder plateau-vorming maken.
Als alles goed wordt uitgevoerd, kan dit best een leuke boom worden!
Groet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88521

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
Vervolg:

3 Pinussen:

Mugo: Aan de onderzijde van de boom is het een wirwar van takken, daar moet iets aan gedaan worden, misschien moet er wel een tak weg. Om echt een goed oordeel te kunnen vellen, moet je de boom voor je zien.
Verder staan er diverse takken recht tegen over elkaar, daar zal er waarschijnlijk af en toe ook 1 weg moeten.
Het zou best wel een goed idee zijn (denk ik) om de boom in te korten gezien zijn saaie rechte stam (bovenste helft) en een nieuwe top maken. Ook sommige takken mogen met een ander model een stuk korter.

Strobus: Een nieuwe top maken of een complete nieuwe jintop, dus een jintop boven het groen laten uitkomen, wat in de natuur ook veel voorkomt.
Verder moet de boom ( en natuurlijk alle bomen) goed worden bemest.

Sylvestrus literati: Ik denk dat van deze boom een andere literatie gemaakt kan worden wat hem interessanter zal maken.
Namelijk het bovenste stam-gedeelte in fasen naar beneden buigen. In ieder geval de tak die in de binnenbocht van de knik groeit, wegnemen en betere plateau's vormen.

Groet Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88522

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 389
  • Ontvangen bedankjes 162
en de laatste 2:

Cedrus: Omdat de boom vrijwel recht is, zou ik er een rechtopgaande stijl (Chokkan) en geen hellende stijl (Shakkan) van maken. Maar dat is mijn idee.
Verder valt mij op dat sommige takken heel erg omlaag hangen en zo dus andere takken in het zicht kruisen. Ik weet niet of daar een reden voor was ? Ik denk dat het beter is de takken die op nagenoeg dezelfde hoogte van de stam zitten, in dezelfde positie te hebben als andere.
Ook weer diverse tegen over elkaar staande takken, waarvan er af en toe 1 zal weg moeten.
Meer plateau-vorming en negatieve ruimten creeëren (ruimten tussen de plateau's onderling) en de fijnbedrading.

Buxus: Ik zou zelf lager op de stammen vanaf 1/3 hoogte, gerekend vanaf de nebari, ook takken laten groeien. Ik vind het nu niet natuurlijk overkomen. Maar ieder z'n ding.

Ik denk dat je met veel (juist) bemesten en een juist substraat al een hoop zal winnen, wat betreft betere groei van stam, takken en groen.

Veel succes, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jurgen zijn bomen / opbouwende kritiek gevraagd 3 jaren 4 maanden geleden #88524

  • stevens
  • stevens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64
Nogmaals bedankt voor je mening.
En ja die opmerkingen van de grote literati jeneverbes was wat ik dus ook van plan was laar mezelf misschien niet duidelijk verwooord.
De cedrus heeft van die diep gebogen takken omdat ik zo dacht meer het loof bij de stam te krijgen en niet het paraplu effect wat de buxus al wat heeft.
Ook bij de hinoki heb ik de takken proberen dichter bij de stam te brengen door buigen en bochten gezien er soms geen loof stond dicht bii de stam (meer uitlopers op de uiteinde).
Die open ruimtes dat is een zwak punt bij mij blijkbaar
Alle voorstellen zijn zeker iets waar ik mee wil werken maar dus nog aardig veel werk voor de boeg.

Hier nog eentje waar ik vandaag aan gewerkt heb.
Miijn boulevard Cypres.

i

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren