Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Ulmus bespreking. 3 jaren 5 maanden geleden #88575

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ofschoon ik nog maar twee jaar met Bonsai bezig ben heb ik toch de moed gevat om mijn Ulmus bezempje onderwerp van een Boombespreking te maken.De boom is nu zo'n twee jaar in mijn bezit, het was een geschenk van een goede vriend. Het is een zogenaamde "mall-sai" met helaas wat overduidelijke fouten. De top is er door de kweker nogal rigoureus afgehaald. Aan één kant is er geen enkele tak ontwikkeling. Ik heb geprobeerd met bedraden andere takken naar voor te halen om het gat te dichten, maar dat werkte niet echt lekker. Daarna heb ik de keuze gemaakt om van dit gat de voorkant van de boom te maken wegens mooi zicht op de stam.

Ook de nebari is niet optimaal. Aan de rechterzijde groeit een lelijke uitloopwortel die de boel bederft qua uitzicht en balans. Dit wil ik in het voorjaar bij de verpotting aan gaan pakken. Heb geïnvesteerd in zowel de Beginner's als Gevorderden online cursus hier op de site om mijn kennis van het e.e.a. te vergroten.

De boom staat het gehele jaar buiten (heb hem alleen voor de foto even naar binnen gehaald). In de lente/ zomer op het balkon op het Zuiden zodat hij lekker veel licht en warmte krijgt. Tijdens de hete uren verplaats ik hem naar de schaduw zodat de boel niet oververhit/ verbrandt. In de winter staat hij in een nis op het noordelijk balkon. Hij staat in 1/3 Akadama en 2/3 voor-gemengde bonsaigrond van de Web-store hier. Als mest krijgt hij Matsu Bio-green tijdens het groeiseizoen.

Met de pot keuze probeerde ik een balans aan te brengen met de kleur en ronde vorm om de masculiniteit van de boom wat te verzachten. De pot is sierlijk, maar ook robuust genoeg om de boom te complementeren.

Mijn visie voor de boom is een bolvorm die aan de rechterkant naar onder wat uitloopt in een punt om een "windswept" gevoel over te brengen. Hij staat nog maar aan het prille begin van zijn ontwikkeling, maar toch ben ik blij met de vorderingen die al gemaakt zijn.


Dit is hoe de boom eruit zag toen ik hem kreeg. Dit is de boom twee jaar later.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bespreking. 3 jaren 5 maanden geleden #88576

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4


Dit is de overwinter plaats. Alsof ze het er voor gebouwd hebben toen^^



Bovenkant boom. Er is goed te zien hoe er aan één kant nauwelijks tak groei is.



De nebari met die lelijke uitloper. Ben wel blij met de mooie mos bedekking. Als iemand weet hoe ik dat kan redden om het te gebruiken als bedekking na de verpotting hoor ik het graag. Ook adviezen aangaande de vorm/ kleur van de pot zijn meer dan welkom. Ik wil hem bij de aankomende verpotting in een grotere pot van dezelfde vorm/ kleur zetten, maar als er mensen zijn die een andere optie beter bij de boom vinden passen, laat maar weten.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bespreking. 3 jaren 5 maanden geleden #88577

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 577
  • Ontvangen bedankjes 177
Beste,
Van de binnen foto's is de kleur niet goed, want de buitenfoto toont een fraaie bruine schaal.
Qua maat lijkt me de schaal nog prima passen bij de boom, dus mogelijk kan je hem gewoon hierin herplanten en proberen meer verfijning te krijgen.
De lelijke wortel zal je dan kunnen snoeien, het mos voorzichtig als een laag eraf halen en gewoon weer terugplaatsen op goede vochtige grond plus wat aandrukken en zorgen dat het vochtig blijft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RvV.

Ulmus bespreking. 3 jaren 5 maanden geleden #88595

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
De kleur van de schaal is donkerrood. Ik kweek orchideeën in mijn keuken^^ en wat u ziet is de kleur van de LED groeilampen. Die hebben een wat vreemd roze/ paars licht, vandaar dat dingen er soms raar uitzien op de foto.

Maar dank voor uw adviezen. Dat met het mos ga ik zeker proberen. Wist niet zeker of dit OK is vanwege overdracht van eventuele ziektes etc. in de aanwezige grond, maar nu ik weet dat het kan ga ik het zeker doen. Ben heel benieuwd wat ik aantref bij het uit de pot halen van de boom. Moet ik die wortel na verwijdering met wondpasta behandelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bespreking. 3 jaren 4 maanden geleden #88598

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Mos staat leuk, maar het is beter om mos in de winter te verwijderen. Het substraat krijgt anders nog minder kans om op te drogen, met alle risico's van dien.
Kwa vormgeving van de Iep: het is tijd om gerichte snoei toe te passen: d.w.z. alle takken die naar binnen, naar onder, of anders verkeerd geplaatst (lees onnatuurlijk) zijn, te verwijderen. De lelijke wortel zul je, als het mogelijk is, moeten verwijderen.
Hier het verhaal van 1 van mijn soorgelijke Ulmussen: www.bonsaiempire.nl/forum/marcotteren-en...s-parvifolia?start=0
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Ulmus bespreking. 3 jaren 4 maanden geleden #88601

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 801
  • Ontvangen bedankjes 300
Ik verwijder al het mos van mijn bomen in de winter, hoe mooi het soms ook is.
Je kan niet zien of de boom water nodig heeft, de grond kan niet ademen, en allerlei beestjes gaan maar al te graag onder dat mos overwinteren.
Ik haal mijn mos van de boom en leg dat op een klein plat dakje dat ik heb achter mijn huis. Daar blijft dat namelijk goed in conditie. En als je het dan nodig hebt om een boom te verfraaien voor een tentoonstelling leg ik het er terug op.
Mos is een sporenplant, die mogen volledig uitdrogen. Als er terug vochtige omstandigheden zijn gaat dat zich terug ontwikkelen tot een mooi groen tapijtje.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bespreking. 3 jaren 4 maanden geleden #88602

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dank u voor het verhaal van uw mooie Ulmus! Erg leuk om te zien hoe men van "niets", "iets" weet te krijgen met veel geduld en vaardigheid. Mijn grootste probleem is mijn angst voor rigoureus snoeien. Ik ben als de dood dat ik er dingen af snoei die ik beter had kunnen laten zitten en de boom zodoende compleet naar de vaantjes help. Ben daar echt heel onzeker over en heb geen idee van hoe daar overheen te komen.

Zoals ik eerder al aangaf heb ik geïnvesteerd in de online cursussen van deze site, en van een goede vriend heb ik het boek "Bonsai" van Peter Warren gekregen dat me ook een stuk op weg heeft geholpen. Helaas zit in mijn buurt geen Bonsai club die bereikbaar is op de fiets. De dichtstbijzijnde zit zo'n 60 km verderop in een dorpje dat met het OV erg lastig te bereiken is. Om over de onwenselijkheid van een Bonsai meezeulen in het OV nog maar te zwijgen. Dus ik ben erg op mezelf aangewezen in dat opzicht.

Geen plat dakje voorradig hier (woon in een balkon flat), dus wordt het een plank o.i.d. voor het mos. De nis waarin de boompjes 's winters staan is in principe droog, er komt geen regen in. Ik controleer met regelmaat de boompjes op droogte/ te natte voeten en ongewenste bezoekers. Goed om te weten dat ik het mos er gewoon af kan halen en ergens "op voorraad" kan leggen.

Die wortel gaat aangepakt worden met de aankomende verpot in het voorjaar. Die is me al vanaf het begin een doorn in het oog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bespreking. 3 jaren 4 maanden geleden #88604

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 577
  • Ontvangen bedankjes 177
Wees niet te bang om fouten te maken. Ik ben ook nog niet lang bezig en probeer nieuw ruw materiaal te krijgen, b.v. gratis haagplanten om mee te werken zodat een fout maken iig financieel niet erg is. Daarnaast vind ik het zelf creëren het leukst. Het kost echter wel jaren voor je het bonsai kan gaan noemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus bespreking. 3 jaren 4 maanden geleden #88605

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Swoka schreef : Mijn grootste probleem is mijn angst voor rigoureus snoeien. Ik ben als de dood dat ik er dingen af snoei die ik beter had kunnen laten zitten en de boom zodoende compleet naar de vaantjes help. Ben daar echt heel onzeker over en heb geen idee van hoe daar overheen te komen.

Ik zou zeggen: kijk naar de bomen in de natuur. En dan bedoel ik niet de afbeeldingen om het internet, das maar 2D. Maar zoek mooie oude bomen uit in je omgeving en analyseer hoe de bomen groeien, hoe de beweging is van de takken en probeer ook te begrijpen waarom die takken op die manier zijn gevormd.
Je zult bijvoorbeeld zien dat takken altijd van het centrum van een boom naar buiten lopen en nooit weer enigszins terug naar dat centum toe. Ook lopen takken nooit recht naar beneden, en bijna altijd splitst een tak zich in max. twee; en dus niet zoals bij jonge twijgjes links en rechts op de zelfde hoogte van dat twijgje.
Als je dit allemaal aanhoudt dan ben je al een eind op weg.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka, rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren