Bomen die in deze sectie geplaatst worden kunnen door de medegebruikers beoordeeld worden aan de hand van de onderstaande punten. Bij het bespreken zijn ook subjectieve beoordelingen welkom, maar met als hoofddoel om wegen ter verbetering voor te stellen.

Lees de sticky voordat je een boom plaatst of een beoordeling wilt doen.

Onderwerp:

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89813

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als ik bomen uitgraaf doe ik dat omdat die interessant zullen worden als startmateriaal, en zet ik ze dan ook direct in een pot.
Een uitgegraven boom is voor mij nog geen startplant, ik maak er één van door hem op te potten, een bonsai wortelgestel te kweken, en al meer vertakking. Als je daar enkele jaren voor neemt heb je een veel gezondere boom om aan te werken met meer keuze mogelijkheden qua vorming. Alles hangt er natuurlijk vanaf wat de kwaliteit is van de uitgegraven boom, maar het minimum is 2 jaar voor ik eraan begin. Bij loofbomen is dat dikwijls veel langer.
Je zou hem terug in volle grond kunnen zetten om de reden die Roror aangeeft, maar dat heb ik nog niet gedaan.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Selide, rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89837

  • Selide
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 51
  • Ontvangen bedankjes 3
Vandaag ook een berberisstruik en een azalea uitgegraven. Ze zijn momenteel ingekuild.
Morgen neem ik ze weer op, kuis de wortels op, snoei de takken in en oppotten.
Alleen weet ik nog niet zo goed hoever ik die takken mag insnoeien en wat ik wel en niet zal behouden (nog niet zoveel ervaring).
Welk grondmengsel neem ikbest voor de azalea?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89838

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
kanuma...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Selide

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89842

  • Selide
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 51
  • Ontvangen bedankjes 3
100% kanuma? zonder andere toevoegingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89901

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Marco buijsman schreef :

Diluca schreef : waarom verkopen ze zoiets toch als bonsaigrond?En als ik bomen uitgraaf op locatie gebruik ik 90% bims en 10% stekgrond. Die moet je dan wel goed opvolgen met water geven.Groeten Luc.

Das in mijn optiek een zinloos mengsel: de stekgrond is veel fijner van structuur dan de bims. Dit heeft tot gevolg dat alle stekgrond door het waster geven op den duur naar de onderkant van de pot zakt.. onderin gaat het dus veel te nat blijven, terwijl het bovenin, zeker met bims, veel te droog blijft. Zorg daarom altijd voor een mengels waarvan de verschillende ingredienten dezelfde korrelgrootte hebben. Das het behoud van n gezonden wortelgroei, met daaraan gerelateerd, een goede bovengrondse groei!

Dit is een boom die ik net verpot heb en in dat grondmengsel van 90% bims en 10% stekgrond stond.Geen koek onderaan en overal volgegroeid met fijne haarwortels, de stekgrond zit ook nog steeds vermengd tussen de korrels bims. 2 jaar in dit mengsel gestaan en zoals je ziet een prima wortelgestel nu. Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89909

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Dat valt me dan erg mee Luc. Toch zou ik t niet, stekgrond door mijn mengsel heen. Het heeft nu eenmaal de neiging om langer nat te blijven, wat de wortels luier maakt omdat je minder actief op zoek gaan naar water. En mocht t te droog worden in de pot dan heeft t de neiging om moeilijk weer overal goed verzadigd te worden. Potgrond lijkt dan wel n beetje vetter..
Waarom niet meteen op akadama/bims? ( ik zou dan je coniferenmengsel aanhouden en dan een lekker grof mengsel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89910

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Tja, ik gebruik dat mengsel al jaren en de gedachte was toen. In stekgrond zit een beetje voeding en waarschijnlijk ook wel iets van een wortelstimulator. Zal wel niet slecht zijn dacht ik, en dat heeft altijd zeer goed gewerkt.
Stekgrond zal dan misschien wel langer nat blijven maar 10% op 90% bims, dat is zeer weinig hoor.
Maar ja, misschien moet ik er maar eens van afstappen? Als ik coniferen uitgraaf doe ik het trouwens niet, dan zet ik die rechtstreeks in 50% acdama en 50% bims of kiryu.
Maar zoals je ziet is de wortelontwikkeling bij loofbomen goed hè, in dat mengsel?
Misschien moet ik eens twee gelijkaardige planten in de twee mengsels zetten en na twee jaar vergelijken?
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89912

  • Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 53
  • Ontvangen bedankjes 8
Uw mengverhouding klopt niet.
Bij verschil in korrelgrote gaan delen in elkaar over.
Uitgaande verhouding is uitgedrukt in volume delen.

Niet 90 tot 10 maar 100 plus 10.

Met een substraattest weet u de werkelijke waarde.
Aan vocht en lucht, mogelijk gaat de slechte ballans u verbazen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89913

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Weer zo'n super onduidelijke post. Ik dacht dat je even geleden had gezegd dat je je beter ging uitdrukken?
Sorry Trick_Styler, maar ik begrijp jouw taalgebruik niet. Ik versta dat gewoon niet.
Ben ik nu de enige of is dat voor de andere forumleden ook onduidelijk?
Het enige wat ik begrijp is dat de slechte balans me gaat verbazen.
Theorie tegen praktijk.
Als de theorie zegt dat dat mengsel super slecht is, dan zal me dat worst wezen, ik zie wat de wortelgroei is.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Berberis 3 jaren 1 maand geleden #89915

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Vanwege de tussenruimte in het grove substraat vult het fijne substraat deze. 90 + 10 is dan geen 100. Gaat nergens over. Categorie ene oor in andere oor uit.
Iedereen snapt wat jij gedaan hebt. Alleen wiskundig gezien. Bla bla bla.
Volgens mij ben je goed bezig met je planten.
Groetjes, Edwin
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Diluca

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren