Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88964

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

Panda schreef : Dus alle bruine naaldjes er regelmaat tussenuit halen met een pincet of zo?


Ja, inderdaad.
Er is best wat werk aan.
Ik doe het een 4 tal keer per jaar.
Doe wel enkel deze waar de takken al verhout zijn, anders beschadig je het jonge loof.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88966

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
idd squamata.

Belangrijk bij deze soort is om de knopen van uitloop die ze maken na de snoei, overal te reduceren naar 2 takjes.

Ik snoei mijn squamata ( www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/6286-juniperus-communis ) minimaal een keer per jaar sterk terug (Naar een paar naalden), tenzij ik een nieuwe takj aan het opzetten ben. Op deze manier heb je 2 dingen:

- De groei blijft compact, en takken met nog groene naalden lopen moeiteloos weer uit tussen de naalden
- Je hebt maar weinig verouderende naalden (De oude naalden van het seizoen ervoor zijn bij de snoei al bruin geworden, en die haal ik dan ook weg).



Als de nieuwe groeipunten zich ontwikkelen loop ik de boom door en haal eventele bruine naalden als gevolg van de snoei ook weg.

Snoei altijd het stengeltje, en vermijd dat je de naalden doorknipt.

Zeker de eerste keer is het priegelwerk omdat de boom erg uitgegroeid lijkt.

overigens: Squamata heeft harde, scherpe naalden. Als de naalden bij jou zacht zijn is het een andere soort, ik denk dan aan de chameacyparis Boulevard. Maar ik vermoed squamata.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by leatherback.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88967

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

leatherback schreef : idd squamata.

Belangrijk bij deze soort is om de knopen van uitloop die ze maken na de snoei, overal te reduceren naar 2 takjes.

Ik snoei mijn squamata ( www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/6286-juniperus-communis ) minimaal een keer per jaar sterk terug (Naar een paar naalden), tenzij ik een nieuwe takj aan het opzetten ben. Op deze manier heb je 2 dingen:

- De groei blijft compact, en takken met nog groene naalden lopen moeiteloos weer uit tussen de naalden
- Je hebt maar weinig verouderende naalden (De oude naalden van het seizoen ervoor zijn bij de snoei al bruin geworden, en die haal ik dan ook weg).



Als de nieuwe groeipunten zich ontwikkelen loop ik de boom door en haal eventele bruine naalden als gevolg van de snoei ook weg.

Snoei altijd het stengeltje, en vermijd dat je de naalden doorknipt.

Zeker de eerste keer is het priegelwerk omdat de boom erg uitgegroeid lijkt.

overigens: Squamata heeft harde, scherpe naalden. Als de naalden bij jou zacht zijn is het een andere soort, ik denk dan aan de chameacyparis Boulevard. Maar ik vermoed squamata.


Wat ik me afvraag bij jou techniek is hoe je dan ooit aan een mooi zelfdragend plateau komt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88970

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
geen idee wat je met een zelfdragen plateau bedoelt. Maar zoals gezegd. Je doet dit bij takken die je niet wilt laten uitgroeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88972

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef :

Tom Haest schreef : Squamata?

Geen flauw idee...

Is zo goed als zeker squamata volgens mij, niet mijn favoriete soort, ik heb uiteindelijk de twee die ik had geënt met ander loof.
Maar het kan wel met deze soort, veel werk en zeer zeer gevoelig voor allerlei ziekten en schimmels.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88976

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163

leatherback schreef : geen idee wat je met een zelfdragen plateau bedoelt. Maar zoals gezegd. Je doet dit bij takken die je niet wilt laten uitgroeien.


Daarmee bedoel ik, de secundaire vertakkingen die mooi open staan. Waar dan het loof naar boven opgericht opstaat.
Als je onder de boom kijkt moet je die vertakkingen mooi kunnen zien.
Bekom je dat met jou techniek?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88978

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Tom Haest schreef : Daarmee bedoel ik, de secundaire vertakkingen die mooi open staan. Waar dan het loof naar boven opgericht opstaat.
Als je onder de boom kijkt moet je die vertakkingen mooi kunnen zien.
Bekom je dat met jou techniek?


Ja, natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88982

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

leatherback schreef : idd squamata.

Belangrijk bij deze soort is om de knopen van uitloop die ze maken na de snoei, overal te reduceren naar 2 takjes.

Ik snoei mijn squamata ( www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/6286-juniperus-communis ) minimaal een keer per jaar sterk terug (Naar een paar naalden), tenzij ik een nieuwe takj aan het opzetten ben. Op deze manier heb je 2 dingen:

- De groei blijft compact, en takken met nog groene naalden lopen moeiteloos weer uit tussen de naalden
- Je hebt maar weinig verouderende naalden (De oude naalden van het seizoen ervoor zijn bij de snoei al bruin geworden, en die haal ik dan ook weg).



Als de nieuwe groeipunten zich ontwikkelen loop ik de boom door en haal eventele bruine naalden als gevolg van de snoei ook weg.

Snoei altijd het stengeltje, en vermijd dat je de naalden doorknipt.

Zeker de eerste keer is het priegelwerk omdat de boom erg uitgegroeid lijkt.

overigens: Squamata heeft harde, scherpe naalden. Als de naalden bij jou zacht zijn is het een andere soort, ik denk dan aan de chameacyparis Boulevard. Maar ik vermoed squamata.


Het zijn inderdaad harde, scherpe naalden.


Wanneer pas ik best voor het eerst snoei toe?
Uit jou uitleg begrijp ik dat je uit te bouwen takken anders gaat behandelen dan de anderen. Dus best afblijven tot ik een beeld heb van wat ik ermee wil doen best?
In het voorjaar verpotten en pas snoeien nadat er nieuwe groei is, of wordt er best op voorhand al een en ander uitgedund?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88983

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Even ter verduidelijking, ik heb een Chamaecyparis pissifera Boulevard staan en dit is het loof daarvan.
Een duidelijk onderscheid zoals je ziet.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Aankoop juniperus prebonsai 3 jaren 3 maanden geleden #88984

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
idd. The structuerele takken die je wilt houden snoei je niet (minder?) dan de takjes die je hebt om groen in je pads te hebben.

Die van mij is in het najaar al gesnoeid. Ik zie een boel clusters van takken. Ik zou die zowieso uitdunnen. Na het uitdunnen kan je bedraden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts