Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

nieuwe yamadori 3 jaren 3 maanden geleden #88845

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo allemaal,hier een update van nieuwe bomen en pre-bonsai waar ik momenteel mee bezig ben.

Foto 1: een yamadori olijfboom van enkele 10-tallen jaar oud, gevonden op de rand van een berghelling in Griekenland die aan het afkalven was. De boom in januari dit jaar (2020) uitgegraven. Hij had heel weinig wortels en had de tijd met veel pijn en moeite doorstaan. Hoogte boom ongeveer 50 cm.

Foto 2: zelfde boom maar bijna een jaar later in de volle grond en goed bemest waardoor er weer wat leven in de brouwerij kwam en voor veel nieuwe takken zorgde. Nu alleen maar takken bovenaan, hopelijk komend jaar en daarna lager op de stam ook. Het mooiste deel van de boom zit onder de grond. Dit voorjaar (dat is hier ongeveer tussen half januari en eind februari) haal ik hem uit de grond en kijk of de tijd rijp is om hem in een (trainings-)pot te plaatsen, ik ben benieuwd of hij genoeg wortels erbij heeft gekregen. Dan kan ik gelijk gaan nadenken over de stijl waarin ik hem ga snoeien. Als hij niet genoeg wortels heeft, moet ik hem weer terug in de grond zetten om nog even "aan te sterken". Dan kan hij ook gelijk meer en beter geplaatste takken aanmaken.Verder heb ik nog een aantal andere yamadori olijfbomen of liever gezegd, olijfstronken met meterslange (verdroogde) wortels en heel weinig groen, die door het afkalven van dezelfde berghelling waren blootgelegd, meegenomen en bij mij in de volle grond gezet. Ook nog een paar andere interessante inheemse boomstronkjes van een andere soort meegenomen. De meeste daarvan (de olijfstronken) zaten maar met 1 heel lange wortel in de grond. Ik heb ze maar meegenomen want als ik een jaar later was teruggekomen, zouden ze misschien dood zijn. Het risico maar genomen. (In de regel slaan ze vrij gemakkelijk aan, hopelijk ook bij mij met 1 afgezaagde wortel!!!)Van die laatste bomen/stronken heb ik wel foto's maar ik wacht eerst maar af of ze het bij mij overleven. Dus dit wordt vervolgd met foto's en tekst als ze eind 2021 nog in leven zijn en meer groen hebben.

Foto 3 verzamelfoto januari 2020: Ook heb ik nog een paar andere yamadori gevonden, oude wilde appelboompjes met een mooie oude schors en flink ingekort. ik ga hier eigenlijk alleen maar voor yamadori! Er staan hier veel van die boompjes, maar lang niet alles is geschikt voor bonsai. Ze groeien meestal kaarsrecht omhoog. Heel soms, zoals ik ze heb gevonden, hebben ze een mooie kronkeling in de stam en een mooie aftakking, waarboven hij afgezaagd kan worden. De boompjes waren ongeveer 2 meter hoog en nu tussen ongeveer 50 en 60 cm. Dan komt er nog een kleine kroon op.Ze hebben nu een jaar bij mij in de volle grond kunnen groeien en hebben flink wat nieuwe takken en groen. Ik denk dat ze nog wel een jaartje in de volle grond kunnen blijven staan. Wordt vervolgd....! Nog geen nieuwe foto, het was te donker.

Bonsaigroeten, Joop

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe yamadori 3 jaren 3 maanden geleden #88847

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 932
Altijd leuk, zelf materiaal verzamelen! Wel vraag ik me wat af: waarom wil je al na 1 seizoen de boom verpotten? De eventuele nieuwe worteltjes zijn nog erg kwetsbaar en breken heel makkelijk af bij het uitscheppen en verwijderen van de kleigrond... Ik zou zelf wat langer wachten..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe yamadori 3 jaren 3 maanden geleden #88868

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hallo Marco,
ik begrijp je reactie en advies.
Het is wel zo dat alleen het oppervlak een dunne kleilaag is tegen te snelle uitdroging en daaronder een rul zandbed.
Dus ook de jonge wortels hoef ik niet uit de klei te trekken, maar ik ben er uiteraard wel voorzichtig mee.
Aanstaand najaar lees je meer hierover met nieuwe foto's.

Trouwens de foto van de wilde appelboompjes heb ik per ongeluk een andere foto voor ge-upload. Hier de verzamelfoto van de appelboompjes uit januari dit jaar. Het is niet heel duidelijk te zien, maar ik ga nog een keer per boom een foto maken aan het eind van 2021.

Bij deze aan iedereen een fijne jaarwisseling gewenst, met goede gezondheid en mooie bonsai voor volgend jaar.
Marco jij nog sterkte met je quarantaine, hoop dat je er niet veel last van hebt.

Bonsaigroeten, Joop

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe yamadori 3 jaren 3 maanden geleden #88898

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Joop,
zelf yamadori graven is uiteraard heel leuk.
De keren dat ik in Griekenland was en wandelingen heb gemaakt heb ik ook veel mooi materiaal zien staan, alleen valt dat niet mee naar huis te nemen hè met het vliegtuig, laat staan dat je al toelating zou krijgen om het uit te doen.
Maar yamadori Olijfboom moet zeker veelvuldig aanwezig zijn bij jou?
Veel succes met de nieuwe aanwinsten en hou ons op de hoogte.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuwe yamadori 3 jaren 3 maanden geleden #88908

  • Griekse bonsai
  • Onderwerp Auteur
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 388
  • Ontvangen bedankjes 162
Hoi Luc,

in januari dit jaar heb ik 2 yama-olijfbomen uitgegraven en nu afgelopen weken ben ik ook nog op pad geweest en heb er nog 3 gevonden, waarvan ik nog even moet afwachten of die het gaan redden, gezien het schaarse aantal wortels.
Gisteren nog wel een prachtige oude yama-appelboom uitgegraven die ik al eerder geprepareerd had. Die heeft een heel mooie dikke en gedraaide stam. Aan het eind van 2021 kan ik er meer over zeggen en misschien iets laten zien op foto's.

Nou is de hoeveelheid yama-olijfbomen hier, ook weer niet "om over naar huis te schrijven", maar ik denk dat ik dan een volledige dagtaak zou hebben om alle paadjes en andere plaatsen te bekijken of daar iets staat.
Maar ik woon hier in feite nog maar pas ruim 2 jaar dus ik heb hoop ik nog genoeg tijd.
Als ik er elk jaar zo een paar kan vinden, hoor je mij niet klagen. Maar ze moeten eerst aanslaan!!

Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts